• Juni 2012

Tyck till om vår inbjudan (texten)

Nu gifter vi oss!

Fredagen den 8 juni gifter vi oss och detta firar vi med

att bjuda på fika och lättare tilltugg söndagen den 10 juni kl. 13-16

hemma hos oss på (bostadsområde).

O.S.A senast 10 april

(Presenttips: En slant till vår husrenovering mottages tacksamt)

Kramar från (namn) och (namn)

De vet tid och plats för bjudningen, sista OSA-datumet, vad som kommer att bjudas (dvs att de ska inte komma superhungriga för det blir "bara" fika), de får ett presenttips.
    Något annat som ska stå med? Sätt att OSA får gästerna välja själva, så att skriva ut mobilnumrena kändes överflödigt då gästerna är nära släkt eller vänner och har redan numrena.  Min m2b är medlem på Facebook om någon vill svara den vägen

• Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-01-10 07:06:38 följande:
    Vad skönt :)

Hur är det med lokalen, får ni inte använda den om ni blir för få? Eller är det så att ni måste betala för ett minsta antal gäster, men får använda lokalen även om ni bara blir 30 personer?

vi måste betala för minst 50 gäster. Vi kan inte bara ha 30 gäster i lokalen det skulle bli för tomt. Men vi skulle nog få det men betala 20 000 för gäster som inte kommer skulle kännas väldigt onödigt.

Lite pinsamt att ha precis antal vi vill att 52 gäster kommer iaf. Så blir det många avhopp skickar vi ut 10- 15 inbjudningar till så att du kan ha iaf en månad på sig att svara.

• Chicita
    gbg2012 skrev 2012-01-10 19:37:44 följande:

vi måste betala för minst 50 gäster. Vi kan inte bara ha 30 gäster i lokalen det skulle bli för tomt. Men vi skulle nog få det men betala 20 000 för gäster som inte kommer skulle kännas väldigt onödigt.

Lite pinsamt att ha precis antal vi vill att 52 gäster kommer iaf. Så blir det många avhopp skickar vi ut 10- 15 inbjudningar till så att du kan ha iaf en månad på sig att svara.

Ett tips - Be era föräldrar ringa runt till era släktingar och säga "hej har ni fått inbjudan, kommer ni? Om ni inte kan komma så svara direkt, dom har en väntelista".
    Det gjorde vi, vi fick snabbt in flera nejsvar från äldre släktingar. Alla som inte svarade nej då - kom också... Så det var skönt (eller tja vi fick ju ett avhopp från en familj kvällen innan)
  • gbg2012
    Chicita skrev 2012-01-10 19:43:14 följande:
    Ett tips - Be era föräldrar ringa runt till era släktingar och säga "hej har ni fått inbjudan, kommer ni? Om ni inte kan komma så svara direkt, dom har en väntelista".
    Det gjorde vi, vi fick snabbt in flera nejsvar från äldre släktingar. Alla som inte svarade nej då - kom också... Så det var skönt (eller tja vi fick ju ett avhopp från en familj kvällen innan)

tack! Ska be de kolla det! =)

Vi har fått in 5 ja och inbjudningarna kom igår. =) Flera som sagt ja men vi har hänvisat till hemsidan för att anmäla kost. =)

Vi har bjudit 65 gäster så vi ligger inte precis, men som sagt en del släktingar och respektive som vi inte tror kommer.

• Juni 2012

Starta gärna en egen tråd istället för att skriva en massa OffTopic i min,

Tack till er som faktiskt svarat på det jag frågade om när jag startade tråden.
    OSAdatumet är ändrat och raden om presenttips är borta.
    Något annat?

• gbg2012
    Juni 2012 skrev 2012-01-10 22:25:41 följande:
    Starta gärna en egen tråd istället för att skriva en massa OffTopic i min,

Tack till er som faktiskt svarat på det jag frågade om när jag startade tråden.
    OSAdatumet är ändrat och raden om presenttips är borta.
    Något annat?
    sorry! Blev kopplat till OSA på inbjudningar. Men att ni har OSA 2 månader innan ser inte jag som ett problem. Verkar vara olika åsikter om hur tidigt OSA man generellt ska ha i inbjudningar. Även om  man har mer åt tebröllop, är det inte bra att ha något om klädsel i inbjudan? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Jag tänker själv att jag inte skulle veta vad jag skulle ta på mig. Men antar ganska ledig klädsel? 
  • Juni 2012
    gbg2012 skrev 2012-01-11 00:40:40 följande:
    sorry! Blev kopplat till OSA på inbjudningar. Men att ni har OSA 2 månader innan ser inte jag som ett problem. Verkar vara olika åsikter om hur tidigt OSA man generellt ska ha i inbjudningar. Även om  man har mer åt tebröllop, är det inte bra att ha något om klädsel i inbjudan? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Jag tänker själv att jag inte skulle veta vad jag skulle ta på mig. Men antar ganska ledig klädsel? 
    Klädsel? Svärfar kommer i vita träskor och nån stormönstrad skjorta från 80talet, de andra kommer nog aningens mer finklädda.
    Jag vet inte heller vad jag ska ha på mig....
  • gbg2012
    Juni 2012 skrev 2012-01-11 08:08:27 följande:
    Klädsel? Svärfar kommer i vita träskor och nån stormönstrad skjorta från 80talet, de andra kommer nog aningens mer finklädda.
    vid bröllop brukar man ange klädkod i inbjudan för att gäster ska veta vad de ska ha på sig. 

Men som sagt jag vet inte alls hur det är när man inte har ett traditionellt upplägg. Jag tänker att det är bra att ha så att en del gäster inte kommer för uppklädda och andra som din svärfar i träskor.

Vi har klädkod i vår inbjudan och de har olika betydelser. Om du skulle vilja ha klädkod så kan man googla om det. 
  • Dannedo
    Juni 2012 skrev 2012-01-11 08:08:27 följande:

gbg2012 skrev 2012-01-11 12:49:06 följande:
    vid bröllop brukar man ange klädkod i inbjudan för att gäster ska veta vad de ska ha på sig. 

Men som sagt jag vet inte alls hur det är när man inte har ett traditionellt upplägg. Jag tänker att det är bra att ha så att en del gäster inte kommer för uppklädda och andra som din svärfar i träskor.

Vi har klädkod i vår inbjudan och de har olika betydelser. Om du skulle vilja ha klädkod så kan man googla om det. 
    TS: Jag tycker absolut du ska strunta i klädkod! Det här är ju inte ett helt traditionellt bröllop, själva bröllopet har ju varit redan, och det här är en sammankomst för att att fira ert bröllop. Jag skulle inte vara osäker på vilken nivå på klädsel jag skulle välja i alla fall. 
    Angående presenttips så valde vi att inte ha någon önskelista eftersom det är så många gäster som kommer att resa och betala boende MEN vi har pratat med min mamma och berättat vad vi önskar oss ifall att någon vill ge oss något, typ släktingar som vi vet att vill ge oss något fint. Så be era föräldrar "skvallra" om att ni önskar er bidrag till renovering, det är ju väldigt ödmjukt tycker jag att önska sig presentkort till t.ex bauhaus till skillnad från en lyxsemester :)
    Hoppas ni får en fin dag, jag tycker som jag skrev innan att det låter supertrevligt och jag skulle bli jätteglad om någon av mina vänner valde ett sådant alternativ och jag blev bjuden.
  • Juni 2012
    Dannedo skrev 2012-01-11 17:34:04 följande:
    TS: Jag tycker absolut du ska strunta i klädkod! Det här är ju inte ett helt traditionellt bröllop, själva bröllopet har ju varit redan, och det här är en sammankomst för att att fira ert bröllop. Jag skulle inte vara osäker på vilken nivå på klädsel jag skulle välja i alla fall. 
    Angående presenttips så valde vi att inte ha någon önskelista eftersom det är så många gäster som kommer att resa och betala boende MEN vi har pratat med min mamma och berättat vad vi önskar oss ifall att någon vill ge oss något, typ släktingar som vi vet att vill ge oss något fint. Så be era föräldrar "skvallra" om att ni önskar er bidrag till renovering, det är ju väldigt ödmjukt tycker jag att önska sig presentkort till t.ex bauhaus till skillnad från en lyxsemester :)
    Hoppas ni får en fin dag, jag tycker som jag skrev innan att det låter supertrevligt och jag skulle bli jätteglad om någon av mina vänner valde ett sådant alternativ och jag blev bjuden.
    Alla 20 gästerna vet ju att vi renoverar vårt hus och använder de skallen så kan de säkert gissa sig till att vi inte behöver en massa prylar utan ... just det. Tungan ute
  • knyttan
    gbg2012 skrev 2012-01-11 12:49:06 följande:

nej man måste absolut inte ha klädkod bara för att det är bröllop. Det här är en fika hemma hos TS två dar senare med närmsta familjen, det är så informellt det bara gärna kan bli!!!!

Klädkod sätter man bara och endast om festen i någon mening är formell, bröllop eller ej.
  • gbg2012
    knyttan skrev 2012-01-11 19:43:19 följande:
    nej man måste absolut inte ha klädkod bara för att det är bröllop. Det här är en fika hemma hos TS två dar senare med närmsta familjen, det är så informellt det bara gärna kan bli!!!!

Klädkod sätter man bara och endast om festen i någon mening är formell, bröllop eller ej.
    Jag skrev att jag var osäker i tidigare inlägg. Hon ville ju veta vad en inbjudan ska innehålla och vanligen innehåller det ju klädkod, men du har rätt det är inget formellt och då kanske det inte behövs. 

Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)