• Anonym (konstigt)

Folk bjuder in sig...

Vi ska gifta oss i sommar och har ännu inte skickat ut inbjudningarna. Dock så har vi redan pratat med de allra flesta av de vi tänker bjuda muntligen. Och så händer det att jätte många vill komma fast än man inte alls hade tänkt bjuda dem. Det gör att man hamnar i en jätte konstig situation när man helt plötsligt behöver säga "nej, men vi hade inte tänkt bjuda er...".. Hur ska man möjligen säga det på ett bra sätt? Varför känner de överhuvudtaget att de vill komma, kan jag undra.
    Personer som bjudit in sig:
    - En arbetskamrat till min pojkvän (som jag aldrig träffat, desutom) ringde till honom o sa "Jag hörde ifrån XX att ni ska gifta er! Vad kul. Ja bara så du vet så kommer jag och min flickvän"...
    - Ringde till en barndomsvän som bor utomlands och bjöd henne muntligen. Då svarar hon "ja min mamma vill också jätte gärna komma". Jag har inte ens träffat hennes mamma sen jag var 12.
    - Mina föräldrars kompisar: Ja de berättade helt enkelt att de kan tänka sig att betala för sig om de får lov att komma. Lite konstigt tyckte jag.
    - Jag har bjudit en grupp med 5 tjejer ifrån universitetet. Detta är personer som jag inte träffat så jätte mycket på fridtiden men som jag gärna vill ska vara där. De är alla vänner med varandra. Jag vet om att allihopa har pojkvänner, men jag har aldrig träffat någon av dem. Det verkar som om de vill ha med sig sina pojkvänner (de har inte frågat rätt ut..men antydat det).

Hade vi haft råd och plats att bjuda alla hade vi kanske gjort det. Men vi vill inte att bröllopet ska bli för stort och restaurangen har bara ett visst antal platser. Vi har egentligen redan för många på vår lista.
    Hur gör man? Vad säger man? 

• Svar på tråden Folk bjuder in sig...
  • daniiel

Välkomna alla som vill till vigseln. Har ni en kyrklig vigsel, så är den ju öppen för alla som vill komma, men ni kan muntligt (eller skriftligt) bjuda in folk till vigseln ändå. Vi bjöd in via e-mail till kyrkan, så att de visste att vi (brudparet) verkligen ville att de skulle vara där, så de kände sig ännu mer välkomna.

Till middagen/festen bjuder ni bara in de ni vill ha där. Är det någon som undrar varför de inte är bjudna, så säg helt enkelt att ni bara har ett begränsat antal platser på restaurangen och har därför valt att bara bjuda in de närmaste. Inget konstigt med det alls.

• Anonym (konstigt)
    daniiel skrev 2012-01-25 15:16:14 följande:
    Välkomna alla som vill till vigseln. Har ni en kyrklig vigsel, så är den ju öppen för alla som vill komma, men ni kan muntligt (eller skriftligt) bjuda in folk till vigseln ändå. Vi bjöd in via e-mail till kyrkan, så att de visste att vi (brudparet) verkligen ville att de skulle vara där, så de kände sig ännu mer välkomna.

Till middagen/festen bjuder ni bara in de ni vill ha där. Är det någon som undrar varför de inte är bjudna, så säg helt enkelt att ni bara har ett begränsat antal platser på restaurangen och har därför valt att bara bjuda in de närmaste. Inget konstigt med det alls.
    Detta är inte möjligt då vi gifter oss borgligt och det finns bara plats med 80st (mindre än restaurangen). Desutom är bröllopet i en ort där ingen av våra gäster bor, så de måste desutom resa en bra bit för att komma och då är det ännu mer konstigt att de är bjudna på vigseln men inte middagen.
  • Dejli

Att bjuda in sig själv är fräckt, men som sagt ovan, välkomna dem till ceremonin i kyrkan (om det är där ni ska vara) och meddela att vad gäller middagen så kommer det endast vara familj och nära vänner och att dessa får särskild inbjudan till denna.

Däremot tycker jag inte alls det är konstigt att dina vänner förväntar sig att deras pojkvänner också är bjudna, eftersom det i grund och botten är ett ganska stort etikettsbrott att bryta etablerade par. I slutändan så är det inget som hindrar er, men det är i mina ögon inte okej att göra det om man inte tydligt bjuder in ett antal personer som en "enhet" där alla känner varandra väl och där man umgås under särskilda omständigheter (endast i skolan, på jobbet etc), men det skulle ju dina skolkompisar kunna kategoriseras som. I så fall tycker jag du bör prata med dem om att det är så ni har tänkt er det hela så de inte blir besvikna.

• Dejli
    Anonym (konstigt) skrev 2012-01-25 15:23:35 följande:
    Detta är inte möjligt då vi gifter oss borgligt och det finns bara plats med 80st (mindre än restaurangen). Desutom är bröllopet i en ort där ingen av våra gäster bor, så de måste desutom resa en bra bit för att komma och då är det ännu mer konstigt att de är bjudna på vigseln men inte middagen.
    Du svarade medan jag skrev...

Nu är det ju inte möjligt pga storleken på lokalen, men att bjuda någon och säga att någon är välkommen är ju inte samma sak. Det var mest ett sätt att "släta över" det lite... "tyvärr har vi begränsat antal platser till festen, men ni är välkomna till ceremonin om ni vill". Men nu gick ju inte det, men ni kan ju också hänvisa till det begränsade antalet platser om ni känner att ni behöver förklara.

Ett annat sätt är ju att bara skratta bort det och säga att de som är bjudna får inbjudna, så det kommer inte råda några tvivel om vilka som är bjudna.
  • Dejli

"de som är bjudna får inbjudan" skulle det stå...

• daniiel
    Anonym (konstigt) skrev 2012-01-25 15:23:35 följande:
    Då blev det ju ännu enklare. Säg att det inte finns plats för så många och att ni prioriterat de närmsta.
  • Sebastiána

För att undvika detta sa vi ingenting till någon, förutom våra föräldrar, innan inbjudningarna hade skickats ut.

• Elila

Förstår att det känns jobbigt att folk bjuder in sig själva...

Håller dock med föregående talare om att det inte är så konstigt att de vill ha med sig sina pojkvänner, är man ett par så blir man bjuden som par.
    Min sambo blev en gång bjuden på bröllop utan mig (en gammal barndomskompis som inte visste att jag "fanns med i bilden"). Då ringde vi och uppgav att vi var två och vips, inga problem!

Jag hade blivit mycket ledsen idag om jag hade fått en inbjudan eller min sambo där bara en utav oss var bjudna...

• Aniara4
    Elisabeth och Markus skrev 2012-01-25 16:50:12 följande:
    Förstår att det känns jobbigt att folk bjuder in sig själva...

Håller dock med föregående talare om att det inte är så konstigt att de vill ha med sig sina pojkvänner, är man ett par så blir man bjuden som par.
    Min sambo blev en gång bjuden på bröllop utan mig (en gammal barndomskompis som inte visste att jag "fanns med i bilden"). Då ringde vi och uppgav att vi var två och vips, inga problem!

Jag hade blivit mycket ledsen idag om jag hade fått en inbjudan eller min sambo där bara en utav oss var bjudna...
    Fast den här gången handlade det ju inte om det utan om att ingen i paret var bjuden men att de utgick från att de skulle komma ändå.
  • BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2012-01-25 17:15:58 följande:
    Fast den här gången handlade det ju inte om det utan om att ingen i paret var bjuden men att de utgick från att de skulle komma ändå.
    Tror föreg syftade på universitetskompisarna som var inbjudna utan partners.

TS, vad svarade du dessa människor som bjöd in sig själv?
    Kvinnan som ska göra våra tårtor antydde lite försiktigt att de gärna hade deltagit i vigseln och eftersom vi gifter oss i kyrkan så är det naturligtvis bara roligt om de vill komma dit. Men att folk skulle bjuda in sig till festen hade jag inte accepterat. 
Svar på tråden Folk bjuder in sig...