• Juni 2012

Tyck till om vår inbjudan (texten)

Nu gifter vi oss!

Fredagen den 8 juni gifter vi oss och detta firar vi med

att bjuda på fika och lättare tilltugg söndagen den 10 juni kl. 13-16

hemma hos oss på (bostadsområde).

O.S.A senast 10 april

(Presenttips: En slant till vår husrenovering mottages tacksamt)

Kramar från (namn) och (namn)

De vet tid och plats för bjudningen, sista OSA-datumet, vad som kommer att bjudas (dvs att de ska inte komma superhungriga för det blir "bara" fika), de får ett presenttips.
    Något annat som ska stå med? Sätt att OSA får gästerna välja själva, så att skriva ut mobilnumrena kändes överflödigt då gästerna är nära släkt eller vänner och har redan numrena.  Min m2b är medlem på Facebook om någon vill svara den vägen

• Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)
  • Dannedo

Jag skulle nog ytterligare vilja understryka att inbjudan bara gäller fikat och inte vigseln. Typ:

"Nu gifter vi oss!

Det vill vi fira med att bjuda på fika och lättare tilltugg hos oss söndagen den 10 juni osv osv.

Vigseln sker redan fredagen den 8 juni med endast våra vittnen närvarande.

O.S.A senast....."

Sen kanske jag hade formulerat presentönskan på ett annat sätt, men jag vet inte riktigt hur. Jag känner inte er och era vänner, men jag hade kanske hellre gett något annat än bidrag till att köpa lister och målarfärg när mina vänner gifter sig, det känns lite trist. Men kanske inte det du bad om att få feed back på heller?

• Juni 2012

Nu önskar vi ju oss bidrag till lister och målarfärg Flört men visst, man kan säkert man formulera det bättre....

Eftersom det varker står tid eller plats för vigseln hoppas jag att de flesta fattar att de är bjudna till fikat. Eller? Obestämd

• knyttan

Jag hoppas nu inte att du tar det här på fel sätt men... Tycker verkligen er ide att ha vigsel för er själva och sedan bara bjuda på fika ett par dagar senare är trevlig och bra om det passar er. Men jag tycker också att det verkar lite förmätet att uttryckligen be om en present under de förutsättningarna. Faktiskt. Det är inte så att jag menar att man måste ha en överdådig fest med trerätters osv för att göra sig "förtjänt" av en present, men om ni inte låter era nära o kära vara med under vigseln så låter det lite (för mig) som om er fika bara är en förevändning för att de ska komma och ge er pengar. Jag skulle höja på ögonbrynen om jag fick en sådan inbjudan. Så ni kanske ska tänka på att det kan uppfattas så och skriva något mer ödmjukt angående presenten. Om ni nu ska skriva något alls.

• Dejli

Jag hade nog känt lite likadant som Knyttan. En present är ju på intet sätt en betalning för festen man går på, men jag hade nog känt mig lite lurad på konfekten om man inte ens är bjuden på vigseln men förväntas ge en penninggåva (vilket man ju gör om man skriver om presenttips i inbjudan) vid en fika.

Jag hade nog formulerat om det lite så det inte lät så mkt som att man förväntades ge en gåva till er renovering. Ordet "presenttips" hade jag definitivt strukit... och jag hade nog förtydligat att inbjudan gällde firandet, för det kan ju vara så att folk kommer att vilja deltaga, så det kan ju vara bra att förtydliga att det bara är ni två.

Nu gifter vi oss!

Fredagen den 8 juni gifter vi oss med endast närvarande vittnen, men vi vill fira
    med er genom att bjuda på fika och lättare tilltugg söndagen den 10 juni kl. 13-16

hemma hos oss på (bostadsområde).

O.S.A senast 10 april

Er närvaro är det vi önskar högst, men om någon skulle vilja ge oss en gåva så är ett bidrag till vår renovering det vi uppskattar mest.

Kramar från (namn) och (namn)
  • Juni 2012

Okej, jag tog bort hela raden med presenttipset. VI får säga tipset muntligt till de gäster som ringer och frågar istället.

Att inbjuden endant gäller fikat och inte vigseln ser jag som självklart då det varket står tid eller plats för vigseln, eller?

• Dannedo

Ja, Dom förstår säkert, men jag tycker ändå att det är lite förvirrande med att börja inbjudan med ett datum som ändå inte är aktuellt för som bjudna. Den viktigaste informationen först är ju det mest praktiska. Men jag gissar att ni inte har hundra gäster och att det antagligen är folk ni står nära och ändå kommer att prata med och det är ju bara att klargöra det då. Men räkna med att kanske få förklara er för folk. Fint alternativ till traditionell bröllopsfest förresten, tycker det låter jättetrevligt!

• Juni 2012

Det blir väl sammanlagt 20 gäster, beroende på om de tar med barn eller inte.

• daniiel

Jag går då emot strömmen och tycker det är hur bra som helst att ha med det om presenttipset. Det är väl inte tråkigt att hjälpa sina vänner med renovering? Jag hade uppskattat det väldigt mkt, alltså att få ge en sådan present. Jag har en bekant som gifte sig i sommar och de önskade sig bidrag till sin utbyggnad av huset. Något annat varken behövde de eller ville ha. De fick jättebra presenter, blans annat så hade ett gäng gått ihop och köpt ett presentkort på ett byggvaruhus.

Det är många som önskar sig bidrag till bröllopsresa och skriver ut det i inbjudan, på bröllopshemsidan eller i ett infoblad. Jag förstår inte hur detta är annorlunda på något sätt, ni ser ju bara till att de slipper spendera pengar på vaser och skålar, när ni egentligen vill ha pengar till renovering.

Jag hade definitivt velat ge en present även om jag inte fick närvara vid vigseln, utan enbart på "festen". Jag vill ju ändå fira brudparet? Och det är ju ändå inte vanligtvis vid vigseln man ger presenter. Jag vet inte hur ni kommer viga er, men någon kanske kan fota och så kan ni göra ett litet bildspel och visa upp?

Dessutom tycker jag det framgår väldigt tydligt att ni kommer gifta er före ni har fikat.

• Dannedo

Bra skrivet om presenten, helt rätt och vettigt även om jag först var lite neggo till idén :)

• knyttan
    daniiel skrev 2012-01-08 22:53:05 följande:
    Jag går då emot strömmen och tycker det är hur bra som helst att ha med det om presenttipset. Det är väl inte tråkigt att hjälpa sina vänner med renovering? Jag hade uppskattat det väldigt mkt, alltså att få ge en sådan present. Jag har en bekant som gifte sig i sommar och de önskade sig bidrag till sin utbyggnad av huset. Något annat varken behövde de eller ville ha. De fick jättebra presenter, blans annat så hade ett gäng gått ihop och köpt ett presentkort på ett byggvaruhus.

Det är många som önskar sig bidrag till bröllopsresa och skriver ut det i inbjudan, på bröllopshemsidan eller i ett infoblad. Jag förstår inte hur detta är annorlunda på något sätt, ni ser ju bara till att de slipper spendera pengar på vaser och skålar, när ni egentligen vill ha pengar till renovering.

Jag hade definitivt velat ge en present även om jag inte fick närvara vid vigseln, utan enbart på "festen". Jag vill ju ändå fira brudparet? Och det är ju ändå inte vanligtvis vid vigseln man ger presenter. Jag vet inte hur ni kommer viga er, men någon kanske kan fota och så kan ni göra ett litet bildspel och visa upp?

Dessutom tycker jag det framgår väldigt tydligt att ni kommer gifta er före ni har fikat.
    Jag tycker inte det är själva grejen att önska sig bidrag (till vad det nu vara må!) som är fel. Utan det att man uttryckligen förväntar sig en present av folk som inte har fått komma på vigseln... Det är väl själva vigseln som är huvudsaken, och om man av olika skäl väljer att man vill vigas intimt så är det ju helt ok, men då känns det lite konstigt att man förväntar sig att folk ska komma med presenter i efterhand... Om det vore tvärt om, att man "bara" bjöd in till vigsel skulle jag inte tycka att det kändes så fel. Men precis som jag skrev innan så KAN det uppfattas som att man bjuder på fika två dar senare som en förevändning för att ändå få presenter utan att man vill ha sin familj på vigseln (obs, jag menar inte att TS menar det, bara att det kan uppfattas som det).
Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)