passionsblomman skrev 2012-01-31 14:55:27 följande:
Jag måste bara fråga, apropå hur jag läser en del av svaren TS fått:
Om era gäster tar med sig ris (eller konfetti, bubblor, rosblad eller vad de nu har för kreativ idé) i avsikt att hylla er när ni kommer ut som nygifta.
-Blir ni arga på dem då?
-Är det en så viktig sak att man ska säga NEJ till den hyllningen redan i förväg?
-Vill ni å andra sidan bli hyllade-fast bestämma själva hur det ska gå till?
Jag har under åren antagligen helt ovetandes stött mig med folk då, efterom jag ofta haft med mig ris och blomblad i sådana mängder att jag även kunnat dela med mig till övriga gäster, och jag har aldrig någonsin sett det som respektlöst eller elakt, utan verkligen som ett bidrag till att det blir jubel när brudparet kommer ut.
När det gäller såpbubblor, så är det og faktiskt gästens kläder man har störst anledning att tänka på-det är inte helt oslabbigt att blåsa bubblor alltid, och ganska lätt hänt att man spiller ur en lilla burken. Mycket större risk än att just bruden får klänningen förstörd, är isåfall att gästen får fula fläckar.
Vi undanbas oss riskastning för att vi ville inte att någon skulle behöva stanna kvar och städa upp det efter oss. Det kändes onödigt. Det var främsta anledningen och vi började söka alternativ. Bubblor, vackert och ingen behöver städa upp.
Hade någon haft med sig ris, så hade de väl antagligen kastat det och ingen hade väl blivit arg eller sur
(och ingen här har väl sagt att de skulle bli arga heller?), men jag tycker att det hade varit lite synd just pga att då hade ju någon fått städa iaf. Nu skedde inte det för vår del, utan alla respekterade vår önskan, för det är ju just en önskan och inte ett krav. Vi meddelade att det skulle finnas ett alternativ till ris, så att gästerna själv inte skulle behöva fundera över det.
Folk skriver klädsel, vilket inte heller är ett krav, men en önskan från brudparet om att gästerna ska klä sig i en viss nivå och det är också till för att underlätta för gästerna. Samma sak med barnfritt, som dock många gånger är mer ett krav än en önskan iofs. De skriver också önskelistor som är tips på vad gästerna ska köpa med sig i bröllopspresent. Inget gästen behöver följa, men gästen vet i förväg om brudparets önskan och att brudparet förmodligen blir väldigt glada om den följs. Jag ser egentligen inte detta med ris/konfetti/rosenblad/bubblor/tomtebloss som något annat, utan man bör väl kunna göra samma sak där - framföra en önskan.
Och jag vet att flera säger att det blir fläckar, men jag prövade som sagt på min brudklänning och det blev inga fläckar alls. Vi hade bubblor som blev över på min dotters kalas, inomhus, och inga fläckar då heller. Vet inte av att någon av gästerna skulle ha fått fläckar heller och tro det eller ej, men alla lyckades hålla i sina små rör och blåsa utan att fumla ut det. Många av gästerna hade kvar och blåste även vid middagen, före vi anlände och även vid brudskålen. Tycker var otroligt fint!
Som jag skrivit ovan också så är ju bröllopsbubblor väldigt små och de stiger snabbt och det är inget man direkt får på sig faktiskt, om man då inte skulle ha otur och tappa ut det. Väldigt fint är det dock tycker jag :)