daniiel skrev 2012-01-09 07:27:18 följande:
Jag tycker det är tråkigt att läsa att så många tycker det är konstigt att ge en present för att fira brudparet om man inte fått vara med på vigseln, eller en "riktigt fest". Det är väl ingen rättighet eller självklarhet att få vara med på en vigsel och jag tycker definitivt inte att man ska behöva ha en stor fest om man inte vill eller har möjlighet. De har valt att bjuda in ca 20 personer och jag räknar med att det är 20 personer som står dom nära, inte direkt så de skickar ut inbjudningar till en massa bekanta och människor som de kanske inte står så jättenära. Är det inte så att man ger present för att fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i brudparets liv? Isåfall spelar det väl ingen roll om man fått vara med på vigseln eller inte, för man är väl glad för deras skull ändå?
Inte fasiken är det någon som förväntar sig att få vara med i förlossningsrummet på BB, eller ens hälsa på medan man är kvar på BB, men ändå så kommer det folk med presenter i flera veckor efter man fått barnet. Varför? Jo, för de är glada för föräldrarnas skull och vill fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i deras liv.
Jag håller med Dannedo, "En present ger man för att lyckönska brudparet och det kan man ge oavsett om man är med på vigsel eller fest eller inte är bjuden alls. Skulle någon nära vän till mig gifta dig i smyg skulle jag ändå ge en present i efterhand."
Sedan kanske TS sätt att skriva saken var väldigt rakt på, och jag vet inte hur ni är med era familjer och närmsta vänner, men vi kan då vara väldigt rakt på med våra. De känner ju oss och vet att vi inte skulle mena det som "Hej, kom och drick lite kaffe och lämna av er present!". Men visst går det tona ner det en aning om man skulle vilja det.
Ja fast nu blir jag lite trött. Jag skrev redan i mitt första inlägg att jag
inte tycker att man ska behöva ha en stor fest för att förtjäna en present. Och
självklart är det ingen rättighet att få gå på vigsel. Men det är sannerligen ingen rättighet att få bröllopspresenter heller! Visst blir säkert familjen glada och vill fira, men det finns ju också en risk att de blir ledsna att de inte fick vara med. Och då kan det väl vara klädsamt att man låter det vara upp till dem att bestämma hur de vill fira en iså fall, och precis som TS säger bara ge presenttipset till dem som uttryckligen ringer och ber om det.
Att jämföra med presenter man ger till nyfödda tycker jag inte alls var logiskt. Då får du jämföra med doppresenter i så fall, och hävda att det skulle man kunna kräva ut av släktingar som inte varit inbjudna till dopet. Tänk dig själv: "vi döper lilla Sarah på söndag, ni får inte komma, men kom gärna på fika den 11 februari istället och ge henne presenter".
Precis som jag sagt flera gånger innan så tycker jag inte att det är något fel på vare sig upplägget eller själva önskemålet i sig, bara att man ska uttrycka det annorlunda och det har ju TS redan ändrat sig om så jag tycker inte att det är något mer att tjata om. För övrigt så tycker jag att det är en konstig inställning att man inte skulle kunna vara glad över något trevligt som har hänt i en annan persons liv och fira henom utan att ge presenter? Fira någon kan man göra på en uppsjö av olika vis allt från att skänka pengar och saker till att ringa och gratulera.