Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Vem har gjort sin egen bröllopstårta?

Vill bara tillägga att skärfast mousse kan man också basera på äggvita. Den blir lite lättare och inte lika maffig, väldigt bra till fruktmousser. Helt enkelt en lättare och fräshare mousse.

Man har även där i grädde och gelatin men basen är mjuk maräng så det ger en del av konsistensen.

• Sara 120707

Chicita:

Jag håller verkligen med om att det är trixigt att få till koncistensen och man bör definitivt "provbaka" minst en gång för att bli helt säker på proportionerna. Men mousse med äggvita är så underbart lätt, fräsh och god så det kan vara värt att prova.

Fruktmousser tycker jag generellt är lättare än choklad, vet inte varför, troligtvis för att dt inte är så temperaturberoende.

Ett alternativ till är att som fyllning ha tex botten,pannacotta, mousse

pannacotta är lättare att få till bra men då blir det ännu viktigare att moussen är fast och bra

• Sara 120707

P.s ha en elvisp av bra kvalitet, min pajade mitt i en mousse och det skapar en viss panik.

• Sara 120707

Det beror ju på varför du inte kan äta gelatin, det finns ju tex vegetariska alternativ till gelatin.

Det går att göra en ganska fast mousse utan gelatin om man baserar det på äggvita men dels är det väldigt svårt och dels tror jag inte att det blir tillräckligt fast för att stapla.

• Sara 120707

lina81:

Det låter gott, ska jag nog testa. Det blir ju egentligen vispad tryffel men låter som sagt gott.

Blir det skärfast? För annars kommer ju våningstårtor att vara uteslutet.

• Sara 120707

Vill man verkligen testa skärfast utan gelatin så tror jag på marängbas. Det kanske kan funka, större sannolikhet med choklad än frukt isf.

Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?