Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Strunta i solisten?

Cosy skrev 2012-01-28 14:12:29 följande:
    fast om alla har solister så blir det väl inget personligt
    Nu går jag lite OT här, men jag tycker detta är SÅ intressant.

Är något personligt endast om det är udda, annorlunda och exklusivt i en jämförelse med hur andra gör,väljer och har det?
    Kan en och samma kärlekssång betyda något på ett djupt personligt plan för fler än ett par? (Kanske beroende på att den helt enkelt varit populär i den tid då det paret träffades?)

Är personlig synonymt med unik idag?
    Eller betyder det något annat? Något som har med att komma en mäniska nära att göra? Något som alltså har mindre att göra med andra och deras val, utan mer med vilket avstånd man håller till andra.

Också väldigt intressant är, att trots den stora längtan vi verkar ha efter att få vara exklusivt unika och göra vår egen dag på precis vårt eget vis och villkor, frågar vi -tycks det-mer än någonsin efter hur andra gör, och ber alltså andra om råd efter hur de har gjort för att få vara precis sådär unikt annorlunda som ingen annan.

Under tiden strömmar mode och trender genom samhället precis som vanligt, och det är lika tydliga årsstämplar på klänningarna nu som det alltid varit.
    Blommorna vi väljer som favoriter växlar med samma trender och summa summarum kommer antagligen våra egna döttrar en dag undra "men hur kunde du mamma".

Personliga funderingar efter åren på BT, år då trenden tveklöst varit Personligt och Unikt framför Allt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Dannedo skrev 2012-01-28 15:59:16 följande:
    Det är nog tyvärr lite begreppsförvirring som råder. Ordet "personlig" har ju väldigt olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används, om man t.ex pratar om en personlig klädstil så syftar det ju ofta på någon som sticker ut ur mängen (men att det sen oftast inte är så "unikt" är en annan diskussion), och den användningen av ordet har smittat av sig på andra områden.  
    Jag tror också man menar olika saker med ordet. Det intressanta är varför och hur det gått till, för jag är inte alls säker på att en personlig klädstil  behöver sticka ut, utan menar själv att den mer handlar om vem jag själv är och vad jag passar i, än att alla ska klä sig likadant efter huruvida byxorna är stuprörsmodell eller utsvängda just då. Men stilen i sig,behöver inte vara extrem eller extra iögonfallande.

Jag upplever att det idag ligger ett stort egenvärde i att minsann vara unik-samtidigt som man, ganska änsligt, ändå sneglar på hur alla andra gör. Med något slags förvirrat resultat att vi är väldigt stolta när vi kommit på något som (vi tror) ingen annan kläckt under solen förr, samtidigt som vi med ljus och lykta letar efter den idén, inte i våra egna huvuden, utan på nätet. Motsägelsefullt in absurdum.

Vad man lägger i olika ord och hur det skiftar genom tidens gång, är överhuvudtaget något jag intresserar mig för. Det säger mycket om vår historia, vår samtid och oss själva tror jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Strunta i solisten?