• Anonym (förvirrad)

Känner mig inte alls förlovad

Jaha, så var man äntligen förlovad då... Eller? Efter att ha drömt och längtat efter detta i ett år (har varit ett par i 1½) så blev inget riktigt som jag tänkt mig, och säkert inte som han hade tänkt sig heller. Vi har haft ett jobbigt halvår som nyblivna sambos, med knackig ekonomi och sjunkande självförtroende (för hans del) pga arbetslöshet. Vi har kämpat på men jag vet att han inte känner sig tillräckligt "bra" eftersom jag får försörja oss till 100%. Pga detta har han skjutit upp frieriet, som vi dock båda sett fram emot var för sig. Även om vi båda redan visste att vi vill förlova och gifta oss så ville han ändå få vara den som överraskar och ställer frågan. Som så många andra män kände han dock en press på sig att göra rätt, samtidigt som han nog inte visste riktigt hur man gör med ringar osv och vad vi flickor egentligen vill ha (jag borde helt enkelt delat med mig lite mer av min BT-info! men ville ju samtidigt inte stressa stackarn).

Så nu i veckan började vi prata lite om förlovning igen och jag försökte få fram att det inte behöver vara så svårt, att man t ex kan fixa ringar tillsammans i efterhand (gå och välja ut tillsammans, åh så romantiskt och mysigt!). Han tyckte dock att "Ja men vi kan ju inte förlova oss NU, när vi ligger som trötta/mätta sälar på soffan", och det höll jag ju med om. Började i alla fall hoppas på att han skulle kunna hosta upp ett litet romantiskt frieri den närmaste månaden kanske, och var väldigt upprymd av detta. Men så igår, när jag var hemma sjuk från jobbet och låg och vilade i sängen, så snuddade vi återigen vid ämnet och då hasplade han plötsligt ur sig "Men vill du gifta dig med mig då?", varpå jag försiktigt undrade "Frågar du mig NU?" och sedan blev det ju ett stort JA som svar. Visst, det var jättemysigt, men det var definitivt inte planerat eller förberett på något sätt. Det blev kramar och kyssar men vi hade ju inga speciella planer den kvällen utan det blev en relativt medioker middag och tv-tittande. Ingen symbolisk ring eller någonting. Vill inte visa att jag är besviken, för han har dåligt självförtroende som det är, men jag känner verkligen att jag vill att vi skaffar ringar rätt snart, annars känns det inte riktigt på riktigt för mig!

Självklart förstår jag att han tycker det är jobbigt att jag själv får betala min (och hans) ring, men jag har verkligen inga problem med det. Jag vill så gärna ha en ring på mitt finger som visar att jag tillhör mannen jag älskar. Jag har frågat om vi ska ta och titta på ringar ihop men han är så bortkommen och vet inte mycket om olika metaller och vilken sorts ring han vill ha, mer än att han oroar sig för priset.

Snälla tjejer, vet ni hur jag ska kunna hjälpa min sambo/m2b att känna sig som "riddaren på den vita springaren" igen, trots att det är jag om har koll på grejerna just nu? Jag önskar att vi kunde gå ner på stan ihop någon dag (gick tyvärr inte idag pga min jobbiga förkylning, och imorgon är guldsmedsaffärerna stängda, buhu, bara Guldfynd har öppet) och titta runt, och göra det till en sån där mysig "grej" som jag har drömt om, kanske fika efteråt och unna oss något trots vår ekonomi. Vi HAR råd att köpa fina ringar, bara det att han inte känner att han bidrar med något just nu och jag förstår att det måste kännas jobbigt. Men så länge vi inte skaffar ringar känns det inte riktigt verkligt för mig, det här med förlovningen - inte efter DET frieriet, i fulaste t-shirten och med tafatta ord. Nej, just nu känns det mer som att vi gemensamt bestämt oss för att förlova oss, men att det inte blivit av än.

Några åsikter/funderingar/råd och tips? Vad gör man för att känna sig lite mindre besviken efter ett sånt antiklimax, och hur kan vi göra vår "förlovning #2" till något fint när det väl blir dags för ringpåsättning?

• Svar på tråden Känner mig inte alls förlovad
  • Bellen

Visa honom hur viktig han är för dig och fråga hur han känner!! Berätta vad du vill och fråga vad han vill...du kan ju tex föreslå att du betalar förlovingsringarna nu och att han kan betala vigselringen sedan om det får honom att känna sig bättre... Min m2b förklarar ofta för mig att han inte är "giftastypen" och att han bara gifter sig med mig för att jag vill det...Han säger "om du är lycklig så är jag lycklig" och han vill bara gifta sig i all enkelhet...nu har jag fått honom att acceptera att jag måste få planera och drömma sålänge jag respekterar att det blir ett bröllop i all enkelhet så som han vill ha det (fast om han hade fått bestämma hade vi gått i jeans och t-shirt till rådhuset i smyg) nu blir det 3 gäster, en häst, en äng, en klänning och en kostym, nya ringar och han och jag såklart...sen middag på stans finaste resturang och natten ska spenderas på ett b&b i närheten av hemma...enligt mig i all enkelhet, men enligt hans mått mätt för stort...men då har vi kompromissat!

• Bellen

(det var förresten jag som friade)

• Anonym (förvirrad)

Bellen: Tack så mycket för tipset om betalning för ringarna. Jag tror du har helt rätt i att jag måste bli bättre på att visa honom hur mycket han betyder för mig, trots att jag står för ringar och annat. Det kan låta så enkelt, men kommunikation och lyhördhet tar åratal att lära sig.

Vad bra att ni lyckats kompromissa om ert bröllop! Jag tycker det låter som en jättebra plan och ni blir nog nöjda båda två.Glad

• Bellen

Jag lär mig fortfarande, vi har vart ett par i 2 1/2 år och känt varandra i snart 6 år

• Chicita

Tja jag har inga direkta tips men jag kan ju berätta hur det gick till för oss...
    Förlovningen - tja vi visste vilket datum vi ville ha. Samma som vår första dejt ett par år tidigare. Så vi bestämde oss för design på ringarna (Sagan om Ringen-inspirerat) och beställde dom gemensamt.
    När vi fått dom så satte vi helt enkelt på oss dom och "firade" med ett LOTR-maraton den helgen Flört
    Inget speciellt romatiskt alltså.
    Vi ville bara visa världen att vi hörde ihop.
    För oss var det inte viktigt att det skulle komma ett bröllop sen, det fick bli som det blev med det.
    Men vi pratade löst om det lite av och till genom åren efter förlovningen...

Min mamma har dock alltid sagt att vi har "äktenskapstycke" och hon har småtjatat lite på oss.
    Hon har varit väldigt sjuk i MS och KOL men vägrat vårdhem utan bott hemma med hemtjänst och det har inte funkat...
    Vi började misstänka Alzheimers sista åren också...
    Hur som helst så hade hon farit ut och in på lasarettet flera gånger i månaden ett tag och övertalades då att lägga in sig på ett korttidsboende där hon faktiskt tyckte att det var rätt skönt att vara, även om hon bara längtade hem...
    För att få henne att förstå att hon behövde vara på ett vårdhem så kallades vi (jag och brorsan) till ett möte på sjukhemmet och vi tog med mammas bästa kompis sen dom var 14...
    Hon satt bara och sa att hon ville hem, och till slut så tröttnade jag.
    Jag och maken hade då skojat lite om att "vårt" datum var så långt bort eftersom det var tvunget att infalla på en lördag om vi skulle kunna ha det som bröllopsdag. Men att om man vände på datumet så var det "bara" 1,5 år bort. Så i ren frustration så sa jag att "mamma - jag vill att du ska leva när jag gifter mig med XX. och vi har tänkt göra det *datum*. Din bästa chans att leva till dess är att du accepterar deras erbjudande om en plats här"

Hon tittade på mig en lång stund, och sen sa hon "jag tar platsen"...
    Så jag fick åka hem till maken och säga att "du - vi ska gifta oss *datum* bara så du vet, jag har lovat mamma det mot att hon tog platsen på vårdhemmet"
    Och så blev det...

Tyvärr dog mamma två månader innan vigseln så hon hann aldrig uppleva den.
    Men vi hade en minnesplats för henne i lokalen, och prästen som vi hade pratat med som skulle viga oss gick in och tog begravingen under sin första semestervecka, veckan efter mamma dog. Så det kändes skönt för oss att få det stödet därifrån också...

Så det behöver inte vara så där superromantiskt som det är i filmerna.
    Huvudsaken är ju att det är rätt person man förlovar / gifter sig med Solig

• Syrinx
    Chicita skrev 2012-01-28 23:07:18 följande:
    Så det behöver inte vara så där superromantiskt som det är i filmerna.
    Huvudsaken är ju att det är rätt person man förlovar / gifter sig med Solig
  • Anonym

Jag förstår att det känns jobbigt, jag satt i samma sits för några år sen. Min blivande hade inget jobb och jag försörjde oss, fortfarande idag tjänar jag runt 5000 mer i månaden efter skatt än han gör. Som tur är så är han inte en sån person som lägger så mycket vikt vid vem som tjänar mest, men när han var helt utan jobb kände han sig demaskuliniserad.

Mitt trick när han var nere var att ha sex med honom och "berömma" honom väldigt mycket, prata snusk osv. Det mår dom bra av. Han är väldigt bra i sängen, så jag har ju tur.
    Resten av dagen/kvällen såg jag till att tänka på hur fantastisk han är och hur mycket jag gillar när "han gör det där" och därmed hade jag ett löjligt litet leende på läpparna. Vilken kille blir inte lite mer bredaxlad av att se sin tjej vara helt fånig efter att dom haft bra sex?

Sen har vi en öppen kommunikation också. Han behövde och ville ha en ny dator för 13 000, den köpte jag åt honom och återigen kände han sig "lägre". Så jag sa:
    "Älskar du mig över allt annat?"
    "Ja...men.."
    "Dåså, vi har resten av våra liv på oss. Om du vill betala tillbaka det här när du fått jobb får du göra det. Det är ingen brådska"

• knyttan

Nu är jag alldeles för trött för att läsa hela tråden, har bara läst TS start, men ååååh vad jag är trött på hur mycket alla romantiska drömmar förstör våra riktiga verkliga liv!!

Jag blev också förlovad när vi låg som mätta sälar i soffan. Några "riktiga"  förlovningsringar hade vi inte råd med så det blev silverringar. Bröllopsdatumet bestämde vi när vi vr lite på lyset efter en medioker lördagsmiddag med billigt vin.

Min blivande man är fattig student och jag har numera högskolexamen och jobb. Det är i princip jag som betalar för allt när det gäller bröllopet (med hjälp av mina föräldrar). Min sambo kommer dock betala för nya vigselringar i guld åt oss, men allt annat betalar jag (inklusive min mans kostym).

Livet är sånt. Bara för att man nu inte råkar ha hantag mellan benen så är det väl inget fult i att man försörjer en person man älskar? Varför kan man bara älska en man som kommer med en vit springare och juveler i fickorna? Sluta låta alla prinsessagor förstöra era liv tjejer!

• Marylojs
    knyttan skrev 2012-01-29 01:28:47 följande:
    Nu är jag alldeles för trött för att läsa hela tråden, har bara läst TS start, men ååååh vad jag är trött på hur mycket alla romantiska drömmar förstör våra riktiga verkliga liv!!

Jag blev också förlovad när vi låg som mätta sälar i soffan. Några "riktiga"  förlovningsringar hade vi inte råd med så det blev silverringar. Bröllopsdatumet bestämde vi när vi vr lite på lyset efter en medioker lördagsmiddag med billigt vin.

Min blivande man är fattig student och jag har numera högskolexamen och jobb. Det är i princip jag som betalar för allt när det gäller bröllopet (med hjälp av mina föräldrar). Min sambo kommer dock betala för nya vigselringar i guld åt oss, men allt annat betalar jag (inklusive min mans kostym).

Livet är sånt. Bara för att man nu inte råkar ha hantag mellan benen så är det väl inget fult i att man försörjer en person man älskar? Varför kan man bara älska en man som kommer med en vit springare och juveler i fickorna? Sluta låta alla prinsessagor förstöra era liv tjejer!
    Åh vad jag önskar att jag kunde få trycka på gilla-knappen till ditt inlägg!
  • 1700tal
    knyttan skrev 2012-01-29 01:28:47 följande:

Jag blev också förlovad när vi låg som mätta sälar i soffan. Några "riktiga" förlovningsringar hade vi inte råd med så det blev silverringar. Bröllopsdatumet bestämde vi när vi vr lite på lyset efter en medioker lördagsmiddag med billigt vin.

Guld värt!

Svar på tråden Känner mig inte alls förlovad