Inlägg från: Anonym (fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fundersam)

besviken på svärföräldrar

Hej hej
    Jag håller med strawberry, man kan faktiskt inte komma och kräva att man ska få hjälp med varesig pengar eller att planera sitt bröllop. Ställer man en fråga måste man vara beredd på att man kan få ett ja eller ett nej.
    Kan man inte ta ett nej så ska man inte ställa frågan heller.

Nu är jag också en blivande fru som håller på och planerar vårat bröllop och vi har lagt ut frågor lite här och där om hjälp med vissa saker i planeringsarbetet och vissa saker fått ja på och vissa nej. Nu har vi inte fått ihop allt ännu men du vi gifter oss i början av juni så springer tiden iväg.

Min svärmor har erbjudit ekonomisk hjälp men hur mycket det blir har jag ingen aning om än. Men hon kanske å andra sidan inte kan hjälpa till med så jätte mycket praktiskt då min svägerska är svårt sjuk.

Nu vet jag att vi inte är i samma situation men det kanske finns något bakom som gör att de känner att de inte kan hjälpa till ekonomiskt och de kanske känner att de inte orkar hjälpa till praktiskt. Vad vet jag, jag försöker bara se det från olika håll.

Försök att strunta i att be dem om mera hjälp och se om ni har andra ni kan be om praktisk hjälp istället.
    Hoppas att allt löser sig.

• Anonym (fundersam)

Jag kan verkligen förstå känlsan att Ts blev besviken. Det är så svårt att sitta här och läsa och bara se det från ett perspektiv.
     Alla familjer är så olika, detta som händer er är inte det konstigaste jag läst/hört. Hur är hans föräldrar annars till sättet mot han, mot dig osv.
    En del människor är rätt "kalla" av sig som räknar med och anser att när barnet/barnen flyttat hemifrån ska de klara sig själva både praktiskt och ekonomiskt.

Själv har jag svårt att förstå sånt då jag kommer från en varm familj där man ställer upp för varandra om det behövs och det samma med min sambos familj.
    Men jag känner folk som har det så i sin familj att där är det ingen ide att komma och be om hjälp när man anser sig vara vuxen och flytta hemifrån.

• Anonym (fundersam)
    Aniara4 skrev 2012-01-24 22:55:34 följande:
    Jag tror inte det nödvändigtvis handlar om "kall" eller "varm". Jag har en väldigt omtänksam och engagerad mamma som sett till att vi har förmågan att stå på egna ben när vi blev vuxna.  Jag är glad att jag inte har blivit curlat och lärt mig att lösa alla problem genom att ropa på mamma. Hon hjälper självklart till om jag verkligen behöver det och det är något speciellt. Men på det stora hela räknar hon nog med att jag tar ansvar för mig själv och min ekonomi (t.ex.).
    Jo naturligtvis räknar min mamma också med att jag tar hand om min ekonomi och hon curlar inte mig. Man kan hjälpa och ställa upp för sina barn fast man inte curlar dem så håller jag inte med om att en förälder curlar bara för att den hjälper till.  För mig handlar det om varm eller kall som jag skrev för det är mina erfarenheter utifrån hur mina föräldrar är, hur alla mina vänners förälrdar är och kompisars kompisar osv.  Nu menar inte jag att allt är svart eller vitt och att alla som inte får hjälp har kalla föräldrar eller så.
Svar på tråden besviken på svärföräldrar