Vara hemligt gifta - Går det?
Jag tycker inte alls det är en dålig idé att gifta sig nu och ha festen sen. Det enda jag tycker är en "skitdålig idé" är om ni inte skulle berätta för era gäster inför den ceremonin/festen att ni redan är gifta och att ni förnyar era löften och vill dela den dagen med nära och kära.
Jag hade inte brytt mig ett dugg om ifall mina vänner gift sig av praktiska skäl tidigare, men utan något krimskrams runtomkring. Då hade jag förberett mig och planerat möhippa etc precis som att de inte var gifta. Men jag hade INTE uppskattat att behöva upptäcka det på egen hand under tiden, för det är ju inte samma löften etc som läses upp om man redan är gift sedan innan. Det hade blivit väldigt konstigt för mig, och jag hade nog känt mig ganska lurad...
Ska ni byta namn får ni nog räkna med att det blir offentligt i samband med det... det ändras ju överallt... förutom på körkort och sådant så ändras det ju på hitta.se, birthday.se, ratsit.se och andra ställen där folk kan söka efter adresser och telefonnummer och där uppgifterna hämtas från folkbokföringen. På ratsit.se så syns det ju dessutom om man är gift eller ogift.
Jag hade nog gått och skrivit på pappret och blivit lagligt gifta, talat om det för folk och i samband med det sagt att ni senare ska ha en ceremoni där ni förnyar era löften och håller en fest för att fira er kärlek. Jag tror inte det är omöjligt att hålla det hemligt, men jag hade nog tyckt det vore jobbigt att vara rädd för att bli upptäckt, för jag vet att många hade blivit besvikna då. Inte för att de inte var bjudna, utan för att man inte berättat.