Inlägg från: KhiraLii |Visa alla inlägg
  • KhiraLii

Har ngn köpt lösa diamanter från 77diamonds?

Jamesallen.com och goodoldgold.com. Jamesallen har väldigt stort utbud medan goodoldgold är kända för mer personlig service och att de är duktiga på att handplocka diamanter. Båda företag har varit ypperliga att ha att göra med i mitt fall

• KhiraLii
    lilja skrev 2012-02-05 17:56:32 följande:
    Vet inte om jag är helt ute och cyklar men har som fått för mig att det blir billigare att beställa från England än Usa, då det tillkommer tullavgifter från Usa?
    * 21 juli 2012 *
    Ingen tullavgift på lösa stenar ifrån USA
  • KhiraLii
    lilja skrev 2012-02-06 18:04:04 följande:
    Ok, då ger det mig fler alternativ. Har du köpt stenar från USA?
    * 21 juli 2012 *
    Japp ifrån Jamesallen tre gånger och goodoldgold en gång
  • KhiraLii
    lilja skrev 2012-02-06 22:18:13 följande:
    Vilka föredrar du? Var du i telefonkontakt med dem, eller beställde du bara via nätet?
    * 21 juli 2012 *
    Vill du bara ha en briljant så är Jamesallen bästa stället. De har ett stort utbud och det är inte svårt att hitta toppslipade stenar om man vet vad man letar efter. Är man ute efter något annat än en briljant så är dessa stenar inte graderade efter slipningsgrad i certifikatet utan man måste låta en juvelerare utvärdera stenen åt en först, särskilt när man köper något osett. Sådan mer personlig service är goodoldgold jätteduktiga på.

Jag har bara mailat och frågat om olika stenar jag varit intresserad av men det är inga problem att ringa dem om det skulle vara så (amerikanska företag är generellt väldigt serviceinriktade). Betalning har skett via bank wire
  • KhiraLii

Willow: jag skriver ifrån telefonen så kan inte vara så utförlig men fancy cuts är inte graderade efter cut utan bara polish och symmetry, vilket inte är samma sak som cut. Jämför med ett cert för en briljant så får du se. JA lägger ändå fancy cuts i olika slipningsgrad men det är inget som stöds av certet. I nuläget finns det bara vissa princesser graderade efter cut via AGS.

• KhiraLii
    lilja skrev 2012-03-11 21:37:30 följande:
    Blev jättetokigt när jag kopierade in det, men ni som kan!

Vilket C är viktigast, och i vilken ordning?

Vad står L/W för?

När det gäller cert. ska det vara GIA då?
    * 21 juli 2012 *
    Vad är det för form på stenen du köper? L/W brukar stå för längd-bredd förhållande ocg eftersom det inte är 1 i ditt fall gissar jag att du inte köper en briljant?
  • KhiraLii
    lilja skrev 2012-03-12 20:13:41 följande:
    Det är en emerald. Alltså utan att låta alltför dum Skäms (jag är inte så hemma på denna avdelningen, varav alla frågor...) hur menar du, en briljant är alltid vilken form? Är det skillnad på diamaneterna beroende på vilken form de har?
    * 21 juli 2012 *
    En briljant är en rund diamant, alla andra former kallas internationellt för fancy shapes. Tror inte de har något samlingsnamn på svenska.

Briljanten är den slipningsform som har överlägset bäst ljusåtergivning. I vilken ordning de andra slipningarna följer råder det delade meningar om men jag vet man jobbar mycket med att ta fram bättre slipningar för princesser.

Smaragdslipade diamanter är väldigt annorlunda gentemot briljanter iom att de enbart har ett fåtal facetter. De är generellt inte superglittriga utan har ett mer lågmält, stilrent sken. I och med att man kan se in väldigt lätt i en smaragdslipad diamant så ser man inneslutningar betydligt lättare än tex i en briljant. De har också en tendens att visa mer färg. En SI2 för en smaragd är sällan att rekommendera medan G som du valt är helt okej.

En fancy shape graderas inte efter slipning för det finns inget gemologiskt institut som har tagit fram en standard för hur idealt slipade smaragder skall vara tex. Att det står att din smaragd har excellent cut stämmer alltså inte och är i min åsikt en marknadsföringsbluff.

Jag tror jag har hittat just den diamanten du var ute efter och har kikat i certifikatet. Det står att dess kant är extremely thin - thick. Detta är något man bör undvika. Dels har den en väldigt ojämn kant när den går från ex tunn till tjock samt att man inte bör köpa diamanter med extremt tunn kant. De är svårare att fatta i en ring och har betydligt större chans att spricka om man stöter i den tunna delen av kanten.

Om jag var ute efter en smaragd och det var viktigt för mig att  den höll hög kvalité så skulle jag ta mer personlig hjälp av någon utav de stora diamantsäljarna, tex JA och Whiteflash. Goodoldgold.com är också ett jättebra alternativ
  • KhiraLii
    lilja skrev 2012-03-13 21:45:29 följande:
    Ok, tack för din svar!
     Är en briljant att föredra för att den lättare fattas i ringen?
    * 21 juli 2012 *
    Oavsett form så kan en diamant vara slipad med väldigt tunn kant (girdle) och då kommer de vara större risk att de spricker så man skall om möjligt inte köpa en sådan sten över huvud taget. Däremot är det lättare att köpa en briljant osedd över nätet än en smaragd.
Svar på tråden Har ngn köpt lösa diamanter från 77diamonds?