• Dreaming

Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?

Hej!

Jag undrar om ni själva bestämmer vad som ska kastas på er när ni kommer ut ur kyrkan?!
    Eller blåsas med såpbubblor, eller om det blir en överraskning?

Jag vet inte om jag vill få hela klänningen och håret fyllt med konfetti tex... :S

• Svar på tråden Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?
  • ichboll

Våran kyrka vill endast att det ska vara ris lr bubblor, så vi har valt att fixa små rispåsar så att gästerna får var sin av värdparet när de går ut ur kyrkan.

• passionsblomman

daniiel, jag tror det går att tolka ganska mycket av det som önskas på BT som att brud(paret) faktiskt rätt ofta blir arga eller åtminstone rätt stötta i kanten om deras önskningar inte följs. Även här i tråden går det att tolka att man ska säga NEJ tex, som att det inte vore nådigt att råka göra något annat än att kasta det man är tilldelad.

Jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av att förstå hur man tänker. Just för att få veta om ni skulle bli arga?
    Det var ju skönt att veta att flera ser det som du, dvs inte blir arga! Jag tror ju att det sista man tänkt sig som gäst, är att stöta sig med paret man firar på något sätt.

Just alla de olika områdena du nämner är sådant som förresten får mig att fundera över hur mycket man egentligen kan önska i olika delar, innan det börjar kännas mindre önskan och mera krav från dem man bjudit. Dessutom är det långt i från alla som förstått att klädkod exempelvis aldrig kan vara ett krav. Jag har mer än en gång läst saker som att "respekterar men inte koden och brudparets stora dag, så kan man fan stanna hemma". Vilket får mig att då undra hur viktig den gästen egentligen var för bruden?

Så, jag tycker det verkar ganska skiftande hur stor tolerans man har för avvikelser från det man önskat. Även i fråga om sådant som egentligen aldrig legat på brudparet att bestämma över, som möhippor, riskastning, lyckönskningstal, presenter och anant, som ju ändå är sådant som är från ett hjärta till ett annat, helt utanför parets teman och planer.

Däremot förstår jag att man inom sig längatar efter att känna sig sedd sådan som man är, som i fråga om att man gärna blir hippad utifrån vad man faktiskt tycker är roligt, får en present som känns som att givaren känner mig och står mig nära osv.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel
    passionsblomman skrev 2012-01-31 17:00:07 följande:
    daniiel, jag tror det går att tolka ganska mycket av det som önskas på BT som att brud(paret) faktiskt rätt ofta blir arga eller åtminstone rätt stötta i kanten om deras önskningar inte följs. Även här i tråden går det att tolka att man ska säga NEJ tex, som att det inte vore nådigt att råka göra något annat än att kasta det man är tilldelad.

Jag frågar för att jag är uppriktigt intresserad av att förstå hur man tänker. Just för att få veta om ni skulle bli arga?
    Det var ju skönt att veta att flera ser det som du, dvs inte blir arga! Jag tror ju att det sista man tänkt sig som gäst, är att stöta sig med paret man firar på något sätt.

Just alla de olika områdena du nämner är sådant som förresten får mig att fundera över hur mycket man egentligen kan önska i olika delar, innan det börjar kännas mindre önskan och mera krav från dem man bjudit. Dessutom är det långt i från alla som förstått att klädkod exempelvis aldrig kan vara ett krav. Jag har mer än en gång läst saker som att "respekterar men inte koden och brudparets stora dag, så kan man fan stanna hemma". Vilket får mig att då undra hur viktig den gästen egentligen var för bruden?

Så, jag tycker det verkar ganska skiftande hur stor tolerans man har för avvikelser från det man önskat. Även i fråga om sådant som egentligen aldrig legat på brudparet att bestämma över, som möhippor, riskastning, lyckönskningstal, presenter och anant, som ju ändå är sådant som är från ett hjärta till ett annat, helt utanför parets teman och planer.

Däremot förstår jag att man inom sig längatar efter att känna sig sedd sådan som man är, som i fråga om att man gärna blir hippad utifrån vad man faktiskt tycker är roligt, får en present som känns som att givaren känner mig och står mig nära osv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, det har du faktiskt rätt i. Jag håller med om det, men jag personligen skulle inte bli det och hade inte tolkat något inlägg i denna tråden som att någon skulle bli det, men erkänner att jag inte lusläst alla inlägg, utan skummar mest igenom :P

Det jag skrev var ju hur jag personligen ser på saken och jag skulle aldrig bli arg över att någon vill fira oss, på sitt sätt, utan skulle ju självklart tycka att det var trevligt. Jag hoppas ju att fler resonerar som så, ja :) Men jag skulle som sagt bli lite orolig över, just i detta fallet, städningen då. För som många skriver så är det ofta att kyrkan ska användas nära efteråt, en vigsel eller något annat. Men nåja, arg och sur hoppas jag inte att någon skulle bli :)

Jag håller verkligen med om att många kan ta dessa önskningar som krav och det är ju väldigt ofta det resoneras som så att "Det är min(vår) dag och då ska alla respektera vad jag(vi) vill och har bestämt!" och att det många gånger går till överdrift. Önsningar övergår till krav eller misstolkas som krav och det är synd.

Bröllop ska ju vara något roligt, även för gästerna :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-01-31 18:09:09 följande:
    Bröllop ska ju vara något roligt, även för gästerna :)
    Jag skulle nog säga att bröllop ska vara roligt, speciellt för gästerna...
    Om inte gästerna trivs så blir det nog inget trevligt och roligt bröllop för en själv heller Flört
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-01-31 18:28:13 följande:
    Jag skulle nog säga att bröllop ska vara roligt, speciellt för gästerna...
    Om inte gästerna trivs så blir det nog inget trevligt och roligt bröllop för en själv heller Flört
    Haha så sant.
  • Tinzi

vi ska dela ut bubblor och sådana där strutar med lila i (fått tillfällig minneförslust & kommer bara inte på vad det heter) hehe

mest för att vi inte vill att det ska ligga ris överallt, och för att fåglar inte ska få i sig det (Ja, JAG tror inte att det är bra oavsett olika rykten) :)

• MyWeddingday

Passa er för rosenblad/blomblad...vi fick fläckar!

• Juni 2012
    MyWeddingday skrev 2012-01-31 21:03:42 följande:
    Passa er för rosenblad/blomblad...vi fick fläckar!
    Ja, blommor kan fläcka något hemskt.
    Papperskonfetti som är våt/fuktig kan färgfälla otroligt, har förstört vita skor pga det. Konfetti i fuktigt gräs... Trist.
  • Pyttsan

De är välkomna att kasta både ros och ris på oss. Vi kommer inte att köpa in nåt sånt, men jag räknar med att båda våra mammor kommer att ombesörja att det finns ris till dem som inte tagit med sig eget. 

Vi kommer eventuellt att ge såpbubblor till de barns om kommer, men inte särskilt för att blåsa när vi kommer ut från kyrkan, utan för att de ska ha nåt kul för sig.

Svar på tråden Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?