Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?

Vi bestämde oss för att köpa in bubblor.

Dels för att jag tycker det är fint och dels för att vi inte tyckte att någon skulle behöva städa efter oss. På vår bröllopshemsidan skrev vi "Vi undanber oss riskastning utanför kyrkan. Det kommer finnas såpbubblor som delas ut."

Det var ingen som hade med sig något annat och bubblorna var väldigt fina i solskenet :)

• daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-31 12:33:06 följande:
    Har ingen aning om hur det blir när vi gifter oss. Var inne på bubblor förut men vet inte riktigt, lärte någonstanns här någon som skrev att fast de hade bubblor som inte skulle fläcka kläderna så fick hon fläckar på sin klänning så då vart jag lite skraj. Hur är det med den biten igentligen, någon som vet??
    Bubblorna vi hade ger definitivt inga fläckar på klänningen. Kan inte direkt påstå att bubblorna hamnade på klänningen heller, de steg ju uppåt. Bröllopsbubblor är små och de som blåser står ju oftast en bit från brudparet. Jag var dock lite nervös över det där och prövade längst ner på min klänning innan vigseln och inga fläckar.
  • daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-31 12:43:01 följande:
    Tack, vad bra då kanske vi ska ha det iallafall.  =)
    Vart köpte ni era ifrån???
    Jag beställde på Ebay, från en säljare som skickade från England :)
  • daniiel
    passionsblomman skrev 2012-01-31 14:55:27 följande:
    Jag måste bara fråga, apropå hur jag läser en del av svaren TS fått:

Om era gäster tar med sig ris (eller konfetti, bubblor, rosblad eller vad de nu har för kreativ idé) i avsikt att hylla er när ni kommer ut som nygifta.
    -Blir ni arga på dem då?
    -Är det en så viktig sak att man ska säga NEJ till den hyllningen redan i förväg?
    -Vill ni å andra sidan bli hyllade-fast bestämma själva hur det ska gå till?

Jag har under åren antagligen helt ovetandes stött mig med folk då, efterom jag ofta haft med mig ris och blomblad i sådana mängder att jag även kunnat dela med mig till övriga gäster, och jag har aldrig någonsin sett det som respektlöst eller elakt, utan verkligen som ett bidrag till att det blir jubel när brudparet kommer ut.

När det gäller såpbubblor, så är det og faktiskt gästens kläder man har störst anledning att tänka på-det är inte helt oslabbigt att blåsa bubblor alltid, och ganska lätt hänt att man spiller ur en lilla burken. Mycket större risk än att just bruden får klänningen förstörd, är isåfall att gästen får fula fläckar.
    Vi undanbas oss riskastning för att vi ville inte att någon skulle behöva stanna kvar och städa upp det efter oss. Det kändes onödigt. Det var främsta anledningen och vi började söka alternativ. Bubblor, vackert och ingen behöver städa upp.

Hade någon haft med sig ris, så hade de väl antagligen kastat det och ingen hade väl blivit arg eller sur (och ingen här har väl sagt att de skulle bli arga heller?), men jag tycker att det hade varit lite synd just pga att då hade ju någon fått städa iaf. Nu skedde inte det för vår del, utan alla respekterade vår önskan, för det är ju just en önskan och inte ett krav. Vi meddelade att det skulle finnas ett alternativ till ris, så att gästerna själv inte skulle behöva fundera över det.

Folk skriver klädsel, vilket inte heller är ett krav, men en önskan från brudparet om att gästerna ska klä sig i en viss nivå och det är också till för att underlätta för gästerna. Samma sak med barnfritt, som dock många gånger är mer ett krav än en önskan iofs. De skriver också önskelistor som är tips på vad gästerna ska köpa med sig i bröllopspresent. Inget gästen behöver följa, men gästen vet i förväg om brudparets önskan och att brudparet förmodligen blir väldigt glada om den följs. Jag ser egentligen inte detta med ris/konfetti/rosenblad/bubblor/tomtebloss som något annat, utan man bör väl kunna göra samma sak där - framföra en önskan.

Och jag vet att flera säger att det blir fläckar, men jag prövade som sagt på min brudklänning och det blev inga fläckar alls. Vi hade bubblor som blev över på min dotters kalas, inomhus, och inga fläckar då heller. Vet inte av att någon av gästerna skulle ha fått fläckar heller och tro det eller ej, men alla lyckades hålla i sina små rör och blåsa utan att fumla ut det. Många av gästerna hade kvar och blåste även vid middagen, före vi anlände och även vid brudskålen. Tycker var otroligt fint!

Som jag skrivit ovan också så är ju bröllopsbubblor väldigt små och de stiger snabbt och det är inget man direkt får på sig faktiskt, om man då inte skulle ha otur och tappa ut det. Väldigt fint är det dock tycker jag :)
  • daniiel
    passionsblomman skrev 2012-01-31 17:00:07 följande:
    daniiel, jag tror det går att tolka ganska mycket av det som önskas på BT som att brud(paret) faktiskt rätt ofta blir arga eller åtminstone rätt stötta i kanten om deras önskningar inte följs. Även här i tråden går det att tolka att man ska säga NEJ tex, som att det inte vore nådigt att råka göra något annat än att kasta det man är tilldelad.

Jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av att förstå hur man tänker. Just för att få veta om ni skulle bli arga?
    Det var ju skönt att veta att flera ser det som du, dvs inte blir arga! Jag tror ju att det sista man tänkt sig som gäst, är att stöta sig med paret man firar på något sätt.

Just alla de olika områdena du nämner är sådant som förresten får mig att fundera över hur mycket man egentligen kan önska i olika delar, innan det börjar kännas mindre önskan och mera krav från dem man bjudit. Dessutom är det långt i från alla som förstått att klädkod exempelvis aldrig kan vara ett krav. Jag har mer än en gång läst saker som att "respekterar men inte koden och brudparets stora dag, så kan man fan stanna hemma". Vilket får mig att då undra hur viktig den gästen egentligen var för bruden?

Så, jag tycker det verkar ganska skiftande hur stor tolerans man har för avvikelser från det man önskat. Även i fråga om sådant som egentligen aldrig legat på brudparet att bestämma över, som möhippor, riskastning, lyckönskningstal, presenter och anant, som ju ändå är sådant som är från ett hjärta till ett annat, helt utanför parets teman och planer.

Däremot förstår jag att man inom sig längatar efter att känna sig sedd sådan som man är, som i fråga om att man gärna blir hippad utifrån vad man faktiskt tycker är roligt, får en present som känns som att givaren känner mig och står mig nära osv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, det har du faktiskt rätt i. Jag håller med om det, men jag personligen skulle inte bli det och hade inte tolkat något inlägg i denna tråden som att någon skulle bli det, men erkänner att jag inte lusläst alla inlägg, utan skummar mest igenom :P

Det jag skrev var ju hur jag personligen ser på saken och jag skulle aldrig bli arg över att någon vill fira oss, på sitt sätt, utan skulle ju självklart tycka att det var trevligt. Jag hoppas ju att fler resonerar som så, ja :) Men jag skulle som sagt bli lite orolig över, just i detta fallet, städningen då. För som många skriver så är det ofta att kyrkan ska användas nära efteråt, en vigsel eller något annat. Men nåja, arg och sur hoppas jag inte att någon skulle bli :)

Jag håller verkligen med om att många kan ta dessa önskningar som krav och det är ju väldigt ofta det resoneras som så att "Det är min(vår) dag och då ska alla respektera vad jag(vi) vill och har bestämt!" och att det många gånger går till överdrift. Önsningar övergår till krav eller misstolkas som krav och det är synd.

Bröllop ska ju vara något roligt, även för gästerna :)
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-01-31 18:28:13 följande:
    Jag skulle nog säga att bröllop ska vara roligt, speciellt för gästerna...
    Om inte gästerna trivs så blir det nog inget trevligt och roligt bröllop för en själv heller Flört
    Haha så sant.
Svar på tråden Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?