daniiel skrev 2012-01-08 22:53:05 följande:
Jag går då emot strömmen och tycker det är hur bra som helst att ha med det om presenttipset. Det är väl inte tråkigt att hjälpa sina vänner med renovering? Jag hade uppskattat det väldigt mkt, alltså att få ge en sådan present. Jag har en bekant som gifte sig i sommar och de önskade sig bidrag till sin utbyggnad av huset. Något annat varken behövde de eller ville ha. De fick jättebra presenter, blans annat så hade ett gäng gått ihop och köpt ett presentkort på ett byggvaruhus.
Det är många som önskar sig bidrag till bröllopsresa och skriver ut det i inbjudan, på bröllopshemsidan eller i ett infoblad. Jag förstår inte hur detta är annorlunda på något sätt, ni ser ju bara till att de slipper spendera pengar på vaser och skålar, när ni egentligen vill ha pengar till renovering.
Jag hade definitivt velat ge en present även om jag inte fick närvara vid vigseln, utan enbart på "festen". Jag vill ju ändå fira brudparet? Och det är ju ändå inte vanligtvis vid vigseln man ger presenter. Jag vet inte hur ni kommer viga er, men någon kanske kan fota och så kan ni göra ett litet bildspel och visa upp?
Dessutom tycker jag det framgår väldigt tydligt att ni kommer gifta er före ni har fikat.
Jag tycker inte det är själva grejen att önska sig bidrag (till vad det nu vara må!) som är fel. Utan det att man uttryckligen förväntar sig en present av folk som inte har fått komma på vigseln... Det är väl själva vigseln som är huvudsaken, och om man av olika skäl väljer att man vill vigas intimt så är det ju helt ok, men då känns det lite konstigt att man förväntar sig att folk ska komma med presenter i efterhand... Om det vore tvärt om, att man "bara" bjöd in till vigsel skulle jag inte tycka att det kändes så fel. Men precis som jag skrev innan så KAN det uppfattas som att man bjuder på fika två dar senare som en förevändning för att ändå få presenter utan att man vill ha sin familj på vigseln (obs, jag menar inte att TS menar det, bara att det kan uppfattas som det).