• emelie och Jonas

musik till bröllopsfest mm

Kopierar ett inlägg jag skrev i en tråd.

Nu måste jag börja fundera på det här med musiken..
    .
    *Musik/psalmer till kyrkan- väntar på solisten, med önskemål från henne, psalmer tar man väl efter mötet med prästen, eller?

*Musik under middagen- vad har man för lugn och lågmäld musik under middagen, eller ska man inte ha musik alls då?

*Musik till första dansen- vi är inne på att dansa "tryckare/vals" till "james morrison-i won't let you go" och sen skulle jag vilja ha en lite mer uptempo låt efter det, så är min plan att nä'r vi har dansat så bjuder jag upp M2b pappa å han min mamma, sen ska alla andra falla in i dansen de med :)

*Musik till festen- hur många låtar behövs? 50 låtar som får gå om och om igen eller ännu fler/mindre? Hur blandat ska man köra (tänkte dans, tex bugg i två timmar och sen mer party 2 timmar?) eller ska man blanda rätt av? Ska man ha typ bara låtar som är kärleksrelaterade eller bara typ 60 % av låtarna, mer/mindre?

Hur tänker ni??

• Svar på tråden musik till bröllopsfest mm
  • LinnéaJonathan

Hej!

Vi har nog tänkt lite såhär:

Psalmer har vi bestämt, vi har valt ganska så vanliga som passar bra till vårt sommarbröllop.
    Vi har även önskat en låt som vår solit ska sjunga men sen ska vi diskutera fram en till. 

Under middagen tänkte vi inte ha någon musik alls, det brukar bli rätt så högljutt efter ett tag och alla pratar så detkanske blir lite mkt med musik då... Men det beror ju på vilken känsla man vill ha, kan ju vara fint med något lite lågmält också!

Vi ska också dansa vals, vi har valt Enya, "Caribbean blue" och efter det drar partymusiken igång! Glad 

Till festen sen kommer vi nog att köra lite mer buggvänligt och schlager, lite med tanke på den äldre generationen och sen kommer vi ha lite mer partylåtar och mer "yngre smak" lite senare sen. Vi kommer blanda hejvilt med massor med låtar!
    Ett tips annars är att be varje gäst ange sin favorit dnas/partylåt när de OSA:r, då får ni verkligen blandning på musiken! Skrattande 

Hoppas detta var till någon hjälp. Glad  

• BlåAugustibröllop

Hej!

Vi har redan bestämt psalmer.  Jag skulle inte rekommendera att vänta tills man träffar prästen. Klart att han kommer komma med förslag, men jag ville läsa genom och lyssna (de som går att hitta) på psalmerna innan. Om man gjort det så kan man ju passa på och fråga prästen hur många verser han tycker att man måste ha t.ex. och om det är okej att ta just de psalmer man tänkt sig. Vissa präster säger ju att minst en psalm måste vara en vigselpsalm, och för vissa är det okej om både är sånna där säsongpsalmer om sommar/vinter/vår...
    Du kan ju titta in på bl a den här sidan www.svenskakyrkan.se/default.aspx

Dessutom kan det vara en ide att läsa genom vigselordningen, för det finns ju ett antal alternativ som man måste bestämma emellan -  www.svenskakyrkan.se/default.aspx

Utifrån vad jag läst i gamla forum inlägg så kan det bli pinsamma tystnadsstunder vid middagen om man inte har musik i bakgrunden, så vi hade tänkt ha lite lågmält för att eliminera risken för pinsam tystnad.

Vi har tänkt oss "The time of my life" med David Cook, som  låt för första dansen. Letade på olika låtar i valstakt och kom över den.
    "Annies song" är ju också i valstakt, vi valde mellan de två.

Sen brukar ju vissa ha några fler valslåtar eller tryckarelåtar innan man drar igång partymusiken, så man får chans till father-bride dansen och mother-son dansen. Men det är ju lite som man vill.

Vi tänkte blanda hejvilt! Vi har gäster som inte pratar svenska eller engelska, så vi kommer slänga in några låtar på deras språk också. Vi gör en ihopblandning av allt - så att alla känner att det kommer en låt i deras stil/smak iaf var tredje låt, då blir det nog trevligast. Delar man upp det hela i 2 timmar bugg, 2 timmar party, så finns det risk att de som tycker om bugg går när de upptäcker att det är slut på bugg musiken. Men om alla/de flesta gillar både och så kan man ju självklart ha det så också!

Under middagen så kommer vi mest att köra kärleksrelaterade låtar, men under festen tänkte vi bara köra på sånt som vi tror får våra gäster att vilja dansa.

Hoppas det var till någon hjälp.

• BlåAugustibröllop

Ang antalet låtar - det beror på hur lång fest ni ska ha. Man vill inte köra samma spellista om och om och om igen. Ska ni dansa från 8 till 12 så ska man nog ha en spellista som är ca 3 timmar lång. Även om vissa låtar folk vill höra igen, så blir det tråkigt med precis samma kombination, dvs att en viss låt kommer precis efter en viss annan och så vidare. 50 låtar är väl ca 2,5 h speltid.

• emelie och Jonas
    Vichy skrev 2012-01-30 01:30:56 följande:
    Låna lite om du vill ;)
    Tänkt att själva vigseln och livelistan ska spelas irl (live). De andra KAN vara spotifylistor...

En speciell dag (Låtar spelas live av musiker)

En speciell dag mingel

En speciell dag live (Låtar spelas live av musiker)

En speciell dag party

En speciell dag småtimmar 
    Tack så hemskt mycket! :)
    Snabb tittade på listorna för mingel, party, och småtimmar...
    Visst har du ingen "dansmusik" med va? tex bugg?
  • emelie och Jonas

Den här låten tycker jag är så himla fin...
    Christina Perri "A Thousand Years"

Kan man ha den till första dansen?
    Tycker det är så svårt att veta om det är vals, eller liknande, kan inte det där,haha
    Vi kär nog en blandning av tryckare å vals, haha

• Vichy
    emelie och Jonas skrev 2012-01-30 10:04:10 följande:
    Tack så hemskt mycket! :)
    Snabb tittade på listorna för mingel, party, och småtimmar...
    Visst har du ingen "dansmusik" med va? tex bugg?
    Kan ha missat det. Men jag minns att jag lagt en dansbandslåt i live-listan...

(skvallra inte men det här är mina listor jag gjort. Är inte ens förlovad än, men drömmer ändå ;P )

Det är helt okej att låna lite och lägga till eller tabort det du vill. Men se till att göra en egenspellista så inte mitt försvinner, nu när jag länkat den.... 
  • emelie och Jonas

Jag skapade en ny spellista som jag döptee till nått, sen flyttade/kopierade jag alla dina in där så kan jag redigera lite själv sen...då borde väl inte dina påverkas?
    Jättebra med en grund att utgå ifrån!:)

• teddy

Eftersom vi kommer gifta oss o december kommer vi nog ha julmusik som bakgrundsmusik under middagen... Passar oss utmärkt! :)
    Sen håller jag på att snickra på en danslista och så många låtar som möjligt e väl bra... Dock tycker jag nog itne att allt behöver va kärleksrelaterat då... välj roliga låtar med hög feststämning! :)

• Vichy
    emelie och Jonas skrev 2012-01-30 12:34:58 följande:
    Jag skapade en ny spellista som jag döptee till nått, sen flyttade/kopierade jag alla dina in där så kan jag redigera lite själv sen...då borde väl inte dina påverkas?
    Jättebra med en grund att utgå ifrån!:)
    Precis! Det borde inte ha ändrats nått då! Hoppas det blir bra! :)
Svar på tråden musik till bröllopsfest mm