Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?

Jag måste bara fråga, apropå hur jag läser en del av svaren TS fått:

Om era gäster tar med sig ris (eller konfetti, bubblor, rosblad eller vad de nu har för kreativ idé) i avsikt att hylla er när ni kommer ut som nygifta.
    -Blir ni arga på dem då?
    -Är det en så viktig sak att man ska säga NEJ till den hyllningen redan i förväg?
    -Vill ni å andra sidan bli hyllade-fast bestämma själva hur det ska gå till?

Jag har under åren antagligen helt ovetandes stött mig med folk då, efterom jag ofta haft med mig ris och blomblad i sådana mängder att jag även kunnat dela med mig till övriga gäster, och jag har aldrig någonsin sett det som respektlöst eller elakt, utan verkligen som ett bidrag till att det blir jubel när brudparet kommer ut.

När det gäller såpbubblor, så är det og faktiskt gästens kläder man har störst anledning att tänka på-det är inte helt oslabbigt att blåsa bubblor alltid, och ganska lätt hänt att man spiller ur en lilla burken. Mycket större risk än att just bruden får klänningen förstörd, är isåfall att gästen får fula fläckar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Bröllop201206 skrev 2012-01-31 15:00:03 följande:
    Ja fast alla kyrkor tillåter inte att rosblad eller ris kastas utanför kyrkan. Då tycker jag det är schysst att skriva i inbjudan att speciell bubblor kommer att finnas på plats, så dom ej behöver köpa sånt.
    Absolut! Det är ju en information man för vidare, inga krav eller så. Det kan ju ses som ett sätt att värna om gästen-som slipper göra sig ovän med kyrkvaktmästaren utan att det var meningen.
  • passionsblomman

daniiel, jag tror det går att tolka ganska mycket av det som önskas på BT som att brud(paret) faktiskt rätt ofta blir arga eller åtminstone rätt stötta i kanten om deras önskningar inte följs. Även här i tråden går det att tolka att man ska säga NEJ tex, som att det inte vore nådigt att råka göra något annat än att kasta det man är tilldelad.

Jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av att förstå hur man tänker. Just för att få veta om ni skulle bli arga?
    Det var ju skönt att veta att flera ser det som du, dvs inte blir arga! Jag tror ju att det sista man tänkt sig som gäst, är att stöta sig med paret man firar på något sätt.

Just alla de olika områdena du nämner är sådant som förresten får mig att fundera över hur mycket man egentligen kan önska i olika delar, innan det börjar kännas mindre önskan och mera krav från dem man bjudit. Dessutom är det långt i från alla som förstått att klädkod exempelvis aldrig kan vara ett krav. Jag har mer än en gång läst saker som att "respekterar men inte koden och brudparets stora dag, så kan man fan stanna hemma". Vilket får mig att då undra hur viktig den gästen egentligen var för bruden?

Så, jag tycker det verkar ganska skiftande hur stor tolerans man har för avvikelser från det man önskat. Även i fråga om sådant som egentligen aldrig legat på brudparet att bestämma över, som möhippor, riskastning, lyckönskningstal, presenter och anant, som ju ändå är sådant som är från ett hjärta till ett annat, helt utanför parets teman och planer.

Däremot förstår jag att man inom sig längatar efter att känna sig sedd sådan som man är, som i fråga om att man gärna blir hippad utifrån vad man faktiskt tycker är roligt, får en present som känns som att givaren känner mig och står mig nära osv.

Svar på tråden Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?