• Jäntan

Vem har gjort sin egen bröllopstårta?

Jag tänkte göra tårtan till vårt bröllop.

Vill ha en med 3 höjder.

Vem har erfarenhet av detta?

Har kollat lite på nätet och såg att man kan sätta blomsterpinnar emellan. Men vad ställer man tårtorna på och har någon recept på gott innehåll???

• Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?
  • Ellis

Jag vill göra vår tårta men jag har alla vänner och hela släkten mot mig för de påstår att jag inte kommer att hinna och de vill att jag ska ta det lugnt innan bröllopet. Sen vill jag ha en vegantårta så jag trodde att enda sättet att få en sådan var att göra den själv men jag har upptäckt fördelen med att ha flyttat till en storstad är att det finns många fler alternativ.

Jag har själv tittat lite efter tårtställningar på Tradera och dylikt men utbudet av begagnade tårtställningar tycks vara dåligt för tillfället. Men jag hittade en tårtställning som jag tycker mycket om på en sida, dock tycker jag den är väldigt dyr fast jag vet inte vad priserna brukar ligga på. Det finns kanske även andra tips på hur man gör tårta på den sidan jag länkar nedan. Däremot finns det olika set för att göra tårtdekorationer med att köpa på Tradera, hur bra de är vet jag inte.

Här är den:
    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=2174

Lycka till! Glad

• Ellis

Man kan kanske hyra tårtställning på konditorier också?

• Söta Wiol

hej på er. Jag bakar bröllopstårtor, och har gjort flera med lager på lager. Bra sidor som ni hittar material på är www.kakburken.se och www.tartdecor.se

Mellan lagrena ska ni ha rör, själv använder jag rör som jag beställer genom tårtdecor, plastic dowels tror jag dom heter,man kapar dem till önskad längd och sätter i tårtan när den är klar. Sen.. den överliggande tårtan (nästa lager alltså)har man ju en pappbricka under som är klippt runt kanten på tårtan så den inte syns, så lägger man den bara på. Pappbrickor finns också att köpa på tårtdecor. Samt massa goda mousse-fyllningar. Kom ihåg att tårtan måste fodras med t.ex smörkräm innan sugarpasten läggs på. Sen kan man runt kanterna tvinna lite sugarpaste tillexempel så får man täckt skarven. Det finns även tårtställningar att köpa på dessa sidor, borde nog funka att sälja dem vidare när man använt den. Finns ju många par som är i behov av tårtställningar jämt.

• Jäntan

Tack för bra tips.

Måste även kolla efter formar att baka i. Har ju inte i olika storlekar. Kan man köpa i affär eller är det nätet som gäller?

• Chicita
    TheD skrev 2012-01-16 00:00:29 följande:
    Chicita lär svara på detta :)
    Haha.. och jag såg tråden precis Tungan ute

Söta Wiol har redan svarat bra på detta.

Jag vill poängtera att fyllningen måste vara så kallat Skär-fast, vilket den blir om du använder mousserna från sidorna där. Annars får du prova dig fram med gelatin i de fyllningar du tänkt annars tills de är så fasta att dom inte rinner när man skär i tårtan, men inte gummiaktiga...

Jag använder också dowelrods (plaströr avsedda för livsmedelsbruk) som jag köper på något av redan nämnda företag.
    Om du vill ha formar som blir mindre i en precis trappstegsform så måste du antingen till en specialbutik som säljer tårtprodukter, eller beställa på något av ställena ovan.

ICA MAXI hade ett set med två springformar i olika storlekar annars.
    Fördelen med att ha formar istället för att skära till något, är att man kan använda formarna som en sorts "mall" när man fyller tårtan också.
    Du klär formen med plastfolie, det ska hänga ca 15 cm utanför, så lägger du i den botten som ska vara högst upp, klickar i den fyllning som ska vara högst upp, sen på med nästa botten osv...
    Ibland kan man behöva ha något mer stöd, så om man köper hårdare papper och klipper till i ca 10 cm breda långa remsor så kan man sticka i det mellan formen och plastfolien när man börjar få slut på kant så att säga. Om man vill ställa i dom först så får man lov att tejpa ihop dom så dom står stadigt mot kanten av formen och inte faller ihop när man lägger på plastfolien och börjar fylla upp.
    När hela tårtan är fylld så viker man ihop plastfolien så det skyddar den översta (egentligen understa) botten från att torka. Och ställer in i kylen över natten. Dagen efter är det bara att ta ut dom ur kylen, putsa till kanterna, lägga på smörkrämen (utan smörkräm kommer tårtorna troligtvis att börja "blöda") och sen kavla ut marsipan/ sockerpasta och lägga på.
    Gör tårtorna först, alltså våning för våning. Sen trycker man ner rören i tårtan (4 på största våningen, 3 på den mellersta brukar bli bra och eventuellt ett rör i den översta om du ska ha en tung caketopper på)
    Sen är det bara att stapla dom och eventuellt sätta ett band runt eller spritsa en bård eller liknande för att täcka skarven mellan tårtorna
  • Jäntan

Tack för era bra tips.

Tänker nog köpa marsipan eller liknande på Panduro. tänker göra tårtor i helgen. Men vet inte vad jag ska ha för recept. Har sett flera på nätet. Men har ni något som ni har testat som är gott och bra?

Har läst att det ska gå att frysa i 2 veckor. Stämmer det? Behöver ett sånt recept eftersom jag inte har möjlighet att göra närmare inpå.

Är dessa tårtor alltid mest kaka och inte så mycket fyllning? goda ändå?

Hinner inte skicka efter mousse heller.

ska köpa blomsterpinnar.

Hur gör man när man fryser ner dem? Tar man glapak /plastfolie runt hela när marsipan är på och tårtan är färdig men inte monterad?

När tar man upp dem? Har läst att de ska tina långsamt i kylen. Ska man montera då de är tinade?

Detta var då mycket frågor.

Hoppas på svar av er tårtfantaster.

• Chicita

Jag brukar ha mer fyllning än tårtbotten i mina Flört
    Men då är det som sagt skärfast mousse. Och när jag gör till en bröllopstårta så kör jag alltid den man köper och lägger till lite sylt eller chokladflarn eller liknande i den. För där vet jag att den håller formen och inte blir för mjuk.
    Till min egen så frångick jag det konceptet. Skulle ha tre fyllningar (alla mousse) choklad, hallon och vit choklad.
    Den vita chokladmousen blir inte lika god som min hemgjorda, men jag hade glömt att min hemgjorda inte alltid blir så fast som den bör vara. Så de slutade med att jag inte kunde täcka tårtorna med sockerpasta utan fick lov att spritsa med grädde i sista minuten Obestämd

Tårta som blir över kan man frysa i upp till två år (enligt vad jag hört, jag har inte provat själv), jag vet att en av bröllopstårtorna jag gjorde och där det blev en hel våning över - frystes in i 4 månader och den var visst lika god när den tinades.
    Man packar in väldigt tätt i minst två lager plastfolie och fryser dom som vanligt.
    Om du sätter in stödpinnarna i tårtorna innan du fryser så behöver inte tårtan vara helt tinad när du sen staplar och dekorerar den...

Dom ska tina långsamt i kylen ja, så ta fram dom något dygn innan och ställ i kylen. Om dom är lite frysta i mitten på bröllopsdagen gör inget, det hjälper ju bara till att hålla tårtan sval medans den står framme och väntar på att bli uppskuren, men om den fortfarande är hårdfrusen på bröllopsdagen så får ni låta den stå framme lite längre bara.

När jag gör egen mousse så använder jag inte recept.
    Jag baserar alla mousser på grädde och sen smaksättning (sylt, bär, choklad/kakao osv...) och sen har jag i gelatinblad
    Gör ett test. Vispa 1 dl grädde, ha i smaksättningen du ska ha och 1/2 gelatinblad. Blir det för stelt (det ska vara väldigt fast, så man kan skära, men utan att bli en geléklump) så räcker det kanske med 1 blad gelatin per 3 dl grädde, blir det lagom så använder du 1,5 gelatinblad för 3 dl grädde och om det blev för löst så tar du 2 blad per 3 dl grädde (blev det väldigt löst så tar du 1 blad per dl grädde).
    Mycket hänger på vad du smaksätter med, jag har använt flädersaft exempelvis, och då behöver man ju mer gelatin, har man sylt så kan man behöva mindre eftersom sylten är en gelé

• Sara 120707

Vill bara tillägga att skärfast mousse kan man också basera på äggvita. Den blir lite lättare och inte lika maffig, väldigt bra till fruktmousser. Helt enkelt en lättare och fräshare mousse.

Man har även där i grädde och gelatin men basen är mjuk maräng så det ger en del av konsistensen.

Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?