• Strawberry

Tyck till om vår inbjudan (texten)

För det första tycker jag det är väldigt ofint att uttryckligen be om att någon ska ge er saker och speciellt pengar! Känns extra konstigt att förväntas ge pengar trots att jag inte ens blir bjuden på vigsel eller någon fest, lite snålt... Även om gåvan inte är någon betalning för fest och jag ger till nära och kära vid födelsedagar, bröllop och liknande oavsett om de bjuder på fest eller inte MEN att som brudpar förvänta sig det känns inte okej! Skullenog ta er inbjudan som "vi har gift oss, ni fick inte vara med men vi bjuder vi på fika så ni får en chans att lämna pengarna till oss!" Jag hade även blivit fundersam och undrat om jag missat något i inbjudan eller ni glömt att skriva tiden för vigseln. Den är för mig det viktigaste och ni borde nog skriva att ni gifter er innan och att de inbjudna inte är välkomna.

• Strawberry
    Juni 2012 skrev 2012-01-09 07:55:21 följande:
    Vill gärna hinna baka och fylla frysen Glad Kanske att vi behöver köpa fler stolar. Lagen till tisppromenaden ska fixas.

Dels behövs det lite tid att jaga de som inte svarat i tid. Och är det många som inte vill/kan komma har vi tid att "göra om" bjudningen lite, om det behövs. 
    Instämmer med alla andra om att det väldigt långt innnan ni har satt osa, har ni bara 20 inbjudna gäster kan det inte vara många som ni behöver jaga för att få svar från, även om det skulle visa sig att ingen  svarar i tid räcker det säkert med en eftermiddag eller två för att ringa runt? En del av de här 20 stycken borde ju vara nära familj och vänner som ni vet kommer? Vi har 60 inbjudna och osa en månad innan, redan har några gäster hört av sig och sagt att det väldigt gärna kommer men inte kan svara förren runt sista dagen eftersom de då får schemat för nästa period. Två månader innan vet inte jag eller många av de jag känner som jobbar skift eller helger exakt hur man ska jobba... 

Och så mycket fika behövs det ju inte till 20 personer att du behöver fylla frysen under två månaderoch att styra om bjudningen är väl inte heller något projekt som kräver två hela månader?
  • Strawberry
    På rosa moln skrev 2012-01-09 20:47:03 följande:
    Vi har tänkt att ha osa tre månader innan och det kanske är i tidigaste laget, men vi känner att vi hellre har lite extra tid på oss att planera i lugn och ro än tvärtom och det är väl inget fel med det? Om inte skiftarbetarna och andra kan se till att ta semester i god tid till en så viktig sak som vårt bröllop så är vi uppenbarligen inte särskilt viktiga för dem änså och då kan de lika gärna stanna hemma anser jag.
    Jag tycker att tre månader är ett väldigt tidigt osa datum, för tidigt då mycket kan hända på tre månader... Men det är helt upp till er!

Självklart kan de som jobbar skift begära semester, vilket jag skulle göra om jag verkligen ville gå på någons bröllop, och likaså borde gästerna. Men det gäller att bli beviljad semestern också... och att man har tillräckligt många dagar att ta ut, är bröllopet en bit bort och det krävs övernattning kan det kräva minst tre lediga dagar.

Han som redan nu sagt till om att han väldigt gärna vill komma på vår dag, men inte kan svara förrens han har fått schema jobbar som pilot med lång flygningar, samt bor en bra bit bort (inte i Sverige). Att ta ledig en dag funkar inte riktigt då men han har önskat om att vara hemma den helgen.
  • Strawberry
    gbg2012 skrev 2012-01-09 23:26:14 följande:
    Ja beror ju lite på vad för gäster man bjuder. Vi har OSA 3,5 månader innan, ännu värre! =)

Man får anpassa lite efter vilka man bjuder!

Av alla vänner vi bjuder är det tre som bor i en annan stad än bröllopet. Släktingarna däremot bor på andra orter. De flesta släktingarna har inte helgjobb, några har det. 

Av vännerna har bara fem helgjobb, resten pluggar, är föräldralediga eller jobbar dagtid. 

Släktingarna är det dock fler ca 10 som har skiftjobb. Men då är det flera som är nära släkt. 
    Alla brudpar känner de egna gästerna bäst och endast brudparet vet vad som passar sig! =) För oss hade det inte fungerat med ett så tidigt osa datum men för andra passar det kanske perfekt.

Av ren nyfikenhet, hade ni något väldigt speciellt på ert bröllop som gjorde att ni behövde ha svaren så tidgt?
  • Strawberry
    gbg2012 skrev 2012-01-09 23:35:15 följande:
    nä, mest att lokalen har ett minimum krav på antal gäster och vi bjuder inte jättemånga över det, så för att kunna bjuda fler om det behövs och skicka en andra omgång så att säga och att de i sådana fall får några veckor på sig.
    okej då förstår jag. =)
Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)