• Dejli

Folk bjuder in sig...

Att bjuda in sig själv är fräckt, men som sagt ovan, välkomna dem till ceremonin i kyrkan (om det är där ni ska vara) och meddela att vad gäller middagen så kommer det endast vara familj och nära vänner och att dessa får särskild inbjudan till denna.

Däremot tycker jag inte alls det är konstigt att dina vänner förväntar sig att deras pojkvänner också är bjudna, eftersom det i grund och botten är ett ganska stort etikettsbrott att bryta etablerade par. I slutändan så är det inget som hindrar er, men det är i mina ögon inte okej att göra det om man inte tydligt bjuder in ett antal personer som en "enhet" där alla känner varandra väl och där man umgås under särskilda omständigheter (endast i skolan, på jobbet etc), men det skulle ju dina skolkompisar kunna kategoriseras som. I så fall tycker jag du bör prata med dem om att det är så ni har tänkt er det hela så de inte blir besvikna.

• Dejli
    Anonym (konstigt) skrev 2012-01-25 15:23:35 följande:
    Detta är inte möjligt då vi gifter oss borgligt och det finns bara plats med 80st (mindre än restaurangen). Desutom är bröllopet i en ort där ingen av våra gäster bor, så de måste desutom resa en bra bit för att komma och då är det ännu mer konstigt att de är bjudna på vigseln men inte middagen.
    Du svarade medan jag skrev...

Nu är det ju inte möjligt pga storleken på lokalen, men att bjuda någon och säga att någon är välkommen är ju inte samma sak. Det var mest ett sätt att "släta över" det lite... "tyvärr har vi begränsat antal platser till festen, men ni är välkomna till ceremonin om ni vill". Men nu gick ju inte det, men ni kan ju också hänvisa till det begränsade antalet platser om ni känner att ni behöver förklara.

Ett annat sätt är ju att bara skratta bort det och säga att de som är bjudna får inbjudna, så det kommer inte råda några tvivel om vilka som är bjudna.
  • Dejli

"de som är bjudna får inbjudan" skulle det stå...

Svar på tråden Folk bjuder in sig...