• Anonym

besviken på svärföräldrar

Ja, jag kan inte mer än att hålla med vad övriga skrivit här. Tycker det låter både naivt och barnsligt att räkna med BIDRAG och hjälp från alla håll och kanter. När man bestämmer sig för att gifta sig så gör man väl det för just kärlekens skull - sedan att det ofta förknippas med fest är ju bara en del i det.

Är det så att man har en bild av hur man vill att det ska se ut så får man ju försöka räkna på vad man faktiskt har råd med och kanske man även måste se hur lång tid man har på sig att nå dit man vill. Inte f-n kan man väl börja planera upp massor utan att ha pengar för att kunna utföra det och att det sedan hänger på att någon annan shippar in... Låter helt otroligt!

Vi hade vår budget klar innan det hela sattes i verket, sedan att vi får bidrag både från mina föräldrar och sambons är ju en härlig gåva i sig, men den kommer inte att betala vårt bröllop - det gör vi själva! 

• Anonym
    Anonym (Håller med TS) skrev 2012-01-22 16:55:02 följande:
    Jag håller nog med TS. Jag tycker att det är kutym att hjälpa till när ngn ska gifta sej. Det är ju det man har släkt och vänner till! På samma sätt som man ställer upp när ngn nära är ledsen eller behöver hjälp med ngt. Som blivande brud har man så himla mkt att tänka på - det borde svärföräldrarna förstå och då hjälpa till så gott de kan. Sen finns det ju de människor som alltid begär mkt av en och då kan man inte ställa upp på allt.

Kan tillägga att jag är uppvuxen med en annan (ej svensk) kultur och jag tror att bröllop för mej är ngt "större" än för många svenskar. Det är iaf den känslan jag får när jag läser på bland annat detta forum. Det är lite svenskt att var och en ska klara sej själv. Jag har lärt mej att man hjälper till och man får hjälp när man behöver. På så sätt kan man klara av alla extra stressiga perioder i livet mkt bättre!
    Jag tror att i de flesta familjer vill man hjälpa till! Vare sig det är ekonomiskt eller rent praktiskt, Jag kommer oxå från en kultur där bröllop är en stor sak, Men jag anser inte att man kan förvänta sig det! Jag gifter mig med en svensk, Och hans familj ställer upp till 100! Och frågar hela tiden om vad kan vi göra mer osv! MEN jag försöker att inte begära för mycket för det här är vårt bröllop alltså vårt ansvar!
  • Anonym
    Anonym (besviken) skrev 2012-01-22 10:54:40 följande:
    Jag väljer att vara anonym p.g.a. att mitt problem kan kopplas till mej och min blivande man.

Skulle verkligen behöva några uppmuntrande ord av er här på bröllopstorget. Jag har som helt tappat lusten att planera bröllopet...
    Problemet ligger delvis i vår ekonomi och delvis i mina svärföräldras oangagemang och ovilja att hjälpa till.

Vi gifter oss nu i sommar 2012. Vårt bröllop har varit planerat ända sedan slutet på 2010. Så inget kommer som en överraskning för någon.

Det som nu gör mej så irriterad, arg, ledsen, besviken och ändå en förståelse...alltså väldigt blandade kännslor. Är att mina svärföräldrar inte alls verkar bry sej om vårt kommande bröllop!
    Först så verkar de inte alls att bry sej och att visa nått intresse att hjälpa till eller erbjuda sej att hälpa finns inte alls!
    Det jag blir så besviken på är att vi har bett dem om hjälp, både med en liten ekonomisk summa och praktisk hjälp. Men de har inte ställt upp!
    Mina föräldrar har hjälpt oss väldigt mycket. De åkte ner till tyskland bara för att köpa alkohol till bröllopet, de planerar in sina semestrar bara för att kunna hjälpa till så mycket som möjligt, de har hyrt in en del saker, de ger oss ekonomisk bidrag o.s.v.

Det som nu har fått droppen att rinna ö ver var när vi senaste veckan frågade min svärmor om hon kunde hjälpa till att baka några tårtor till bröllopet. Och hon sade NEJ!!!

Är jag bara överdrivet naiv och tror att jag kan förvänta mej hjälp eller?
    Kan tilllägga att vi har en väldigt stram budget.

Skall jag helt sluta att förvänta mej att de skall hjälpa?
    Märker att även mina föräldrar börjar undra varför min blivande mans föräldrar inte hjälper med något.

har någon av er varit i samma situation?

Snälla,jag behöver några tips och kloka råd. För att ta mej ur det negativa tänkande om mina svärföräldrar. 
    Bara ett litet påpekande: Man ska aldrig planera ett bröllop, eller något annat, utifrån att man måste ha hjälp av andra för att det ska gå att få ihop - såvida inte några redan under planeringen sagt att de kan och vill hjälpa till.

T.ex ska man inte planera att "Jamen tårtorna behöver inte bli dyra. De kan svärmor baka" utan att fråga henne och sedan faller budgeten ihop när hon inte vill/kan. Jag skulle själv säga nej faktiskt eftersom jag är usel på att baka, men jag hade nog erbjudit mig att hjälpa till med något annat redan från början.
  • Anonym

Jag tycker inte att man ska förvänta sig hjälp med den ekonomiska biten, men hjälp med det praktiska tycker jag att man som förälder kan ställa upp på! Nu menar jag absolut inte att man som brudpar kan komma o kräva de mest otroliga saker, men en del småsaker iaf.

Min mamma har absolut ingen möjlighet att hjälpa till ekonomiskt, inte en chans. Men hon hjälper till med annat! Hon kommer hjälpa till att dekorera festsalen, med blommor, hon kommer passa våra hundar under vår bröllopsresa mm.

Min pappa har heller ingen möjlighet att hjälpa till ekonomiskt o allvarligt talat vill han nog inte hjälpa till med något annat heller. Honom förväntar jag mig ingen slags hjälp av o kommer inte be om det heller.

Med mina svärföräldrar är det mer komplicerat...  De har gnällt över att de inte vet något om bröllopet, men vi vet inte heller! Det enda vi gjort är att bestämma datum o kyrka!
    Det känns som om DE har förväntningar på OSS..? Jag vet inte riktigt vad de vill... De säger hela tiden att de gärna hjälper till o när vi kommit på något de kan hjälpa till med kommer vi fråga dem.
    Vi har försökt prata o diskutera olika saker med dem ,men när de inte tycker som oss blir de tjuriga (svärmor). Svärföräldrarna har möjlighet at hjälpa till ekonomiskt men har inte erbjudit sig o vi kommer inte fråga. Erbjuder de sig tackar vi gärna ja, men det är absolut inget vi räknar med.

• Anonym

Jag skulle aldrig be mina föräldrar om hjälp.. vare sig praktisk eller ekonomisk. De bor långt härifrån och vi har en ganska ansträngd relation.  Mina svärföräldrar kommer att bidra med XXkr eftersom hans storasyster fick samma summa när hon gifte sig. Men jag har sagt till min sambo att han kan behålla dessa pengar själv för det känns konstigt att ta emot så mycket pengar när mina egna föräldrar inte kommer bidra med en krona. Men jag hänger inte läpp för det, vi är två vuxna människor som bor billigt och utan barn, vi jobbar båda heltid och har möjlighet att spara en slant varje månad till vårt bröllop! Längtar :)

• Anonym

Har verkligen inte räknat med någon hjälp från svärföräldrar. Svärmor kommer inte på bröllopet för hon tycker det är för långt att åka (70 mil?) och svärfar är inte ens bjuden...

Svar på tråden besviken på svärföräldrar