Tveket skrev 2012-06-20 07:54:41 följande:
Jag mailade tidigare och bad dem rekommendera en sten. De skickade över ett förslag på en sten med färgen I. Jag skrev tillbaka och undrade om en I sten inte skulle se gul ut men de menade på att är ringen i gult guld kommer stenen att se vit ut. Jag blir bara så osäker. Jag var och tittade på ringar på ett annat ställe för nån dag sen och den säljaren påstod att en viss ring var i färgen I och jag tyckte att man såg väldigt tydligt att stenen hade en gul ton. Nu var visserligen den ringen i nåt matt silver liknande material så jag vet ju inte om det var det som gjorde att stenen såg så väldigt gul ut. Vet ju heller inte om säljaren talade sanning eller inte. Tyckte inte han gav ett jätte seriöst intryck tyvärr.
Ang certifikaten så har jag hört att GIA ska vara bäst men att AGS och HRD ska också vara ok. Har precis som du hört att EGL certifikat ska man hålla sig borta från.
Lilis82: Vad har du för färg etc på din sten?
Nån som vet om det är nån markant skillnad på en I och en H sten i en ring av gult guld?
Jag har varit hos dem i London och kollat på olika stenar och fick visat en I sten. Enda gången man såg att det var LITE LITE gul var när de lade den i ett litet vitt papper. bredvid de andra ringarna såg den precis ut som de andra.. (GIA certificerad sten) däremot en EGL certificerad diamant skulle synas att den va lite gul.
Min sten är en 0,46ct D colour och VVS2 diamant. Den glittrar som bara den