musik till bröllopsfest mm
Hej!
Vi har redan bestämt psalmer. Jag skulle inte rekommendera att vänta tills man träffar prästen. Klart att han kommer komma med förslag, men jag ville läsa genom och lyssna (de som går att hitta) på psalmerna innan. Om man gjort det så kan man ju passa på och fråga prästen hur många verser han tycker att man måste ha t.ex. och om det är okej att ta just de psalmer man tänkt sig. Vissa präster säger ju att minst en psalm måste vara en vigselpsalm, och för vissa är det okej om både är sånna där säsongpsalmer om sommar/vinter/vår...
Du kan ju titta in på bl a den här sidan www.svenskakyrkan.se/default.aspx
Dessutom kan det vara en ide att läsa genom vigselordningen, för det finns ju ett antal alternativ som man måste bestämma emellan - www.svenskakyrkan.se/default.aspx
Utifrån vad jag läst i gamla forum inlägg så kan det bli pinsamma tystnadsstunder vid middagen om man inte har musik i bakgrunden, så vi hade tänkt ha lite lågmält för att eliminera risken för pinsam tystnad.
Vi har tänkt oss "The time of my life" med David Cook, som låt för första dansen. Letade på olika låtar i valstakt och kom över den.
"Annies song" är ju också i valstakt, vi valde mellan de två.
Sen brukar ju vissa ha några fler valslåtar eller tryckarelåtar innan man drar igång partymusiken, så man får chans till father-bride dansen och mother-son dansen. Men det är ju lite som man vill.
Vi tänkte blanda hejvilt! Vi har gäster som inte pratar svenska eller engelska, så vi kommer slänga in några låtar på deras språk också. Vi gör en ihopblandning av allt - så att alla känner att det kommer en låt i deras stil/smak iaf var tredje låt, då blir det nog trevligast. Delar man upp det hela i 2 timmar bugg, 2 timmar party, så finns det risk att de som tycker om bugg går när de upptäcker att det är slut på bugg musiken. Men om alla/de flesta gillar både och så kan man ju självklart ha det så också!
Under middagen så kommer vi mest att köra kärleksrelaterade låtar, men under festen tänkte vi bara köra på sånt som vi tror får våra gäster att vilja dansa.
Hoppas det var till någon hjälp.