TheD skrev 2012-01-16 00:00:29 följande:
Chicita lär svara på detta :)
Haha.. och jag såg tråden precis
Söta Wiol har redan svarat bra på detta.
Jag vill poängtera att fyllningen måste vara så kallat Skär-fast, vilket den blir om du använder mousserna från sidorna där. Annars får du prova dig fram med gelatin i de fyllningar du tänkt annars tills de är så fasta att dom inte rinner när man skär i tårtan, men inte gummiaktiga...
Jag använder också dowelrods (plaströr avsedda för livsmedelsbruk) som jag köper på något av redan nämnda företag.
Om du vill ha formar som blir mindre i en precis trappstegsform så måste du antingen till en specialbutik som säljer tårtprodukter, eller beställa på något av ställena ovan.
ICA MAXI hade ett set med två springformar i olika storlekar annars.
Fördelen med att ha formar istället för att skära till något, är att man kan använda formarna som en sorts "mall" när man fyller tårtan också.
Du klär formen med plastfolie, det ska hänga ca 15 cm utanför, så lägger du i den botten som ska vara högst upp, klickar i den fyllning som ska vara högst upp, sen på med nästa botten osv...
Ibland kan man behöva ha något mer stöd, så om man köper hårdare papper och klipper till i ca 10 cm breda långa remsor så kan man sticka i det mellan formen och plastfolien när man börjar få slut på kant så att säga. Om man vill ställa i dom först så får man lov att tejpa ihop dom så dom står stadigt mot kanten av formen och inte faller ihop när man lägger på plastfolien och börjar fylla upp.
När hela tårtan är fylld så viker man ihop plastfolien så det skyddar den översta (egentligen understa) botten från att torka. Och ställer in i kylen över natten. Dagen efter är det bara att ta ut dom ur kylen, putsa till kanterna, lägga på smörkrämen (utan smörkräm kommer tårtorna troligtvis att börja "blöda") och sen kavla ut marsipan/ sockerpasta och lägga på.
Gör tårtorna först, alltså våning för våning. Sen trycker man ner rören i tårtan (4 på största våningen, 3 på den mellersta brukar bli bra och eventuellt ett rör i den översta om du ska ha en tung caketopper på)
Sen är det bara att stapla dom och eventuellt sätta ett band runt eller spritsa en bård eller liknande för att täcka skarven mellan tårtorna