• Jäntan

Vem har gjort sin egen bröllopstårta?

Jag tänkte göra tårtan till vårt bröllop.

Vill ha en med 3 höjder.

Vem har erfarenhet av detta?

Har kollat lite på nätet och såg att man kan sätta blomsterpinnar emellan. Men vad ställer man tårtorna på och har någon recept på gott innehåll???

• Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?
  • Äntligen2012

Varför kommer inte mitt citat med fast jag tryckt på den lila knappen? Konstigt:):). Hoppas ni lyckas med tårtan är oxå inne på den iden

• Chicita
    lina81 skrev 2012-01-19 23:22:22 följande:
     Bästa sättet att göra olika chokladmousse för att få det fast och dessutom gelatinfri är att
     värma upp  3 dl grädde (får absolut inte koka) lägg i ca 150-180 g valfri choklad eller annat godis och smät det i grädden. låt stå över natten och vispa sedan med elvisp som när du vispar grädde till önskad konsistens.
    Går inte att misslyckas.

Jag baka mycket tårtor och har testat med alla möjliga smaker, som skumtomtar, dumle, japp, geicha, mjälkchoklad, vit choklad=)

Så gör jag min vita chokladmousse.
    Den blir såpass fast att det inte rinner ut när man skär, även om det inte är långt ifrån.
    Och för en stacked cake så är det inte tillräckligt fast.

Det var pga den vita chokladmoussen som jag fick täcka min tårta med grädde istället för sockerpasta, för den vita chokladmoussen stelnade inte tillräckligt, utan den ville bara flyta ut när jag la på sockepastan och började sträcka den
  • Sara 120707

Vill man verkligen testa skärfast utan gelatin så tror jag på marängbas. Det kanske kan funka, större sannolikhet med choklad än frukt isf.

• lina81

Jo min har alltid blivit tillräkligt fast, jag bakar massor med tårta och gör alltid så...ju mer du vispar desto fastare blir det ju....Jag har aldrig varit med om att det blir löst

• Chicita
    lina81 skrev 2012-01-20 08:30:54 följande:
    Jo min har alltid blivit tillräkligt fast, jag bakar massor med tårta och gör alltid så...ju mer du vispar desto fastare blir det ju....Jag har aldrig varit med om att det blir löst
    Men det blir ju bara lika fast som vanlig vispgrädde, om man inte har i godis som innehåller gelatin då...
    För det är ju i princip smaksatt grädde och alltså kan koncistensen inte ändras så mycket.
  • Lenilusen

Just vit choklad har en tendens att bli lös, men det kan åtgärdas med att ha färskost i fyllningen, blir supergott och stelnar bra, vilket är perfekt i en våningstårta. Funkar till vilken choklad som helst så klart.
    På Panduro finns träpinnar som är ca 8 mm tjocka som funkar perfekt som stödpinnar!

• MySweetShadow
    Lenilusen skrev 2012-01-20 11:13:40 följande:
    Just vit choklad har en tendens att bli lös, men det kan åtgärdas med att ha färskost i fyllningen, blir supergott och stelnar bra, vilket är perfekt i en våningstårta. Funkar till vilken choklad som helst så klart.
    På Panduro finns träpinnar som är ca 8 mm tjocka som funkar perfekt som stödpinnar!
    Tänkte precis skriva det! Jag brukar ha i 100g philadelphiaost när jag gör chokladmousse på det viset. Då blir den betydligt mer stabil än utan. Har även haft så när jag gjort en 3 våningstårta, så jag vet att det funkar ;)

Osten har jag alltså i innan jag vispar upp choklad + grädden...
  • Chicita

Ja något mer än vit choklad och grädde behövs.
    Jag har färskost i smörkrämen som jag fodrar med (philadelphia, vit choklad och smör - lika delar) men jag har testat färskost i mousse och jag gillar inte smaken det ger. Och det har inte heller varit populärt när jag tagit med det till jobbet för provsmakning...
    Så jag brukar ha i lite gelatin...

Dock (beror säkert på om man får till den perfekta temperaturen på grädden, inte för varmt inte för kallt. Men vart den zoonen ligger vet jag inte) så har jag haft sån mousse med bara vit choklad och grädde i vissa tårtor (även vånings) och det har funkat. Men ibland funkar det inte utan blir för löst oavsett hur länge man vispar...
    Så jag brukar ha i lite gelatin.
    Tyvärr så chansade jag ju med min egen tårta eftersom gelatinet kan klumpa sig i just vit chokladmousse har jag märkt. Och då blev det för löst. Det höll så länge som jag inte försökte lägga på sockerpastan och började sträcka den för att få den slät. Så det funkade ju bra med grädde utanpå eftersom det inte tillförde någon tyngd.
    Att stapla var inte heller några problem eftersom jag hade 4 bottnar och två skärfasta fyllningar förutom den här vita chokladmoussen Flört

• sweet
    Juni 2012 skrev 2012-01-19 11:44:23 följande:
    Vi som inte kan äta gelatin, hur får man en skär-fast mousse då?
    Själv brukar jag använda mig av agarflingor. Det är ett veganskt alternativ till gelatin och fungerar utmärkt.
    Dock bör man provbaka innan man gör en sån viktig tårta som till ett bröllop så man får rätt konsistens.
    Mått står på förpakning och detta finns att handla via nätet eller de flesta välsorterade hälsokostaffärer.
    Agar agar finns även som pulver och blad, en smaksak vad man tycker är enklast att använda och självklart vad som finns hemma när man handlar i butik.
  • sweet

Glömde säga att det kan finnas i asiatiska livsmedelsaffärer också. Skrattande

Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?