• blivandeBrud2012

fotografen ett kuvert på middagen?

hej!

Vi funderar på att ha vår fotograf med under middagen och en bit in på festligheterna också (förutom alltså under vigseln).
    Ska man då räkna med denne som en extra person när man räknar med antal kuvert/middagsgäster? ska denna ha en egen plats i bordplaceringen?

Våra kuvert kostar 1400kr/person och om vi då ska betala det för fotografen så måste den summan adderas till kostnaden som denna tar tycker jag, dvs tas bort från priset som han har sagt.
    eller vad säger ni?

• Svar på tråden fotografen ett kuvert på middagen?
  • daniiel

Om det var en vän, som jag hade bjudit även om den personen inte fotade, så hade jag gett honom/henne en plats vid bordet och betalat för personen.

Annars ska väl personen i fråga jobba och fota er under middagen? Jag skulle inte placera den personen som en gäst då.

• 120530

Är fotografen en vän till er som ni ändå tänkt bjuda? Isf tycker jag att han/hon kan få ett eget kuvert men borde inte behöva betala för det efterson fotografen då är en gäst bjuden av er.

Om er fotograf inte är en vän tycker jag inte att hon/han skall ha ett kuvert under middagen. Jag har svårt att tänka mig att en professionell fotograf skulle vilja betala 1400 kr för att gå på ert bröllop, och så skulle det ju bli om ni vill dra av den kostnaden på dennes arvode. Skall det dessutom fotograferas under middagen kan han/hon ju inte sitta och njuta av mat och vin.

• Dejli

Nej, om det är en professionell fotograf som inte är bjuden på bröllopet i övrigt tycker jag verkligen inte ni ska ha ett kuvert till denne under middagen. Däremot ska ni kanske höra er för om han/hon förväntar sig att ni ordnar förtäring under dagen eller om han/hon tar med sig egen mat, för äta behöver denne antagligen göra på något vis. En yrkesfotograf ordnar antagligen detta själv, men man vet ju aldrig med folk...

Om middagen räknas in i arbetstiden ska ni ju inte sätta fotografen bland gästerna, då kan ju denne inte utföra sitt arbete om man blir sittande med mat istället. Jag tror som Red, varför skulle en fotograf som inte känner varken er eller gästerna vilja sitta flera timmar och lyssna på tal och äta dyr mat för 1400 kr när man kan jobba och dra in pengar istället, alternativt ha fritid om det inte ingår i arbetstiden.

• gbg2012

Detta funderar jag också på. Vår fotograf jobbar heldag(12 timmar) och måste ju äta. Men frågan är om hon får ta med sig mat till vår lokal när det är en resturang? Får prata med henne och kolla upp med lokalen. 

• Niini

Vi bjöd på mat åt vår fotograf, han var med ~12h o det är ju rent ohumant att behöva vara utan mat så länge..

• Dejli
    Niini skrev 2012-01-13 12:01:29 följande:
    Vi bjöd på mat åt vår fotograf, han var med ~12h o det är ju rent ohumant att behöva vara utan mat så länge..
    Fast de flesta av oss med "vanliga" jobb förlitar oss ju inte på att arbetsgivaren ger oss mat på dagen, utan man har med sig matlåda eller så köper man på restaurang.

Självklart kan man vara schysst och bjuda på mat, och man bör kanske kolla upp hur fotografen tänkt sig med lunch och mellanmål under dagen så det inte blir några missförstånd, men jag tycker inte det är brudparets skyldighet på något vis om inte mat ingår i avtalet.
  • Niini
    Dejli skrev 2012-01-13 13:39:18 följande:
    Fast de flesta av oss med "vanliga" jobb förlitar oss ju inte på att arbetsgivaren ger oss mat på dagen, utan man har med sig matlåda eller så köper man på restaurang.

Självklart kan man vara schysst och bjuda på mat, och man bör kanske kolla upp hur fotografen tänkt sig med lunch och mellanmål under dagen så det inte blir några missförstånd, men jag tycker inte det är brudparets skyldighet på något vis om inte mat ingår i avtalet.
    Det är klart, men väldigt få av oss med "vanliga jobb" arbetar 12h+ heller :)

Vår fotograf sa att vi gör som vi vill och eftersom vi ville vara schysta (och det aldrig fanns tid för honom att äta/ställen däromkring att äta på) så tyckte vi det var självklart att även han skulle få ma.
  • Dejli
    Niini skrev 2012-01-13 14:03:06 följande:

Vår fotograf sa att vi gör som vi vill och eftersom vi ville vara schysta (och det aldrig fanns tid för honom att äta/ställen däromkring att äta på) så tyckte vi det var självklart att även han skulle få ma.
    Nej, förvisso, även om de flesta i min och många andra brancher nog faktiskt jobbar 10-12h många dagar i månaden utan extra matförmåner, och de flesta fotografer jobbar ju inte heller 12h/dag varje dag, men det är en annan historia.

Jag anser ändå att det är upp till arbetstagaren att förvissa sig om matintaget under dagen, oavsett om det betalas/tas med på egen hand eller om det bjuds. Det kan inte vara arbetsgivarens ansvar att se till att fotografen får mat - bara att se till att möjlighet ges till matintag. Finns inga uppvärmnings- eller köpmöjligheter så får man ju komma överens om detta och att man då förser fotografen med mat pga det.

Vill man bjuda så är det ju verkligen upp till var och en och säkert mycket uppskattat från fotografens håll som slipper bry sig om det, men som sagt så tycker jag inte det är någon självklarhet på något vis...
  • Niini
    Dejli skrev 2012-01-13 14:10:36 följande:
    Nej, förvisso, även om de flesta i min och många andra brancher nog faktiskt jobbar 10-12h många dagar i månaden utan extra matförmåner, och de flesta fotografer jobbar ju inte heller 12h/dag varje dag, men det är en annan historia.

Jag anser ändå att det är upp till arbetstagaren att förvissa sig om matintaget under dagen, oavsett om det betalas/tas med på egen hand eller om det bjuds. Det kan inte vara arbetsgivarens ansvar att se till att fotografen får mat - bara att se till att möjlighet ges till matintag. Finns inga uppvärmnings- eller köpmöjligheter så får man ju komma överens om detta och att man då förser fotografen med mat pga det.

Vill man bjuda så är det ju verkligen upp till var och en och säkert mycket uppskattat från fotografens håll som slipper bry sig om det, men som sagt så tycker jag inte det är någon självklarhet på något vis...
    Jag sa inte att det skulle vara en självklarhet för alla. Sa hur vi gjorde och att vi tyckte det var en självklathet i vårt fall :)
  • blivandeBrud2012

tack för er input!
    det är inte person som vi skulle ha bjudit på bröllopet annars (är en gammal kollega som jag tar enstaka fika med ibland) men jag känner ju honom ändå lite... Så det blir svårt att vara helt "kall" och säga att han måste ha med sin egen matlåda.
    Jag tror inte att vi kommer få något "kompis-pris" och i så fall resonerar jag som att vi inte heller behöver vara "snälla" och bjuda på middag. Men jag ska prata med honom och höra hur vi ska lösa det. Håller med om att vi inte kan ha honom sittandes till bords eftersom han ska jobba, finns så begränsade platser som det är, men jag kan tänkta mig att betala för mat till honom (tror inte det kostar 1400kr för bara en varmrätt av vår mat som vi ska servera).

Är det kul att ha med fotografen ändå från sminkingen på morgonen? det  innebär ju att fotografen kommer att vara med precis HELA tiden??? är inte det jobbigt?

• Niini
    blivandeBrud2012 skrev 2012-01-13 15:44:35 följande:

tack för er input!
    det är inte person som vi skulle ha bjudit på bröllopet annars (är en gammal kollega som jag tar enstaka fika med ibland) men jag känner ju honom ändå lite... Så det blir svårt att vara helt "kall" och säga att han måste ha med sin egen matlåda.
    Jag tror inte att vi kommer få något "kompis-pris" och i så fall resonerar jag som att vi inte heller behöver vara "snälla" och bjuda på middag. Men jag ska prata med honom och höra hur vi ska lösa det. Håller med om att vi inte kan ha honom sittandes till bords eftersom han ska jobba, finns så begränsade platser som det är, men jag kan tänkta mig att betala för mat till honom (tror inte det kostar 1400kr för bara en varmrätt av vår mat som vi ska servera).

Är det kul att ha med fotografen ändå från sminkingen på morgonen? det  innebär ju att fotografen kommer att vara med precis HELA tiden??? är inte det jobbigt?

Jag tyckte inte vet var värst jobbigt. Vi hade fotografen från påklädningen - bukettkastningen. han var väldigt smidig o många foton förvånas jag över att ha tagit då vi inte ens märkt han varit närvarande just då :P
  • Dannedo

Hör med restaurangen om dom kan se till att det finns mat till fotografen. Dom som jobbar i köket brukar ju behöva något att äta och kanske har någon "personalmat" som dom fixar. För någon hundring kanske det kan finnas pastasallad, bröd och dricka till fotografen som han kan äta när det passar honom. Eller så bjuder du på huvudrätten om det känns trevligare. Prata och hör vad han tycker. Kan ju också vara schysst att ha en macka eller något till honom under dagen. Det är ju inget måste, men omtänksamt och säkert uppskattat.

• daniiel
    blivandeBrud2012 skrev 2012-01-13 15:44:35 följande:

Jag hade inte känt mig bekväm med att med fotografen när jag sminkade mig och klädde mig. Min mormor (som vi var hos) och min syster (en av tärnorna) dokumenterade det så bra. Jag hade inte gillat att ha en främmande människa runt mig då.

Vi hade fotograf från kyrkan (kl.13.00) och fram till efter förrätten (kl.19.00) och det räckte gott och väl :)
  • TheD
    Niini skrev 2012-01-13 14:03:06 följande:

Mmmm. maj till augusti jobbade jag 21.30-15.00......Ibland till kl 16... Då åt jag en gång om dagen och det var inte mycket... Sömn gick före mat ;)

Men jag tycker inte att fotografen ska ha käk! Han/hon får betalt at utföra ett arbete ni anlitar personen för. Det är inte dagis.

• Dannedo
    TheD skrev 2012-01-13 23:08:26 följande:

Mmmm. maj till augusti jobbade jag 21.30-15.00......Ibland till kl 16... Då åt jag en gång om dagen och det var inte mycket... Sömn gick före mat ;)

Men jag tycker inte att fotografen ska ha käk! Han/hon får betalt at utföra ett arbete ni anlitar personen för. Det är inte dagis.

Självklart är det inget krav eller måste att man ska stå för maten men vill man så är det ju väldigt trevligt. Många påpekar att det inte ingår mat på andra arbetsplatser, men det är viss skillnad att vara på ett jobb där man har schemalagda matpauser (jag vet att det inte riktigt fungerar så i restaurangbranschen och när man jobbar inom sjukvården) och ett lunchrum där man har kylskåp, micro eller kan köpa mat. Jag jobbar som musiker och det är en helt annan sak när man åker iväg någonstans på ett gig, eller spelar på en fest t.ex. Oftast tar det mycket längre tid än planerat, men blir ofta satt i något sidorum och får vänta några timmar, programmet ändras osv. Jag har alltid med mig mackor, frukt och vatten, men man blir alltid lika glad när någon tänkt på att man faktiskt sitter där i det där sidorummet och fixat så det finns en flaska vatten, en bulle och en banan. Man känner sig väldigt välkommen. Om TS känner att hon vill fixa mat så ska hon göra det, det är ju inget fel om en arbetsgivare vill "ta hand om" sina anställda.
Svar på tråden fotografen ett kuvert på middagen?