• sannasol

Kostnad för svensexa/möhippa

Har en fundering.

En kompis ska gifta sig och min sambo har fått förfrågan att delta på svensexan. Kostad för dagen skulle landa på 900 kr/pers.

Har själv blivit inbjuden till brudens möhippa, men har inte fått något pris på den. Dessutom har brudparet valt att ha kuvertavgift till bröllopet. Så om möhippan hamnar i samma priskalss som svensexan handlar det om över 2500 kr, för svensexa/möhippa och bröllopet, då är ingen dryck inräknad. Jag tycker att detta är väldigt mycket pengar.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kostnad för svensexa/möhippa
  • Chicita

Oj... det var hög kuvertavgift känner jag instinktivt... Förvånad

En möhippa / svensexa kan vara allt ifrån gratis till svindyr. Det beror ju på vad man gör.
    Jag misstänker att dom fick betala ungefär lika mycket för våran svenhippa per person eftersom dom bara var 4 som arrangerade den och stod för både aktiviteter + mat och dryck. Men jag såg ju aldrig någon prislapp...

• sannasol

Jag håller med, först kuvertavgiften å sen lägga ut en hel del pengar på svensexa/möhippa.

Jag har inte varit på så många möhippor, men de jag har varit på har prislappen hamnat på 500 kr eller mindre. Därför tror jag att det känns extra dyrt. :P

• Chicita

Jag har inte heller varit på så många...
    Maken var på en svensexa där han knappt kände brudgummen, men jag var den enda tärnan... Så dom ville väl att han skulle hinna lära känna gänget lite mer innan bröllopet.
    Där behövde han inte betala ett öre förutom att han betalade sin egen del i det dom gjorde (han betalade alltså inte brudgummens del i maten, drickat, go-carten osv.
    Men dom frågade om han kunde vara lite chaufför i början av kvällen istället...

Det var bara bruden, jag och en till tjej på möhippan sen däremot, och eftersom den andra tjejen inte har någon inkomst alls så stod jag för allt där, både mat och det vi gjorde på kvällen...
    Så vi snittade kanske på 500:- per person jag och maken Flört

Jag misstänker att killar kan ha lite sämre fantasi på saker som inte kostar pengar också Tungan ute
    Hör med den som bjöd in dig till möhippan och fråga vad det kommer att landa på. Det går ju alltid att säga att om det blir för dyrt så kan ni inte komma på själva bröllopet istället...
    Och jag skulle nog bett killen min att ifrågasätta kostnaden också. Ska brudgummen bada i champagne i ett förgyllt badkar eller vad tusan ska dom göra som kostar så mycket pengar? Tungan ute

• pyret04

menar du att ni är bjudna på ett bröllop som ni gäster får betala?? har jag aldrig hört förut så lite nyfiken bara

• CarolineJohan

Tycker inte 900 är FÖR dyrt, beror ju också på hur många de är som delar på det och vad som ingår. De möhippor jag varit med på har gått på närmare 900:-, men att sedan betalat en så dyr kuvertavgift tycker jag skulle kännas jättefel. Men sedan är jag emot det också....

• daniiel

Jag hade inte haft råd att gå på det bröllopet och möhippan. Jag hade fått välja antingen eller.

En kuvertavgift på ca 200-500kr och en möhippa i samma prisklass hade jag fixat, alltså 500-1000kr sammanlagt. Det hade känts helt okej, men dock inte mer.

Min makes svensexa kostade, så vitt jag vet, ca 200kr/person.

• daniiel
    CarolineJohan skrev 2012-01-16 22:06:43 följande:
    Tycker inte 900 är FÖR dyrt, beror ju också på hur många de är som delar på det och vad som ingår. De möhippor jag varit med på har gått på närmare 900:-, men att sedan betalat en så dyr kuvertavgift tycker jag skulle kännas jättefel. Men sedan är jag emot det också....
    Är inte 900kr/person dyrt tycker du? För en möhippa/svensexa?
  • daniiel
    Fröken Söt skrev 2012-01-16 22:10:31 följande:
    Visst är 900 kr mycket pengar, men vad har kuvertavgiften med saken att göra? Det är väl inte brudparet som ordnar svensexan och möhippan?
    Även om det inte är brudparet som ordnar möhippan/svensexan, så är det väl klart att de som nu ordnar den kanske borde ta hänsyn till kuvertavgiften och tänka på vad den sammanlagda summan blir. De kan ju vara de som tycker det blir lite väl dyrt och kanske då tvingas välja bort möhippan/svensexan pga det och det är ju tråkigt.
  • Fröken Söt
    daniiel skrev 2012-01-16 22:13:00 följande:
    Även om det inte är brudparet som ordnar möhippan/svensexan, så är det väl klart att de som nu ordnar den kanske borde ta hänsyn till kuvertavgiften och tänka på vad den sammanlagda summan blir. De kan ju vara de som tycker det blir lite väl dyrt och kanske då tvingas välja bort möhippan/svensexan pga det och det är ju tråkigt.
    Ok, det kan jag förstå. Det lät nästan som att brudparet skulle skippa kuvertavgiften eftersom möhippan/svensexan blev så dyr. Tror att jag är lite för trött nu. :)
Svar på tråden Kostnad för svensexa/möhippa