Inlägg från: Anonym (konstigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt)

Folk bjuder in sig...

Vi ska gifta oss i sommar och har ännu inte skickat ut inbjudningarna. Dock så har vi redan pratat med de allra flesta av de vi tänker bjuda muntligen. Och så händer det att jätte många vill komma fast än man inte alls hade tänkt bjuda dem. Det gör att man hamnar i en jätte konstig situation när man helt plötsligt behöver säga "nej, men vi hade inte tänkt bjuda er...".. Hur ska man möjligen säga det på ett bra sätt? Varför känner de överhuvudtaget att de vill komma, kan jag undra.
    Personer som bjudit in sig:
    - En arbetskamrat till min pojkvän (som jag aldrig träffat, desutom) ringde till honom o sa "Jag hörde ifrån XX att ni ska gifta er! Vad kul. Ja bara så du vet så kommer jag och min flickvän"...
    - Ringde till en barndomsvän som bor utomlands och bjöd henne muntligen. Då svarar hon "ja min mamma vill också jätte gärna komma". Jag har inte ens träffat hennes mamma sen jag var 12.
    - Mina föräldrars kompisar: Ja de berättade helt enkelt att de kan tänka sig att betala för sig om de får lov att komma. Lite konstigt tyckte jag.
    - Jag har bjudit en grupp med 5 tjejer ifrån universitetet. Detta är personer som jag inte träffat så jätte mycket på fridtiden men som jag gärna vill ska vara där. De är alla vänner med varandra. Jag vet om att allihopa har pojkvänner, men jag har aldrig träffat någon av dem. Det verkar som om de vill ha med sig sina pojkvänner (de har inte frågat rätt ut..men antydat det).

Hade vi haft råd och plats att bjuda alla hade vi kanske gjort det. Men vi vill inte att bröllopet ska bli för stort och restaurangen har bara ett visst antal platser. Vi har egentligen redan för många på vår lista.
    Hur gör man? Vad säger man? 

• Svar på tråden Folk bjuder in sig...
  • Anonym (konstigt)
    daniiel skrev 2012-01-25 15:16:14 följande:
    Välkomna alla som vill till vigseln. Har ni en kyrklig vigsel, så är den ju öppen för alla som vill komma, men ni kan muntligt (eller skriftligt) bjuda in folk till vigseln ändå. Vi bjöd in via e-mail till kyrkan, så att de visste att vi (brudparet) verkligen ville att de skulle vara där, så de kände sig ännu mer välkomna.

Till middagen/festen bjuder ni bara in de ni vill ha där. Är det någon som undrar varför de inte är bjudna, så säg helt enkelt att ni bara har ett begränsat antal platser på restaurangen och har därför valt att bara bjuda in de närmaste. Inget konstigt med det alls.
    Detta är inte möjligt då vi gifter oss borgligt och det finns bara plats med 80st (mindre än restaurangen). Desutom är bröllopet i en ort där ingen av våra gäster bor, så de måste desutom resa en bra bit för att komma och då är det ännu mer konstigt att de är bjudna på vigseln men inte middagen.
  • Anonym (konstigt)

Ja jag vet att det har funnits flera forum innan som handlade just om att bjuda partners eller inte. Och jag vet att de flesta här tycker att man ska göra det av etikettsjäl. Själv är jag inte så säker. Dvs om man aldrig ens träffat personen i fråga.
    Tänk er ett scenario där man har 100 inbjudna. Måste man bjuda par blir ju 50 folk man känner och 50 deras partners som man inte känner. Är inte det konstigt? Jag själv resonerar så att jag hellre vill ha 100 vänner/släkt där då!
    Men egentligen är det inte det det handlar om här. Och folk har bjudit in sig av olika anledningar. Främst känner jag är för att vi ska ha en stor fest och middag, och inte för att dom speciellt vill fira oss.

Ja universitetsvännerna tycker egentligen inte jag det är kontigt att vi inte har bjudit deras pojkvänner. De är redan en etablerad grupp och jag har aldirg träffat någon av deras pojkvänner.

Men förutom pojkvän/flickvän situationen, som i så fall är den enda punkten jag kan tänka mig att ändra mig...vad säger ni om föräldrarnas vänner, jobbarkompisar, mm som bara säger att dom kommer?
    Vi har inte alls vetat hur vi skulle hantera det. Till barndomsvännens mamma sa jag "vi får se när vi räknat ihop antalet gäster. Jag är inte säker på att vi får plats eftersom vår lista redan är för lång"...Jag blev mest paff att hon ens föreslog det  

• Anonym (konstigt)
    gbg2012 skrev 2012-01-25 19:03:52 följande:
    Jag tycker inte det är självklart att pojkvänner ska få följa med jag har en gammal kompis som vi bjudit men inte respektive eftersom de bara varit ihop i några månader och bor inte ihop. Senaste killen hon hade tog det slut ganska snabbt och ändå ville hon att han skulle komma på bröllopet. Men denna killen har hon inte sagt något om än, så hoppas inte hon förutsätter att han får komma. Vi skrev enbart hennes namn på inbjudan. 
    Förstår folk det då? Om man bara skriver deras namn på inbjudan? Vill helst inte behöva förklara mig!
  • Anonym (konstigt)

Av de som vi inte bjudit partnern så känner alla redan varandra. Inte bara känner dem ifrån universitetet varandra, men de har även redan blivit bjuden på diverse fester där andra vänner varit närvarande.

Jag har själv varit i motsatt situation av vissa ovanstående: dvs att jag har blivit bjuden till ett bröllop där jag aldrig har träffat brudparet (och ingen annan i deras vänskapskretts). Tex arbetskollegor till min pojkvän. Då tyckte jag att det var otroligt tråkigt att inte ha någon annan att prata med förutom min kille. Och med tanke på att han är en sån social person så pratade han ju ofta med de andra arbetskollegorna. Det var ju inte rätt att jag tvingade honom att sitta med mig hela kvällen heller. Därefter har jag tackat nej till ett par till liknande inbjudningar. 
    Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att gå på en fest eller bröllop med tjejkompisarna.
    Om någon av mina gäster hade gjort som din kille Juni2012 skulle jag faktiskt tycka att det var ganska oförskämt. För om gästen väl säger "VI kommer" så är det jätte svårt för värden att säga att flickvännen faktiskt inte var bjuden.
    Soldemor: ja precis, det blir ju dubbelt så många (i princip) om man ska bjuda allas respektive. Nu i vårt fall så känner vi båda i paret i de allra flesta fall, så där är det inga problem. Men det är ändå en 20-tal som vi inte hade tänkt bjuda partners, för då blir det 40st, och det har vi inte plats eller råd till. Valet är i så fall att inte bjuda dem alls, och det tycker jag är synd!! 

• Anonym (konstigt)

Jag håller med dig Arioso! Jag skulle heller inte ha något emot att inte bli bjuden om jag inte känner paret. Det är ju värre om man träffat dem ett par gånger och sen inte blir bjuden, då känns det som något personligt. Men har man aldrig träffas så lär man inte lära känna brudparet just på bröllopet! Man hinner väl knappt snacka.

Hur gick det nu med inbjudningarna... ? 
    Vi ska skicka ut dem i veckan och det blev TOK för många inbjudningar eftersom vi hade jätte svårt att inte bjuda allas partners. Alla man pratade med tyckte att det var ett måste. Det är 177 inbjudna. Stället har 145 platser som max men vi ville helst ha under 100pers. Som "tur" är kommer inte många av dessa som är bjudna eftersom de bor på andra sidan världen och för att vi gifter oss mitt i semestern och många vill nog resa bort. Vi har egentligen inte råd att bjuda 177 pers!!  

Svar på tråden Folk bjuder in sig...