• Juni 2012

Tyck till om vår inbjudan (texten)

Nu gifter vi oss!

Fredagen den 8 juni gifter vi oss och detta firar vi med

att bjuda på fika och lättare tilltugg söndagen den 10 juni kl. 13-16

hemma hos oss på (bostadsområde).

O.S.A senast 10 april

(Presenttips: En slant till vår husrenovering mottages tacksamt)

Kramar från (namn) och (namn)

De vet tid och plats för bjudningen, sista OSA-datumet, vad som kommer att bjudas (dvs att de ska inte komma superhungriga för det blir "bara" fika), de får ett presenttips.
    Något annat som ska stå med? Sätt att OSA får gästerna välja själva, så att skriva ut mobilnumrena kändes överflödigt då gästerna är nära släkt eller vänner och har redan numrena.  Min m2b är medlem på Facebook om någon vill svara den vägen

• Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)
  • Dannedo

Oj, två månader innan är verkligen galet långt i förväg. Det är en söndageftermiddag, de flesta lär kunna då och antagligen höra av sig och tacka ja i god tid ändå. Jag förstår inte riktigt jag det är som ni behöver så mycket tid på. Baka och lägga u frysen kan ni ju göra ändå, går det inte åt så har ni lite extra bullar och kakor till en annan gång. Stolar behöver knappast köpas två mån i förväg, det samma gäller lagen. De jag känner som har osa så tidigt har det för att gästerna reser och boende och resor måste bokas, och för att kunna meddela restaurang eller catering hur många gäster det blir samt för att ha möjlighet att bjuda in folk på reservlistan. Om era gäster är tvungna att meddela så långt i förväg så får ni nog ändå räkna med att det kan ändras på vägen ändå.

• Strawberry
    Juni 2012 skrev 2012-01-09 07:55:21 följande:
    Vill gärna hinna baka och fylla frysen Glad Kanske att vi behöver köpa fler stolar. Lagen till tisppromenaden ska fixas.

Dels behövs det lite tid att jaga de som inte svarat i tid. Och är det många som inte vill/kan komma har vi tid att "göra om" bjudningen lite, om det behövs. 
    Instämmer med alla andra om att det väldigt långt innnan ni har satt osa, har ni bara 20 inbjudna gäster kan det inte vara många som ni behöver jaga för att få svar från, även om det skulle visa sig att ingen  svarar i tid räcker det säkert med en eftermiddag eller två för att ringa runt? En del av de här 20 stycken borde ju vara nära familj och vänner som ni vet kommer? Vi har 60 inbjudna och osa en månad innan, redan har några gäster hört av sig och sagt att det väldigt gärna kommer men inte kan svara förren runt sista dagen eftersom de då får schemat för nästa period. Två månader innan vet inte jag eller många av de jag känner som jobbar skift eller helger exakt hur man ska jobba... 

Och så mycket fika behövs det ju inte till 20 personer att du behöver fylla frysen under två månaderoch att styra om bjudningen är väl inte heller något projekt som kräver två hela månader?
  • daniiel

Jag hade inte ens uppmärksammat OSA, men även jag instämmer, två månader väl väldigt långt i förväg. Vi hade 80 inbjudna gäster och hade OSA en månad innan, det räckte gott och väl :)

• daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-01-09 11:25:44 följande:
    Ok. Så... hur långt innan ska vi ha då?
    Jag tycker ni kan sätta en månad innan :) Vissa kanske kan tycka att det också är långt om man "bara" ska ha fika, men jag förstår att ni ändå vill veta i hyffsat god tid ungefär hur många ni blir osv.
  • daniiel

Men tänk också på att du måste inte ändra på något bara för att vi andra här på BT tycker till om ditten och datten. Det är i slutändan upp till er och ni måste ju göra som ni vill och tycker :)

• knyttan
    daniiel skrev 2012-01-09 07:27:18 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att läsa att så många tycker det är konstigt att ge en present för att fira brudparet om man inte fått vara med på vigseln, eller en "riktigt fest". Det är väl ingen rättighet eller självklarhet att få vara med på en vigsel och jag tycker definitivt inte att man ska behöva ha en stor fest om man inte vill eller har möjlighet. De har valt att bjuda in ca 20 personer och jag räknar med att det är 20 personer som står dom nära, inte direkt så de skickar ut inbjudningar till en massa bekanta och människor som de kanske inte står så jättenära. Är det inte så att man ger present för att fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i brudparets liv? Isåfall spelar det väl ingen roll om man fått vara med på vigseln eller inte, för man är väl glad för deras skull ändå?

Inte fasiken är det någon som förväntar sig att få vara med i förlossningsrummet på BB, eller ens hälsa på medan man är kvar på BB, men ändå så kommer det folk med presenter i flera veckor efter man fått barnet. Varför? Jo, för de är glada för föräldrarnas skull och vill fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i deras liv.

Jag håller med Dannedo, "En present ger man för att lyckönska brudparet och det kan man ge oavsett om man är med på vigsel eller fest eller inte är bjuden alls. Skulle någon nära vän till mig gifta dig i smyg skulle jag ändå ge en present i efterhand."

Sedan kanske TS sätt att skriva saken var väldigt rakt på, och jag vet inte hur ni är med era familjer och närmsta vänner, men vi kan då vara väldigt rakt på med våra. De känner ju oss och vet att vi inte skulle mena det som "Hej, kom och drick lite kaffe och lämna av er present!". Men visst går det tona ner det en aning om man skulle vilja det.
    Ja fast nu blir jag lite trött. Jag skrev redan i mitt första inlägg att jag inte tycker att man ska behöva ha en stor fest för att förtjäna en present. Och självklart är det ingen rättighet att få gå på vigsel. Men det är sannerligen ingen rättighet att få bröllopspresenter heller! Visst blir säkert familjen glada och vill fira, men det finns ju också en risk att de blir ledsna att de inte fick vara med. Och då kan det väl vara klädsamt att man låter det vara upp till dem att bestämma hur de vill fira en iså fall, och precis som TS säger bara ge presenttipset till dem som uttryckligen ringer och ber om det.

Att jämföra med presenter man ger till nyfödda tycker jag inte alls var logiskt. Då får du jämföra med doppresenter i så fall, och hävda att det skulle man kunna kräva ut av släktingar som inte varit inbjudna till dopet. Tänk dig själv: "vi döper lilla Sarah på söndag, ni får inte komma, men kom gärna på fika den 11 februari istället och ge henne presenter".

Precis som jag sagt flera gånger innan så tycker jag inte att det är något fel på vare sig upplägget eller själva önskemålet i sig, bara att man ska uttrycka det annorlunda och det har ju TS redan ändrat sig om så jag tycker inte att det är något mer att tjata om. För övrigt så tycker jag att det är en konstig inställning att man inte skulle kunna vara glad över något trevligt som har hänt i en annan persons liv och fira henom utan att ge presenter? Fira någon kan man göra på en uppsjö av olika vis allt från att skänka pengar och saker till att ringa och gratulera.
  • Silketuss
    knyttan skrev 2012-01-09 19:55:26 följande:
    Ja fast nu blir jag lite trött. Jag skrev redan i mitt första inlägg att jag inte tycker att man ska behöva ha en stor fest för att förtjäna en present. Och självklart är det ingen rättighet att få gå på vigsel. Men det är sannerligen ingen rättighet att få bröllopspresenter heller! Visst blir säkert familjen glada och vill fira, men det finns ju också en risk att de blir ledsna att de inte fick vara med. Och då kan det väl vara klädsamt att man låter det vara upp till dem att bestämma hur de vill fira en iså fall, och precis som TS säger bara ge presenttipset till dem som uttryckligen ringer och ber om det.

Att jämföra med presenter man ger till nyfödda tycker jag inte alls var logiskt. Då får du jämföra med doppresenter i så fall, och hävda att det skulle man kunna kräva ut av släktingar som inte varit inbjudna till dopet. Tänk dig själv: "vi döper lilla Sarah på söndag, ni får inte komma, men kom gärna på fika den 11 februari istället och ge henne presenter".

Precis som jag sagt flera gånger innan så tycker jag inte att det är något fel på vare sig upplägget eller själva önskemålet i sig, bara att man ska uttrycka det annorlunda och det har ju TS redan ändrat sig om så jag tycker inte att det är något mer att tjata om. För övrigt så tycker jag att det är en konstig inställning att man inte skulle kunna vara glad över något trevligt som har hänt i en annan persons liv och fira henom utan att ge presenter? Fira någon kan man göra på en uppsjö av olika vis allt från att skänka pengar och saker till att ringa och gratulera.
  • På rosa moln
    Strawberry skrev 2012-01-09 10:25:38 följande:
    Två månader innan vet inte jag eller många av de jag känner som jobbar skift eller helger exakt hur man ska jobba...
    Vi har tänkt att ha osa tre månader innan och det kanske är i tidigaste laget, men vi känner att vi hellre har lite extra tid på oss att planera i lugn och ro än tvärtom och det är väl inget fel med det? Om inte skiftarbetarna och andra kan se till att ta semester i god tid till en så viktig sak som vårt bröllop så är vi uppenbarligen inte särskilt viktiga för dem änså och då kan de lika gärna stanna hemma anser jag.
Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)