Niini skrev 2012-01-13 14:03:06 följande:
Det är klart, men väldigt få av oss med "vanliga jobb" arbetar 12h+ heller :)
Vår fotograf sa att vi gör som vi vill och eftersom vi ville vara schysta (och det aldrig fanns tid för honom att äta/ställen däromkring att äta på) så tyckte vi det var självklart att även han skulle få ma.
Nej, förvisso, även om de flesta i min och många andra brancher nog faktiskt jobbar 10-12h många dagar i månaden utan extra matförmåner, och de flesta fotografer jobbar ju inte heller 12h/dag varje dag, men det är en annan historia.
Jag anser ändå att det är upp till arbetstagaren att förvissa sig om matintaget under dagen, oavsett om det betalas/tas med på egen hand eller om det bjuds. Det kan inte vara arbetsgivarens ansvar att se till att fotografen får mat - bara att se till att möjlighet ges till matintag. Finns inga uppvärmnings- eller köpmöjligheter så får man ju komma överens om detta och att man då förser fotografen med mat pga det.
Vill man bjuda så är det ju verkligen upp till var och en och säkert mycket uppskattat från fotografens håll som slipper bry sig om det, men som sagt så tycker jag inte det är någon självklarhet på något vis...