besviken på svärföräldrar
Det finns väl kanske en anledning att det heter svärföräldrar
(fast egentligen är det ju en helt annan mening än jag nu syftar på nu som ni väl förstår, men bäst att förtydliga så det inte blir någon diskussion om vad ordet svärföräldrar betyder och kommer ifrån)
Mina svärföräldrar är helt underbara...
Mamma kunde "bara" hjälpa till genom att spara lite pengar varje månad till oss eftersom hon var så sjuk. Men vi behövde mest praktisk hjälp.
Så vi frågade makens föräldrar om dom kunde hjälpa till. Om svärfar som är rätt duktig på att snickra kunde göra en skrivpulpet där gästboken skulle ligga och där man kunde stoppa ner kuvert om man hade något med sig...
Och jag frågade svärmor om hon kunde tänka sig att sy långservetter och stolstäckare (typ som långa löpare bara) och det gjorde dom gärna...
Efter att dom var klara så ville dom bidra med minst lika mycket som mamma gjort, rent ekonomiskt. Vi sa nej, dom hade ju hjälpt till praktiskt. Men dom insisterade. Av pappa och hans sambo fick vi en rejäl slant till bröllopsresan och så bakade pappas sambo bullar till kvällsfikat. (bullarna bad jag om, men inget annat )
Alla kom en dag före bröllopet för att hjälpa oss med lokalen och sånt. Även om det innebar att dom fick lov att bo en extra natt på hotellet. Nu hade jag fixat riktigt bra priser (under vandrarhemspris) av chefen... Så som tur var så blev ingen ruinerad av det...
Men det var mycket oro innan bröllopet... Så det var inte så "smärtfritt" som det kanske låter...
Men OJ inte ska ni väl ha medeltidsbröllop? Måste man ha potatissäckar på sig? Vad åt man för mat då? Ska vi äta med händerna??? osv...
Men när det väl närmade sig och dom såg vilka fina kläder det fanns att välja på (via mönster och bilder alltså) så började dom lugna ner sig. Och när väl dagen kom så var dom överlyckliga över att få vara med om det och vara delaktiga i vår dag.
Vissa personer är klumpiga på att uttrycka sig, dom pratar först och tänker sen liksom.
Andra är väldigt bra på att säga rätt saker vid rätt tillfälle, men dom menar inget med det. Dom är bara PK på ren automatik så att säga...
Visst vissa svärföräldrar är bättre än andra. Men man har dom man har om man nu inte vill byta make för att få bättre svärföräldrar. Acceptera dom som dom är. Är dom idioter - jamen låt dom vara det då, förvänta er inget av dom så kanske dom överraskar med att göra något.
Om dom är såna så vet ju resten av släkten också om det, så dom kommer inte förvänta sig något annat beteende av dom heller. Och de som inte har träffat svärförädrarna än behöver ju troligtvis inte göra det någon mer gång heller, i alla fall inte i någon större utsträckning så dom står nog ut en dag
Fokusera på er, och låt inget annat komma emellan där.