• Dannedo

Tyck till om vår inbjudan (texten)

Jag skulle nog ytterligare vilja understryka att inbjudan bara gäller fikat och inte vigseln. Typ:

"Nu gifter vi oss!

Det vill vi fira med att bjuda på fika och lättare tilltugg hos oss söndagen den 10 juni osv osv.

Vigseln sker redan fredagen den 8 juni med endast våra vittnen närvarande.

O.S.A senast....."

Sen kanske jag hade formulerat presentönskan på ett annat sätt, men jag vet inte riktigt hur. Jag känner inte er och era vänner, men jag hade kanske hellre gett något annat än bidrag till att köpa lister och målarfärg när mina vänner gifter sig, det känns lite trist. Men kanske inte det du bad om att få feed back på heller?

• Dannedo

Ja, Dom förstår säkert, men jag tycker ändå att det är lite förvirrande med att börja inbjudan med ett datum som ändå inte är aktuellt för som bjudna. Den viktigaste informationen först är ju det mest praktiska. Men jag gissar att ni inte har hundra gäster och att det antagligen är folk ni står nära och ändå kommer att prata med och det är ju bara att klargöra det då. Men räkna med att kanske få förklara er för folk. Fint alternativ till traditionell bröllopsfest förresten, tycker det låter jättetrevligt!

• Dannedo

Bra skrivet om presenten, helt rätt och vettigt även om jag först var lite neggo till idén :)

• Dannedo

En present ger man för att lyckönska brudparet och det kan man ge oavsett om man är med på vigsel eller fest eller inte är bjuden alls. Skulle någon nära vän till mig gifta dig i smyg skulle jag ändå ge en present i efterhand. Men för att undvika "kom och ge oss en present så bjussar vi på kaffe" så tycker jag Deijis formulering var bra.

• Dannedo

Oj, två månader innan är verkligen galet långt i förväg. Det är en söndageftermiddag, de flesta lär kunna då och antagligen höra av sig och tacka ja i god tid ändå. Jag förstår inte riktigt jag det är som ni behöver så mycket tid på. Baka och lägga u frysen kan ni ju göra ändå, går det inte åt så har ni lite extra bullar och kakor till en annan gång. Stolar behöver knappast köpas två mån i förväg, det samma gäller lagen. De jag känner som har osa så tidigt har det för att gästerna reser och boende och resor måste bokas, och för att kunna meddela restaurang eller catering hur många gäster det blir samt för att ha möjlighet att bjuda in folk på reservlistan. Om era gäster är tvungna att meddela så långt i förväg så får ni nog ändå räkna med att det kan ändras på vägen ändå.

• Dannedo

Man kan väl enas om att man själv känner sina närmaste bäst, det som passar den ena passar kanske inte den andra. Jag och m2b har båda jobb som vi inte kan ta ledigt från och med väldigt oregelbundna arbetstider, och många av våra vänner likaså så vi har väldigt sent osa. Jag blir alltid lite ledsen när jag läser om folk som tar illa upp när folk inte lyckas få ledigt för att gå på deras bröllop, som att det är självvalt. Jag vet att jag är en av dom som aldrig skulle kunna få ledigt för att gå på någons bröllop men det gör det inte mindre viktigt för mig. Vi blir antagligen tvungna att ställa in vår bröllopsresa pga jobbet :(    (Nu börjar det bli lite off-topic, sorry för det!)

• Dannedo
    Juni 2012 skrev 2012-01-11 08:08:27 följande:
    Klädsel? Svärfar kommer i vita träskor och nån stormönstrad skjorta från 80talet, de andra kommer nog aningens mer finklädda.
    Jag vet inte heller vad jag ska ha på mig....

gbg2012 skrev 2012-01-11 12:49:06 följande:
    vid bröllop brukar man ange klädkod i inbjudan för att gäster ska veta vad de ska ha på sig. 

Men som sagt jag vet inte alls hur det är när man inte har ett traditionellt upplägg. Jag tänker att det är bra att ha så att en del gäster inte kommer för uppklädda och andra som din svärfar i träskor.

Vi har klädkod i vår inbjudan och de har olika betydelser. Om du skulle vilja ha klädkod så kan man googla om det. 
    TS: Jag tycker absolut du ska strunta i klädkod! Det här är ju inte ett helt traditionellt bröllop, själva bröllopet har ju varit redan, och det här är en sammankomst för att att fira ert bröllop. Jag skulle inte vara osäker på vilken nivå på klädsel jag skulle välja i alla fall. 
    Angående presenttips så valde vi att inte ha någon önskelista eftersom det är så många gäster som kommer att resa och betala boende MEN vi har pratat med min mamma och berättat vad vi önskar oss ifall att någon vill ge oss något, typ släktingar som vi vet att vill ge oss något fint. Så be era föräldrar "skvallra" om att ni önskar er bidrag till renovering, det är ju väldigt ödmjukt tycker jag att önska sig presentkort till t.ex bauhaus till skillnad från en lyxsemester :)
    Hoppas ni får en fin dag, jag tycker som jag skrev innan att det låter supertrevligt och jag skulle bli jätteglad om någon av mina vänner valde ett sådant alternativ och jag blev bjuden.
Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)