• Lissie84

Strunta i solisten?

Hej!

Jag har letat och letat efter en solist men inte hittat någon som jag känner skulle passa på vårt bröllop så jag tror helt enkelt att jag strunar i det och använder alla tre psalmerna.  Finns det nån mer som inte ska ha solist under vigseln, känns som alla har det.  Missar man något egentligen? 

• Svar på tråden Strunta i solisten?
  • daniiel

Jag hade inte velat vara utan solosångerna på bröllopet, för det sätter verkligen en personlig prägel på det hela känner jag. Det är ju låtar som brudparet verkligen kunnat välja helt fritt. Då var ju inte jag så noga med valet av solist heller. Före själva bröllopsdagen hade jag inte hört tjejen som vi anlitade sjunga på annat än Youtube, men vi fick tipset via en vän och tvivlade starkt på att han skulle ljuga om en sådan sak. Det gjorde han inte heller, hon var väldigt duktig på att sjunga och det var så fint. Vi hade en vän som kompade henne på gitarr, då vi inte är så förtjusta i pianomusik. Ja, plus att det var piano till psalmerna. Lite variation blev det ju då med orgel, piano och gitarr.

Jag tycker väl dock inte att man nödvändigtvis måste klämma in solosång om man, som ni, inte hittar någon man vill ska sjunga eller kanske inte hittar "rätt" låtar. Då kan jag tänka mig att det inte känns helt rätt kanske och tre psalmer är ju rätt mkt musik ändå :)

• Cosy

fast om alla har solister så blir det väl inget personligt

vi ska inte ha någon solist, hoppas kunna övertala en kompis att spela en låt på piano istället 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • daniiel
    Cosy skrev 2012-01-28 14:12:29 följande:

vi ska inte ha någon solist, hoppas kunna övertala en kompis att spela en låt på piano istället 
    Varför skulle det inte bli personligt? Alla väljer ju långt ifrån samma låtar och det är väl mest det som är personligt, vilka låtar man väljer. Det finns betydligt fler låtar som passar för solosång än vad det finns psalmer och speciellt vigselpsalmer, som de flesta väljer. Därför är ju chansen större att någon annan valt samma psalmer än samma solosånger.

Men de flesta vigslar blir ju personliga, då det är ingångs- och utgångsmusik som ska väljas också och det är nog inte så ofta någon har samma kombination av det + psalmer :)

Väldigt smart dock att välja en låt enbart på piano då, om man inte vill ha någon som sjunger :)
  • Kjell Präst

Av de vigslar jag har haft är det klart fler som inte haft solist än de som har haft det.

• Syrinx

Klart man inte behöver ha en solist! Man kan välja och vraka bland så många vackra psalmer, inte alls bara vigselpsalmerna, så det kan bli nog så personligt med "bara" in- och utgångsmusik och psalmer.

Om ni inte hittar någon som ni tycker känns bra och passar er stil är det ju bättre att skippa det, tycker jag.

PS. Sedan kan man ju alltid fundera över hur "personligt" det verkligen blir med solosånger, eftersom de flesta brudpar iallafall här inne har i princip samma sånger...

• Syrinx

Där var ju radbrytningar innan jag postade? Jag förstår mig inte på pc-ar - ber om ursäkt för att det blev lite klyddigt!

• Lissie84

Skönt att veta att man inte är helt ensam när det kommer till att strunta i solisten, kändes ett tag som om alla har en solist och att själva vigseln skulle sakna något.

Det finns massor av vackra psalmer, men mina favoriter är de som är sorliga, vilket kanske inte passar jättebra på just bröllop Flört . 

• Dannedo

Personligt har väl inte att göra med om det är andra som har det eller inte? Man kan väl ha en personlig bröllopstårta även om själva bröllopstårtan som koncept inte är så nytänkande ;)

Om man har en speciell sång man väldigt gärna vill att ska framföras under vigseln så ska man självklart ha en solist/musiker/sånggrupp eller liknande som framför den, men hellre tre vackra psalmer som alla sjunger tillsammans än att man har någon stackars tillfrågad halvkusin som håller på att spy av nervositet medan hon piper fram "Det vackraste" bara för att man SKA ha en solosång :D
  • passionsblomman
    Nu går jag lite OT här, men jag tycker detta är SÅ intressant.

Är något personligt endast om det är udda, annorlunda och exklusivt i en jämförelse med hur andra gör,väljer och har det?
    Kan en och samma kärlekssång betyda något på ett djupt personligt plan för fler än ett par? (Kanske beroende på att den helt enkelt varit populär i den tid då det paret träffades?)

Är personlig synonymt med unik idag?
    Eller betyder det något annat? Något som har med att komma en mäniska nära att göra? Något som alltså har mindre att göra med andra och deras val, utan mer med vilket avstånd man håller till andra.

Också väldigt intressant är, att trots den stora längtan vi verkar ha efter att få vara exklusivt unika och göra vår egen dag på precis vårt eget vis och villkor, frågar vi -tycks det-mer än någonsin efter hur andra gör, och ber alltså andra om råd efter hur de har gjort för att få vara precis sådär unikt annorlunda som ingen annan.

Under tiden strömmar mode och trender genom samhället precis som vanligt, och det är lika tydliga årsstämplar på klänningarna nu som det alltid varit.
    Blommorna vi väljer som favoriter växlar med samma trender och summa summarum kommer antagligen våra egna döttrar en dag undra "men hur kunde du mamma".

Personliga funderingar efter åren på BT, år då trenden tveklöst varit Personligt och Unikt framför Allt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Bröllop201206

Det beror ju på hur man själv vill ha sin vigsel. Vissa kör bara psalmerna andra lägger även till solosång. Vi har valt så att solisten även ska sjunga spela vår ingångslåt som är True Colors- Ane Bruns version på piano. Sen vigsel psalmer och en duett av låten endless love-Lionel Richie+Diana Ross version. Solisterna består av en man och en kvinna. Och sen sjunga och spela Ted gärdestads låt för kärlekens skull som utgångslåt. Jag tycker våra låtval höjer vår vigsel. Men det är ju mitt personliga tycke. Om du ändrar dig och vill ha solister, kan kyrkan ordna fram duktiga solister om ni inte hittar någon, vet inte hur det fungerar i alla församlingar men i vår fungerar det så, fast vi hade redan bokat solister innan kyrkan var bokad, men det är en annan historia:) Ursäkta att det blir svårläst, skriver från mobilen

• Dannedo
    passionsblomman skrev 2012-01-28 15:30:56 följande:
    Nu går jag lite OT här, men jag tycker detta är SÅ intressant.

Är något personligt endast om det är udda, annorlunda och exklusivt i en jämförelse med hur andra gör,väljer och har det?
    Kan en och samma kärlekssång betyda något på ett djupt personligt plan för fler än ett par? (Kanske beroende på att den helt enkelt varit populär i den tid då det paret träffades?)

Är personlig synonymt med unik idag?
    Eller betyder det något annat? Något som har med att komma en mäniska nära att göra? Något som alltså har mindre att göra med andra och deras val, utan mer med vilket avstånd man håller till andra.
    Det är nog tyvärr lite begreppsförvirring som råder. Ordet "personlig" har ju väldigt olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används, om man t.ex pratar om en personlig klädstil så syftar det ju ofta på någon som sticker ut ur mängen (men att det sen oftast inte är så "unikt" är en annan diskussion), och den användningen av ordet har smittat av sig på andra områden.  
  • passionsblomman
    Dannedo skrev 2012-01-28 15:59:16 följande:
    Det är nog tyvärr lite begreppsförvirring som råder. Ordet "personlig" har ju väldigt olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används, om man t.ex pratar om en personlig klädstil så syftar det ju ofta på någon som sticker ut ur mängen (men att det sen oftast inte är så "unikt" är en annan diskussion), och den användningen av ordet har smittat av sig på andra områden.  
    Jag tror också man menar olika saker med ordet. Det intressanta är varför och hur det gått till, för jag är inte alls säker på att en personlig klädstil  behöver sticka ut, utan menar själv att den mer handlar om vem jag själv är och vad jag passar i, än att alla ska klä sig likadant efter huruvida byxorna är stuprörsmodell eller utsvängda just då. Men stilen i sig,behöver inte vara extrem eller extra iögonfallande.

Jag upplever att det idag ligger ett stort egenvärde i att minsann vara unik-samtidigt som man, ganska änsligt, ändå sneglar på hur alla andra gör. Med något slags förvirrat resultat att vi är väldigt stolta när vi kommit på något som (vi tror) ingen annan kläckt under solen förr, samtidigt som vi med ljus och lykta letar efter den idén, inte i våra egna huvuden, utan på nätet. Motsägelsefullt in absurdum.

Vad man lägger i olika ord och hur det skiftar genom tidens gång, är överhuvudtaget något jag intresserar mig för. Det säger mycket om vår historia, vår samtid och oss själva tror jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Cosy

Oj folk verkar spy gala över mitt uttalande. LEdsen att jag skrev så klumpigt det.

Det jag menar är att en vigsel blir inte mer personlig för att man har solist som sjunger för  att alla andra har det. (Läs om meningen flera gåner nu, meningen kan lätt missuppfattas).

En vigsel blir personlig när ni själva bestämmer ett upplägg och kommer med egna ingredienser till det. SEn om det är exakt samma som någon annan gör det inte mindre personligt.

Samtidigt tror jag inte en filosofisk tolkning av vad personlig innebär passar i denna tråd. Jag tror TS undrar om det skulle vara konstigt/tråkigt/ eller liknanden att inte ha solist och det är därför hon ber om våra åsikter.

• knyttan

Jag känner så här: om vi ska ha någon som sjunger i kyrkan så ska det vara någon som gör det för att de har ett personligt band till oss. För mig känns det konstigt att hyra in någon som ska sjunga på mitt bröllop, det blir helt motsatsen till personligt!  Jag har frågat de två personer i min närhet som skulle vara aktuella, men den ena kommer vara helt nybliven mamma på vår vigsel (inte ens säkert hon /de kan komma) o den andra kände att hon inte ville ta på sig det o det respekterar jag ju så klart. Så vi kommer med största sannorlikhet inte ha ngn solist heller. Det är lite tråkigt för vi hade endel idéer om låtar mm men som sagt så känns det jättekonstigt för mig att hyra in någon som skulle "upptäda" för oss, jag tycker det känns som att man har en show i kyrkan...
    Detta är bara mina personliga åsikter och jag ar all förståelse för att man kan resonera annorlunda, men som sagt det är så jag känner!

• Jag han

Skippa! Inte ska ni ha nåt ni inte känner hundra för bara för att "alla andra" har det. Ni gör som ni tycker känns bäst. Jag tyckte att det var skitjobbigt när vi planerade vårt bröllop, när det kom till saker som vi också kände att "alla andra" har, då måste väl vi också...

Blev så irriterad på att behöva tänka kring de banorna.Vad fasen, man har väl det man själv vill ha, inte för att det "ska vara så"...

Vet precis hur du tänker kring detta, men i slutändan är det ingen annan än ni som bryr er. Iaf så ska de inte bry sig :) De ska vara där och bevittna er vigsel och kanske vara med på en bröllopsmiddag. Tror inte gästerna tänker nåt annat än hur fina ni är och hur roligt det är att få vara med på bröllop! :)

• CarPer

Det beror på hur stor grej det är för er med själva vigslen - jag hade glaedilgen valt bort det och lagt dom pengarna på något annat som är mer givande.

Svar på tråden Strunta i solisten?