Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Vem har gjort sin egen bröllopstårta?

TheD skrev 2012-01-16 00:00:29 följande:
    Chicita lär svara på detta :)
    Haha.. och jag såg tråden precis Tungan ute

Söta Wiol har redan svarat bra på detta.

Jag vill poängtera att fyllningen måste vara så kallat Skär-fast, vilket den blir om du använder mousserna från sidorna där. Annars får du prova dig fram med gelatin i de fyllningar du tänkt annars tills de är så fasta att dom inte rinner när man skär i tårtan, men inte gummiaktiga...

Jag använder också dowelrods (plaströr avsedda för livsmedelsbruk) som jag köper på något av redan nämnda företag.
    Om du vill ha formar som blir mindre i en precis trappstegsform så måste du antingen till en specialbutik som säljer tårtprodukter, eller beställa på något av ställena ovan.

ICA MAXI hade ett set med två springformar i olika storlekar annars.
    Fördelen med att ha formar istället för att skära till något, är att man kan använda formarna som en sorts "mall" när man fyller tårtan också.
    Du klär formen med plastfolie, det ska hänga ca 15 cm utanför, så lägger du i den botten som ska vara högst upp, klickar i den fyllning som ska vara högst upp, sen på med nästa botten osv...
    Ibland kan man behöva ha något mer stöd, så om man köper hårdare papper och klipper till i ca 10 cm breda långa remsor så kan man sticka i det mellan formen och plastfolien när man börjar få slut på kant så att säga. Om man vill ställa i dom först så får man lov att tejpa ihop dom så dom står stadigt mot kanten av formen och inte faller ihop när man lägger på plastfolien och börjar fylla upp.
    När hela tårtan är fylld så viker man ihop plastfolien så det skyddar den översta (egentligen understa) botten från att torka. Och ställer in i kylen över natten. Dagen efter är det bara att ta ut dom ur kylen, putsa till kanterna, lägga på smörkrämen (utan smörkräm kommer tårtorna troligtvis att börja "blöda") och sen kavla ut marsipan/ sockerpasta och lägga på.
    Gör tårtorna först, alltså våning för våning. Sen trycker man ner rören i tårtan (4 på största våningen, 3 på den mellersta brukar bli bra och eventuellt ett rör i den översta om du ska ha en tung caketopper på)
    Sen är det bara att stapla dom och eventuellt sätta ett band runt eller spritsa en bård eller liknande för att täcka skarven mellan tårtorna
  • Chicita

Jag brukar ha mer fyllning än tårtbotten i mina Flört
    Men då är det som sagt skärfast mousse. Och när jag gör till en bröllopstårta så kör jag alltid den man köper och lägger till lite sylt eller chokladflarn eller liknande i den. För där vet jag att den håller formen och inte blir för mjuk.
    Till min egen så frångick jag det konceptet. Skulle ha tre fyllningar (alla mousse) choklad, hallon och vit choklad.
    Den vita chokladmousen blir inte lika god som min hemgjorda, men jag hade glömt att min hemgjorda inte alltid blir så fast som den bör vara. Så de slutade med att jag inte kunde täcka tårtorna med sockerpasta utan fick lov att spritsa med grädde i sista minuten Obestämd

Tårta som blir över kan man frysa i upp till två år (enligt vad jag hört, jag har inte provat själv), jag vet att en av bröllopstårtorna jag gjorde och där det blev en hel våning över - frystes in i 4 månader och den var visst lika god när den tinades.
    Man packar in väldigt tätt i minst två lager plastfolie och fryser dom som vanligt.
    Om du sätter in stödpinnarna i tårtorna innan du fryser så behöver inte tårtan vara helt tinad när du sen staplar och dekorerar den...

Dom ska tina långsamt i kylen ja, så ta fram dom något dygn innan och ställ i kylen. Om dom är lite frysta i mitten på bröllopsdagen gör inget, det hjälper ju bara till att hålla tårtan sval medans den står framme och väntar på att bli uppskuren, men om den fortfarande är hårdfrusen på bröllopsdagen så får ni låta den stå framme lite längre bara.

När jag gör egen mousse så använder jag inte recept.
    Jag baserar alla mousser på grädde och sen smaksättning (sylt, bär, choklad/kakao osv...) och sen har jag i gelatinblad
    Gör ett test. Vispa 1 dl grädde, ha i smaksättningen du ska ha och 1/2 gelatinblad. Blir det för stelt (det ska vara väldigt fast, så man kan skära, men utan att bli en geléklump) så räcker det kanske med 1 blad gelatin per 3 dl grädde, blir det lagom så använder du 1,5 gelatinblad för 3 dl grädde och om det blev för löst så tar du 2 blad per 3 dl grädde (blev det väldigt löst så tar du 1 blad per dl grädde).
    Mycket hänger på vad du smaksätter med, jag har använt flädersaft exempelvis, och då behöver man ju mer gelatin, har man sylt så kan man behöva mindre eftersom sylten är en gelé

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-01-19 10:45:02 följande:

Vill bara tillägga att skärfast mousse kan man också basera på äggvita. Den blir lite lättare och inte lika maffig, väldigt bra till fruktmousser. Helt enkelt en lättare och fräshare mousse.

Man har även där i grädde och gelatin men basen är mjuk maräng så det ger en del av konsistensen.

Bra tips.
    Jag själv har haft problem att få dom bra, så därför chansar jag inte om det är en "viktig tårta".
    Och när det är en staplad våningstårta så vill jag gärna ha fyllningen fast så den klarar av att hålla "pinnarna" på plats.
    Efter att ha råkat ut för en bröllopstårts-katastrof där min pinnar gled i den understa tårtbotten pga att det inte var fast nog att klara av tyngden ovanifrån, så håller jag mig till det jag är säker på *hihi*
    Fast den gången var det inte mitt fel, brudparet skulle absolut ha en av mousserna man kan hitta i affären (mango/passion från Ekströms) och jag fick inte ha i mer gelatin.
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-01-19 11:39:33 följande:

Chicita:

Jag håller verkligen med om att det är trixigt att få till koncistensen och man bör definitivt "provbaka" minst en gång för att bli helt säker på proportionerna. Men mousse med äggvita är så underbart lätt, fräsh och god så det kan vara värt att prova.

Fruktmousser tycker jag generellt är lättare än choklad, vet inte varför, troligtvis för att dt inte är så temperaturberoende.

Ett alternativ till är att som fyllning ha tex botten,pannacotta, mousse

pannacotta är lättare att få till bra men då blir det ännu viktigare att moussen är fast och bra

Ja både pannacotta och ganache är bra alternativ faktiskt.

Man kan ju ha en chokladcanache och sen bre över en sylt eller marmelad i ett tunnt lager ovanpå den också för att få in något lite fruktigt Glad
    Det blir ju skärfast och ger stabilitet.

Ganache och pannakotta finns massor av recept på nätet att hitta.
    Pannacottan som Ekströms har är inte helt fel heller faktiskt om man vill fuska lite Flört
  • Chicita

Om man inte kan äta vegetariskt "gelatin" så är det nog svårt som Sara120707 säger att få en skärfast mousse, och då går tårtorna inte att stapla.

Men då kanske man kan köra på ganache och liknande.
    Marmelader och sylter kan vara gott i tårtor även om man ju givetvis inte kan ha så tjocka lager av det... Och sånt kan man ju göra utan att använda gelatin

• Chicita
    lina81 skrev 2012-01-19 23:22:22 följande:
     Bästa sättet att göra olika chokladmousse för att få det fast och dessutom gelatinfri är att
     värma upp  3 dl grädde (får absolut inte koka) lägg i ca 150-180 g valfri choklad eller annat godis och smät det i grädden. låt stå över natten och vispa sedan med elvisp som när du vispar grädde till önskad konsistens.
    Går inte att misslyckas.

Jag baka mycket tårtor och har testat med alla möjliga smaker, som skumtomtar, dumle, japp, geicha, mjälkchoklad, vit choklad=)

Så gör jag min vita chokladmousse.
    Den blir såpass fast att det inte rinner ut när man skär, även om det inte är långt ifrån.
    Och för en stacked cake så är det inte tillräckligt fast.

Det var pga den vita chokladmoussen som jag fick täcka min tårta med grädde istället för sockerpasta, för den vita chokladmoussen stelnade inte tillräckligt, utan den ville bara flyta ut när jag la på sockepastan och började sträcka den
  • Chicita
    lina81 skrev 2012-01-20 08:30:54 följande:
    Jo min har alltid blivit tillräkligt fast, jag bakar massor med tårta och gör alltid så...ju mer du vispar desto fastare blir det ju....Jag har aldrig varit med om att det blir löst
    Men det blir ju bara lika fast som vanlig vispgrädde, om man inte har i godis som innehåller gelatin då...
    För det är ju i princip smaksatt grädde och alltså kan koncistensen inte ändras så mycket.
  • Chicita

Ja något mer än vit choklad och grädde behövs.
    Jag har färskost i smörkrämen som jag fodrar med (philadelphia, vit choklad och smör - lika delar) men jag har testat färskost i mousse och jag gillar inte smaken det ger. Och det har inte heller varit populärt när jag tagit med det till jobbet för provsmakning...
    Så jag brukar ha i lite gelatin...

Dock (beror säkert på om man får till den perfekta temperaturen på grädden, inte för varmt inte för kallt. Men vart den zoonen ligger vet jag inte) så har jag haft sån mousse med bara vit choklad och grädde i vissa tårtor (även vånings) och det har funkat. Men ibland funkar det inte utan blir för löst oavsett hur länge man vispar...
    Så jag brukar ha i lite gelatin.
    Tyvärr så chansade jag ju med min egen tårta eftersom gelatinet kan klumpa sig i just vit chokladmousse har jag märkt. Och då blev det för löst. Det höll så länge som jag inte försökte lägga på sockerpastan och började sträcka den för att få den slät. Så det funkade ju bra med grädde utanpå eftersom det inte tillförde någon tyngd.
    Att stapla var inte heller några problem eftersom jag hade 4 bottnar och två skärfasta fyllningar förutom den här vita chokladmoussen Flört

Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?