Inlägg från: Joanna Marie |Visa alla inlägg
  • Joanna Marie

besviken på svärföräldrar

Jag kan förstå att man FÖRVÄNTAR sig en viss mån av hjälp från från nära familj och vänner för det gör jag med! Självklart planerar jag att tacka alla som hjälpt till på något sätt, kanske genom att köpa någon liten personlig gåva.
    För mig var det dock så att mina föräldrar insisterade på att betala maten och det som ingår i det för DE VILL INTE GÖRA NÅGOT PRAKTISKT. De vill inte stressa, baka eller laga något, inte städa eller pynta. De vill komma dit och njuta och därför betala de för att vi skulle ha råd med catering.

Jag skulle bli ganska paff om mina blivande svärföräldrar inte ställer upp, speciellt när mina föräldrar som definitivt inte har lika bra ekonomiskt ställt som de har. Men att mina föräldrar betalar careringen är deras bröllopsgåva till oss och om svärföräldrarna gör något blir det deras gåva till oss.

Men man kan självklart inte kräva något, men besviken får man bli.

Det här med bröllop är ganska stressigt! :)

• Joanna Marie

Hahaha! Jag skrattar åt mig själv! Det med vad vi önskar oss kom upp när vi var över på en fika hos min m2b's föräldrar och då tänkte jag att det var ett bra tillfälle att ta upp att vi hellre skulle vilja att de betala för drickat (vilket vi räknar på knappt 4000).
    Oj vilken dålig stämning det blev!
    Plötsligt tyckte de att vi inte skulle ha alkohol alls på bröllopet trotts att de var de som hade pushat på att vi skulle ha det. Sen säger de att vi är FÖR SENT UTE med att be dem om en sån sak. Alkohol som ska köpas in mindre än 2 veckor innan festen så att man kan lämna tillbaka de flaskor som är oöppnade är alltså för sent ute att be någon fixa 5 MÅNADER innan bröllopet. Dessutom betalar ju mina föräldrar maten och "då borde inte vi behöva bidra med något".
    De behöver inte betala vinet, men jag hade föredragit att de varit ärliga istället för att komma med undanflykter. Nej de vill köpa något roligt till oss och det kan jag förstå. Men svärmor 2 be vill alltså ge oss kristallglas eller mässingsprydnader som hon VET ATT JAG AVSKYR OCH HON VET ATT VI INTE DRICKER HEMMA. Men det är säkert jättekul.
    Sen när de ändå var inne på saker vi gjorde fel så fick min m2b en hel lista med saker som vi gjorde fel eller som jag sagt under kvällen som inte var ok. Detta är alltså dagen efter vi träffa dem. De sa ingenting medan vi var där som vanligt.
    Vi har valt fel dag, det är våran dag så vi ska inte bjuda på saker och inte lyssna på vad andra säger, nej Joanna får inte säga att det är en dag för familjen för det är fel, Joanna är så otrevlig som ber oss hjälpa till med en sån sak för hennes föräldrar betalar ju och då borde inte vi behöva och vi vill ju köpa något roligt, ni borde inte ha alkohol för ni gifter er under sommaren ganska tidigt och folk dricker ju inte då, ville ni att vi skulle hjälpa till skulle ni bett om det innan ni bokat lokal, ni får inte låta folk vara i lokalen innan för de kommer stöka ner, ni måste fixa allt dagen innan (varför skulle vi inte göra det?), varför ska de behöva svara på inbjudan att de kommer något så självklart, önskelistan är för kort, inte ska ni beställa en massa tårta det kan ni baka själva och ingen kommer ju orka med tårta mm

Suck! Men jag håller mig till det jag sa innan. Man kan förvänta sig att folk ska hjälpa till men får acceptera att folk inte gör det och vara besviken (men jag tänker göra en stor grej av att tacka alla som har hjälpt till!)

• Joanna Marie

Ingen fara för mig, jag är van! XD Min mamma säger alltid åt mig "Utgå från att de är sjuka i huvudet så blir allt de säger och gör mer uthärdligt!"

Jo, jag skulle ju försvara mig om det var så att de sa något om det till mig. Men om jag gör eller säger något "fel" så kan de ta min m2b in i ett annat rum eller ringa honom dagen efteråt och säga vad jag gjorde eller sa fel. Det kan vara stora saker till saker som "hon hade inte örhängen på sig". Detta är en ganska normal företeelse men det hade inte hänt på ett tag så jag blev lite sur.

Men de har ju sina bra sidor också... De har ju faktiskt skapat den man som ska bli MIN man!   :D

Svar på tråden besviken på svärföräldrar