• ema

Hur ordnar man en fest när man inte har några vänner?

Jag känner med dig, det är verkligen inte lätt att skaffa nya vänner som vuxen.

Har också fått rådet att prova på nätet, men exakt  var letar man? Okej om man har specifika intressen som har egna forum, men det har inte jag, vad jag vet... 

På universitetet eller gymmet har inte fungerat heller,  jag umgås med folk, men sen liksom försvinner de igen lika snabbt. Vi kan umgås där, men inte utanför den situationen... Samtidigt som jag känner att jag inte vill tränga mig på. Så jag kanske verkar ointresserad istället.. När man var liten behövde man ju bara gräva i samma sandlåda för att vara vänner. Allt är så mycket mer komplicerat idag Obestämd

• ema
    Anonym (så är det) skrev 2012-01-23 22:15:50 följande:
    Jag kan bara instämma
    Och just nu när man planerar bröllop blir liksom avsaknaden av vänner extra påtaglig.
    Folk skriver om stora fester med massa gäster, toastmaster, tärnor och möhippor, men har man inte några vänner så blir det lite svårt med allt sådant tyvärr.
    Min m2b hade en stor vänskapskrets där de flesta känt varann sen lekis-tiden, men när han träffade mig slutade de höra av sig/bjuda in honom/ringa totalt.
    Så jag antar att jag inte dög. Hans vänners flickvänner hänger ihop och fikar, gymmar, shoppar, skvallrar, har tjejmiddagar... De har aldrig hört av sig till mig och frågat om jag vill hänga med och när vi ses någon enstaka gång är de artigt trevliga men vi har ju inte en siffra gemensamt. De är stilett-klack och jag är gummistövel med hemstickad raggsocka i.

När min m2b*s bästa kompis gifte sig var jag inte ens medbjuden på festen... Men min underbara karl OSAde att "Tack, VI kommer gärna!". Att de sen knappt pratade med mig på festen är ju en annan femma.
    Precis så är det för mig också.
    Inga nära vänner att dela bröllopet med. Jag har i princip bara bjudit in mina närmaste släktingar, min sambo har bjudit in två tredjedelar av våra gäster...
    Hans vänners flickvänner är dessutom inte intresserade av mig och är väldigt olika mig. Flera av dom har tackat nej till vårt bröllop för att de inte känner mig...(?!)

Tråkigt att det är så många blivande brudar/redan gifta här inne utan vänner! 
    Vi får skapa vår egen vän-tråd Glad
  • ema
    Chicita skrev 2012-01-25 10:58:49 följande:
    Jag känner lite folk i Umeå dock som är trevliga... Flört
    Jag bor i Umeå, och jag är trevlig  Flört
  • ema
    Chicita skrev 2012-01-25 11:53:22 följande:
    Ja se där - det finns trevliga personer norröver också Flört
    Du är ju ett levande bevis på det...
    Kanske du vill ta en fika med TS Glad
    Ja. Varför inte? TS hur långt upp bor du egentligen? Glad
  • ema
    knyttan skrev 2012-01-25 17:59:25 följande:
    Hej,
    här är en till som känner igen sig. Jag har flyttat flera gånger i mitt liv och i ett par omgångar bott utomlands och vänskaran har därmed tunnats ut rätt rejält. Inte så många som bryr sig om att hålla kontakten har jag märkt, tyvärr verkar det finnas många många som är rätt vårdslösa med sina vänner....
    I om att jag har bott utomlands endel har jag även tänkt på att svenskar generellt sett är väldigt ouppfostrade vad det gäller det sociala umgänget, för många verkar det vara helt ok att uppföra sig som TS beskriver i trådstarten, att man bara kommer för att ha nånstans att förfesta, inte för att ha trevligt och vara trevlig (rätt få inser inte heller att de två hör i hop tyvärr...). Jag är också väldigt social o älskar att fixa stora fester mm men det har jag i princip helt lagt av med nu då det aldrig kommer någon... rätt vanlig grej är "oj kul, ja vi ska bara förbi Kalle först och sen är det XX på YY, men vi kommer förbi en sväng på vägen" Förvånad och i bästa fall dyker de upp en halvtimme vid halv elvasnåret... inte ok...
    Ja! Precis så är det! Vad är grejen med det egentligen?
    Nu har ju inte jag många vänner, men min sambos "vänner" beter sig precis så.
    Eller så sitter de och kollar på sina iphones halva tiden de är hemma hos oss... Så gör man väl ändå inte? Typ som att det är en plåga att komma förbi och fika, därför stannar de bara en halvtimme eller uppehåller sig med annat... Så hemska är vi väl inte att umgås med? Rynkar på näsan
Svar på tråden Hur ordnar man en fest när man inte har några vänner?