• Juni 2012

Tyck till om vår inbjudan (texten)

Nu gifter vi oss!

Fredagen den 8 juni gifter vi oss och detta firar vi med

att bjuda på fika och lättare tilltugg söndagen den 10 juni kl. 13-16

hemma hos oss på (bostadsområde).

O.S.A senast 10 april

(Presenttips: En slant till vår husrenovering mottages tacksamt)

Kramar från (namn) och (namn)

De vet tid och plats för bjudningen, sista OSA-datumet, vad som kommer att bjudas (dvs att de ska inte komma superhungriga för det blir "bara" fika), de får ett presenttips.
    Något annat som ska stå med? Sätt att OSA får gästerna välja själva, så att skriva ut mobilnumrena kändes överflödigt då gästerna är nära släkt eller vänner och har redan numrena.  Min m2b är medlem på Facebook om någon vill svara den vägen

• Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)
  • daniiel
    knyttan skrev 2012-01-08 23:06:46 följande:
    Jag tycker inte det är själva grejen att önska sig bidrag (till vad det nu vara må!) som är fel. Utan det att man uttryckligen förväntar sig en present av folk som inte har fått komma på vigseln... Det är väl själva vigseln som är huvudsaken, och om man av olika skäl väljer att man vill vigas intimt så är det ju helt ok, men då känns det lite konstigt att man förväntar sig att folk ska komma med presenter i efterhand... Om det vore tvärt om, att man "bara" bjöd in till vigsel skulle jag inte tycka att det kändes så fel. Men precis som jag skrev innan så KAN det uppfattas som att man bjuder på fika två dar senare som en förevändning för att ändå få presenter utan att man vill ha sin familj på vigseln (obs, jag menar inte att TS menar det, bara att det kan uppfattas som det).
    Fast om de bara bjudit in ca 20 personer, så antar jag att det är 20 personer som står dom väldigt nära och jag tvivlar på att de skulle uppfatta saken så. Det hade varit en anna sak om de hade bjudit in 80 personer med en hel massa bekanta. Då skulle jag också kunna tänka så, att man bara bjuder på lite fika för att kunna "håva in presenter".

Jag firar gärna vänner som gift sig och varken velat ha gäster på vigsel eller fest. Skulle jag bli inbjuden på enbart festen, så tar jag faktiskt förgivet att brudparet vill ha någon form av present och jag vill mer än gärna ge dom det.
  • Chicita

Jag instämmer med de som vill se förtydligande om vigseln (att det inte ens är för de närmaste, utan enbart för er + de vittnen ni valt ut).

Hade det varit min syster/bror/mitt barn som gifte sig så hade jag tagit det där som att vi var inbjudna till vigseln och ringt och frågat vart det var och när...
    Bara helt enkelt för att jag hade förväntat mig att jag var bjuden på vigseln om jag var närstående "eftersom det brukar vara så"...
    Det är aldrig fel att vara tydlig eftersom att alla inte tänker som man själv Glad

Samma med presenttipset. Jag fick känslan av att jag som gäst skulle förväntas komma med present. Typ "Vi är hemma den här dagen och tar emot er när ni kommer med presenterna, och som tack så får ni lite fika"
    dejlis formulering var bra Glad

• Dannedo

En present ger man för att lyckönska brudparet och det kan man ge oavsett om man är med på vigsel eller fest eller inte är bjuden alls. Skulle någon nära vän till mig gifta dig i smyg skulle jag ändå ge en present i efterhand. Men för att undvika "kom och ge oss en present så bjussar vi på kaffe" så tycker jag Deijis formulering var bra.

• Strawberry

För det första tycker jag det är väldigt ofint att uttryckligen be om att någon ska ge er saker och speciellt pengar! Känns extra konstigt att förväntas ge pengar trots att jag inte ens blir bjuden på vigsel eller någon fest, lite snålt... Även om gåvan inte är någon betalning för fest och jag ger till nära och kära vid födelsedagar, bröllop och liknande oavsett om de bjuder på fest eller inte MEN att som brudpar förvänta sig det känns inte okej! Skullenog ta er inbjudan som "vi har gift oss, ni fick inte vara med men vi bjuder vi på fika så ni får en chans att lämna pengarna till oss!" Jag hade även blivit fundersam och undrat om jag missat något i inbjudan eller ni glömt att skriva tiden för vigseln. Den är för mig det viktigaste och ni borde nog skriva att ni gifter er innan och att de inbjudna inte är välkomna.

• gbg2012

Håller med de andra om present och tycker inte det ska stå med i inbjudan. 

Vi önskar oss bidrag till bröllopsresan men skrivit det på vår hemsida och uttryckt att det viktigaste är att folk kommer. Vi förväntar oss inget och det är lite så när det står med i inbjudan och med tanke på upplägget. Idén i övrigt är det inget fel på.

Jag hade nog också förtydligat att vigseln är själva så inga missförstånd uppstår. 

• daniiel

Jag tycker det är tråkigt att läsa att så många tycker det är konstigt att ge en present för att fira brudparet om man inte fått vara med på vigseln, eller en "riktigt fest". Det är väl ingen rättighet eller självklarhet att få vara med på en vigsel och jag tycker definitivt inte att man ska behöva ha en stor fest om man inte vill eller har möjlighet. De har valt att bjuda in ca 20 personer och jag räknar med att det är 20 personer som står dom nära, inte direkt så de skickar ut inbjudningar till en massa bekanta och människor som de kanske inte står så jättenära. Är det inte så att man ger present för att fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i brudparets liv? Isåfall spelar det väl ingen roll om man fått vara med på vigseln eller inte, för man är väl glad för deras skull ändå?

Inte fasiken är det någon som förväntar sig att få vara med i förlossningsrummet på BB, eller ens hälsa på medan man är kvar på BB, men ändå så kommer det folk med presenter i flera veckor efter man fått barnet. Varför? Jo, för de är glada för föräldrarnas skull och vill fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i deras liv.

Jag håller med Dannedo, "En present ger man för att lyckönska brudparet och det kan man ge oavsett om man är med på vigsel eller fest eller inte är bjuden alls. Skulle någon nära vän till mig gifta dig i smyg skulle jag ändå ge en present i efterhand."

Sedan kanske TS sätt att skriva saken var väldigt rakt på, och jag vet inte hur ni är med era familjer och närmsta vänner, men vi kan då vara väldigt rakt på med våra. De känner ju oss och vet att vi inte skulle mena det som "Hej, kom och drick lite kaffe och lämna av er present!". Men visst går det tona ner det en aning om man skulle vilja det.

• lilly7

Varför har ni OSA så långt i förväg om ni bara ska bjuda på fika?

• Juni 2012

Jag har, som jag redan skrivit, tagit bort raden med presenttips och vi säger det presenttipset muntligt till den som undrar, helt enkelt.

Ja, de bjudna är bara de närmaste, föräldrar, syskon, mormor och morfar, ett par tre vänner. Gissningsvis får vi presentkort till typ Bauhaus ändå, det fick min karl när han fyllde jämt utan att vi hade sagt något.

• Juni 2012
    lilly7 skrev 2012-01-09 07:45:17 följande:
    Varför har ni OSA så långt i förväg om ni bara ska bjuda på fika?
    Vill gärna hinna baka och fylla frysen Glad Kanske att vi behöver köpa fler stolar. Lagen till tisppromenaden ska fixas.

Dels behövs det lite tid att jaga de som inte svarat i tid. Och är det många som inte vill/kan komma har vi tid att "göra om" bjudningen lite, om det behövs. 
Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)