• ema

Så jobbigt att jag nästan spricker!!!

Hej
    Jag är något år äldre än dig, och var under våren och sommaren i samma situation. Jag är student och blev sjuk. Eftersom jag studerat och bara haft ströjobb/inga fasta anställningar i minst 6 månader som man måste ha haft, så hade jag ingen rätt till sjukpenning och det var upp till min sambo att försörja mig. Jag hade jättesvårt att acceptera detta, samtidigt som jag inte kunde studera eller arbeta eftersom jag var sjuk. Dessutom hade vi precis flyttat ihop när detta hände, och hade bara varit tillsammans i 1 år innan dess.

Jag försökte tänka mig in i en omvänd situation, hade det varit jag som varit tvungen att försörja oss båda då min sambo var sjuk, så hade jag givetvis gjort det utan att överhuvudtaget ifrågasätta det. Den tanken hjälpte lite. Sen tänkte jag även att om vi lever tillsammans hela livet, så kommer det antagligen att jämna ut sig... Någon gång kommer kanske han att var sjuk/arbetslös och jag får betala allt. Däremot så var det givetvis väldigt svårt för oss båda. Jag har blivit uppfostrad till att klara mig själv ekonomiskt, och kände mig misslyckad, ekonomin var dålig och vi fick ta av sparade pengar. Jag vet också att det slet väldigt på min sambo.

Men. Att vi tog oss igenom denna svåra tid (det var även dödsfall samt en del andra svåra saker som hände), gjorde också att vi insåg att vi kommer att klara av det mesta tillsammans, och vill leva med varandra resten av livet. Det är viktigt att göra det tillsammans, och inte låta det gå ut över relationen, så att det kan stärka er i slutändan.