• Anonym (Rultiga Rut)

MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!

Vad fasen - jag älskar mig själv och hur jag ser ut. Jag är tjock, men jag är ändå vacker. Jag gifter mig om 3 månader och folk i min närhet antyder att jag ska börja banta. Jag har redan köpt min klänning efter hur jag ser ut idag, och jag vill varken ner eller upp innan jag gifter mig.

Min blivande älskar mig för hur jag ser ut - det är därför vi gifter oss. Men alla andra verkar tycka att jag är för fet för att få gifta mig.

Varför får man inte bara se ut som man gör? Och jag drar mer 50 i storlek, inte 38/40 som ni andra "plusbrudar" här inne gör.

Finns det någon här inne som är riktigt plussize och är stolta över det? Precis som jag och som VÄGRAR att vara med i bantningstrådarna här inne och säger emot folket i er närhet som tvingar er att banta.

/Rultiga Rut 

• Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!
  • Oniq
    Anonym (Fd tjockis) skrev 2012-02-07 09:27:50 följande:

...
    ingen trivs av att inte kunna ta den där löprundan man längtat efter för att det helt enkelt är för tungt.

...

Waow.. jag trodde det bara var en myt att man kunde längta efter löprundor  Tungan ute

Har f.ö. riktigt svårt att tro att du någon gång varit i den situationen när du uttrycker dig som du gör
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Anonym (Rultiga Rut)

Aniara - jag säger bara tack! Du fick med allt jag menade och kände när jag startade den här tråden..

• ewamarie

Jag tycker faktiskt inte att någon människa skall banta!!!

Så, nu var det sagt!! Jag tror inte på bantning!!! Det jag däremot tror på är en livsstilsförändring! Det finns en anledning till att man blev överviktig från början och om man inte bryter den anledningen, vilken den än är, så kommer man ju allt som oftast gå tillbaka till sin "ursprungliga" vikt, när bantningskuren är över. Har man en gång varit överviktig så är risken större att drabbas igen än för någon som inte varit överviktig.

Att göra en livsstilsförändring strax innan sitt bröllop tycker jag verkar galet!! Hur skall man mitt i allt planerande också hinna med att förändra sina levnadsvanor utan att bli helt slutkörd? Och hur kul är det att vara det när den stora dagen kommer???
    Nej, då är det betydligt mycke bättre att göra som TS. Köpa en klänning som man känner sig sm en prinsessa i och faktiskt acceptera att man är den man är.
    Eller om det nu är väldigt viktigt för en att komma i en mindre storlek. Skjuta på bröllopet tills man har kommit in i nya levnadsvanor och känner sig bekväm med dom!

Och Anonym FD tjockis. Grattis till att du lyckats, om du nu lyckats (förlåt, men jag tvivlar)! men vad kände du att du bidrog med till denna tråd?? Om du nu varit tjockis tidigare så hade du inte skrivit så för då hade du varit fullt på det klara med hur illa det kan uppfattas. Jag tog illa vid mig och jag drar en liten storlek.  
    Om du nu varit tjock och legat hemma på soffan och gottat dig i chips och kakor och inte kunnat promenera ens 5 minuter utan att bli anfådd.... Längtade du då ut till en springrunda??????
    Vet du? Jag har varit överviktig en gång på grund av lathet och tre gånger tack vare graviditeter (ja, överviktig vid graviditet, upp 32kg varje gång) och inte FAAAAN var det en löprunda jag längtade efter utan snarare att kunna ta en längre promenad.
    Nej, Anonym FD tjockis, VET HUT!!!! 

• Chicita

Seriöst... Hur dum får man bli "Fd tjockis"?
    Vad vinner du på att klanka ner på alla som inte är smala? Mår du bättre själv då?

Jag har aldrig längtat efter en löprunda eller någon annan träning, inte ens när jag var aktiv elitidrottare när jag var yngre. Jag tränade för att uppnå resultat, inte för att jag tyckte om själva träningen.
    Tyvärr så skadade den hårda träningen under uppväxten mina leder så att jag nu går med ben mot ben i knäskålarna. Och har gjort sen jag var 16 år. Läkarna säger att jag fortfarande är för ung för att göra något åt det eftersom man normalt inte får sådana förslitningsskador förrän man är i 55-60 års åldern.
    Jag har fått en fot pulveriserad, och trots 3 operationer så är den fortfarande inte bra och att gå ens ett par kilometer smärtar så att det är omöjligt att övervinna trots att jag har en rätt hög smärttröskel.
    Att min ena axel nu också sitter löst och ena bicepsfästet är avslitet (2 operationer där också men ingen förbättring) gör ju att det inte är att "bara träna överkroppen" eller nåt annat sånt då heller.
    "Jamen då kan man ju simma" brukar jag få höra...
    Nej det "kan man inte"... Det är för stor påfrestning för axeln, och vattengympa är inte heller ett alternativ.

"Banta då"..
    Jaha... Leva på sallad eller bara shakes? Det är inte ett liv.

Jag gör det jag kan, dvs korta promenader med hunden och försöker välja dom nyttigare alternativen på mat och efterrätter när vi ska äta sånt. Men för mig är det viktigt att försöka acceptera att jag är den jag är, jag ser ut så här - och min make älskar mig för den jag är.
    Jag hatar att vara med på bild - men jag älskar bilderna från vårt bröllop.
    Visst har jag en bild i huvudet av att det hade varit trevligt att vara smal igen - att kunna gå in på vilken affär som helst och köpa kläder som är moderiktiga och sitter bra. Men nu har jag mina problem att dras med. Och om jag inte gör något drastiskt (som att svälta ett par månader eller operera magsäcken) så får jag dras med min övervikt.
    Att få den under kontroll så jag inte går upp mer är det viktigaste. Och att älska mig själv för den jag är - är en stor bit av det. För när jag gör det så behöver jag inte ta en extra kaka för att få en snabb "kick". Eller köpa den där glassen....

Så här ser en lycklig tjockis ut på sin dag:

• bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-02-07 12:48:26 följande:
    Vad vinner du på att klanka ner på alla som inte är smala? Mår du bättre själv då?

Jag har aldrig längtat efter en löprunda eller någon annan träning, inte ens när jag var aktiv elitidrottare när jag var yngre. Jag tränade för att uppnå resultat, inte för att jag tyckte om själva träningen.
    Tyvärr så skadade den hårda träningen under uppväxten mina leder så att jag nu går med ben mot ben i knäskålarna. Och har gjort sen jag var 16 år. Läkarna säger att jag fortfarande är för ung för att göra något åt det eftersom man normalt inte får sådana förslitningsskador förrän man är i 55-60 års åldern.
    Jag har fått en fot pulveriserad, och trots 3 operationer så är den fortfarande inte bra och att gå ens ett par kilometer smärtar så att det är omöjligt att övervinna trots att jag har en rätt hög smärttröskel.
    Att min ena axel nu också sitter löst och ena bicepsfästet är avslitet (2 operationer där också men ingen förbättring) gör ju att det inte är att "bara träna överkroppen" eller nåt annat sånt då heller.
    Nej det "kan man inte"... Det är för stor påfrestning för axeln, och vattengympa är inte heller ett alternativ.

"Banta då"..

Jag gör det jag kan, dvs korta promenader med hunden och försöker välja dom nyttigare alternativen på mat och efterrätter när vi ska äta sånt. Men för mig är det viktigt att försöka acceptera att jag är den jag är, jag ser ut så här - och min make älskar mig för den jag är.
    Visst har jag en bild i huvudet av att det hade varit trevligt att vara smal igen - att kunna gå in på vilken affär som helst och köpa kläder som är moderiktiga och sitter bra. Men nu har jag mina problem att dras med. Och om jag inte gör något drastiskt (som att svälta ett par månader eller operera magsäcken) så får jag dras med min övervikt.
    Att få den under kontroll så jag inte går upp mer är det viktigaste. Och att älska mig själv för den jag är - är en stor bit av det. För när jag gör det så behöver jag inte ta en extra kaka för att få en snabb "kick". Eller köpa den där glassen....

1/6 2013
  • Marylojs

"Banta då"..

Herregud så vacker du är Chicita, och så klokt du skriver!
  • Chicita
    Marylojs skrev 2012-02-07 15:40:15 följande:
    Herregud så vacker du är Chicita, och så klokt du skriver!
    Oj tack Solig
    På bilden är jag nog ca stl 48 eller därikring.
    Tycker inte att utseendet sitter i storleken, utan i attityden och lyckan man utstrålar den dagen.

Man skulle kunna gifta sig i en potatissäck på en soptipp och ändå vara "vackrast i världen" bara för att man är så glad...
  • knyttan
    Anonym (Rultiga Rut) skrev 2012-02-07 05:19:25 följande:
    Men detta missförstånd... Om du som 44:a, 40:a eller liknande vill deifiniera dig som plus, varsågod. Men jag VET som 50:a att det inte alls är liknande kroppar och vikt på en 42:a och en 50:a. Jag kanske inte kan känna igen mig i brudar som här inne kallar sig plus men som kommer i 40 klänningar när en annan ibland får gå upp i storlek när man prövat olika klänningar. Varför tar du en diskussion och gör den till en annan när vi redan gått igenom detta?

Om man känner sig plus vid 42, och redan då kanske mår dåligt över det (nu säger jag inte att du gör det), tänk hur det är när man kommer upp till 50, för vi har varit en 42:a en gång i tiden! Du och jag skulle aldrig kunna ställa oss bredvid varandra i våra klänningar och ses på på samma sätt då folk tydligen ser mig som ett stort fett monster i jämförelse med alla under min storlek.

Men jag hoppas att du kan förstå vad jag menar, och även vad andra +46:or har skrivit i tråden och lägga ner denna diskussionen i denna tråd.  Tror du jag vill vinna titeln tjockast i tråden? Det är inte kul för någon att vara plus, oavsett vilken plus storlek man har, det är inte det tråden handlar om - starta gärna en ny och diskutera detta!
    Men jag skriver ju att jag INTE är plussize, varken känner mig som det eller säger att jag är det! Däremot så blir det alltid lite "men var ha du för rätt att yttra dig då" omkring detta ämne. Vilket jag tycker är tråkigt när man ändå kan dela en erfarenhet av att inte se ut som idealet, och en erfarenhet av att det kan vara jobbigt ibland.

Jag tog upp detta eftersom det återigen blev något av en diskussion om vem som har rätt att få yttra sig om sin vikt. Hoppas du kan förstå vad jag menar...
  • knyttan
    ewamarie skrev 2012-02-07 12:39:40 följande:
    Jag tycker faktiskt inte att någon människa skall banta!!!

Så, nu var det sagt!! Jag tror inte på bantning!!! Det jag däremot tror på är en livsstilsförändring! Det finns en anledning till att man blev överviktig från början och om man inte bryter den anledningen, vilken den än är, så kommer man ju allt som oftast gå tillbaka till sin "ursprungliga" vikt, när bantningskuren är över. Har man en gång varit överviktig så är risken större att drabbas igen än för någon som inte varit överviktig.

Att göra en livsstilsförändring strax innan sitt bröllop tycker jag verkar galet!! Hur skall man mitt i allt planerande också hinna med att förändra sina levnadsvanor utan att bli helt slutkörd? Och hur kul är det att vara det när den stora dagen kommer???
    Nej, då är det betydligt mycke bättre att göra som TS. Köpa en klänning som man känner sig sm en prinsessa i och faktiskt acceptera att man är den man är.
    Eller om det nu är väldigt viktigt för en att komma i en mindre storlek. Skjuta på bröllopet tills man har kommit in i nya levnadsvanor och känner sig bekväm med dom!

Och Anonym FD tjockis. Grattis till att du lyckats, om du nu lyckats (förlåt, men jag tvivlar)! men vad kände du att du bidrog med till denna tråd?? Om du nu varit tjockis tidigare så hade du inte skrivit så för då hade du varit fullt på det klara med hur illa det kan uppfattas. Jag tog illa vid mig och jag drar en liten storlek.  
    Om du nu varit tjock och legat hemma på soffan och gottat dig i chips och kakor och inte kunnat promenera ens 5 minuter utan att bli anfådd.... Längtade du då ut till en springrunda??????
    Vet du? Jag har varit överviktig en gång på grund av lathet och tre gånger tack vare graviditeter (ja, överviktig vid graviditet, upp 32kg varje gång) och inte FAAAAN var det en löprunda jag längtade efter utan snarare att kunna ta en längre promenad.
    Nej, Anonym FD tjockis, VET HUT!!!! 
    Tummen upp!!
  • 987654321

Chicita: dra mig baklänges så vacker!!!

• Chicita
    987654321 skrev 2012-02-07 20:37:56 följande:

Chicita: dra mig baklänges så vacker!!!

Oh tack *rodnar*

Jag la inte upp bilderna för att få komplimanger kanske jag ska förtydliga. Jag ville bara visa att man visst kan få känna sig vacker som brud även om man inte är en storlek 36...
    Jag älskar bilderna som våra amatörfotografer tog. Jag är supernöjd med frisyren som min ena tärna fixade och jag älskar min klänning som jag sydde själv...
    Bilderna hade nog kunnat bli ännu bättre med en proffsfotograf som redigerat hårt och om jag hade snörat mig hårt i en riktig korsett med stålfjädrar osv... En "riktig" klänning med bling bling osv...
    Men jag ser ut så här, varför ska jag låtsas vara någon jag inte är på bilderna?
    Det är större risk att jag blir missnöjd om jag hårdbantar dom sista månaderna (för då är jag inte bekväm i den kropp jag har eftersom jag inte känner igen mig).
    Jag gjorde det bästa jag kunde med det jag hade. Och jag är jättenöjd.
    Och DET är huvudsaken för mig...
  • vinterbrud120106

"Banta då"..

Skriv inte "Så här ser en lycklig tjockis ut på sin dag" :(  Utan så här ser en riktigt vacker äkta kvinna med fina former ut på sin dag ;)  Såå vacker du/ ni är!
  • bridetobe2013
    vinterbrud120106 skrev 2012-02-09 19:37:21 följande:
    Skriv inte "Så här ser en lycklig tjockis ut på sin dag" :( Utan så här ser en riktigt vacker äkta kvinna med fina former ut på sin dag ;) Såå vacker du/ ni är!

Eller bara. Så här ser en vacker brud ut på sin dag! Inte direkt så att ngn smal hade skrivit "så här ser en vacker smal brud ut"... Skit i kroppsformen.

DU ÄR SJUKT VACKER PÅ KORTEN CHICITA. Om jag är hälften så vacker som dig på min dag är jag överlycklig.

1/6 2012
  • Invincible

Äsch, jag är en tjockis! Inte tusan hade jag tid att banta till nåt bröllop, jag hade galen period på jobbet, flyttplaner, familjekrångel och dödsfall i familjen under tiden vi planerade bröllop. Gå ner i vikt har aldrig känts så oviktigt!

Klämma ner mig i korsett gjorde jag dock, en riktig sådan som är galet snygg och kostade en smärre förmögenhet. :D Men det var den värd, den gav mig fantastisk hållning på alla foton, och funkade ju liksom EFTER bröllopsfesten med...

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Chicita
    vinterbrud120106 skrev 2012-02-09 19:37:21 följande:
    Skriv inte "Så här ser en lycklig tjockis ut på sin dag" :(  Utan så här ser en riktigt vacker äkta kvinna med fina former ut på sin dag ;)  Såå vacker du/ ni är!
    Jag ville trycka på det där med att man "inte har rätt att gifta sig om man är för tjock"...
    I mitt fall så tycker jag att det är glädjen som är det vackraste. Strunt samma vilken kroppsform det är på personen på bilden. Det är lyckan som riktigt strålar ur ögonen på brudparet som gör bilderna vackra.

Man sträcker lite extra på sig i dom fina kläderna. Man känner sig underbart vacker när man är sminkad och håret är fixat och den där fina klänningen / kostymen kommer på.
    Och alla komplimanger man får gör ju också att man blir lite extra glad och strålar mer...
    Det är en egoboost att gifta sig - oavsett om man är tjock eller smal.

(Tack för komplimangen också Solig)
  • Anonym

Jag hoppas av hela mitt hjärta att när min dag kommer, kommer jag känna som du chichita. Du är jättevacker.

• Chicita
    Anonym skrev 2012-02-09 21:25:30 följande:
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att när min dag kommer, kommer jag känna som du chichita. Du är jättevacker.
    Tack Glad

Och ja det kommer du... Det går inte att känna på annat sätt. Även om det regnar/haglar eller är snöstorm. Även om klänningen fått en fläck och skorna var obekväma så man får ta tennisdojorna istället osv, så finns den där - LYCKAN...
    Lyckan över att dagen har kommit, att han med stort H finns vid min sida.
    Allt som eventuellt går fel - bidrar bara till att göra dagen mer minnesvärd (vår cateringfirma körde vilse och kom 45 min senare än dom skulle, som tur var skulle dom komma långt innan vi skulle gifta oss då dom hade en del att sätta upp med grillar mm. Så vi hann ta emot dom och visa runt innan vi rusade iväg och fotograferades. Och när vi skulle in i kyrkan stod ett annat brudpar där som skulle gifta sig efter oss, och spärrade vägen så våra gäster kom inte in + att dom bad oss flytta oss så dom kunde ta bilder Tungan ute osv...).
    I efterhand så minns vi ju sånt med ett skratt eftersom vi hela tiden sagt att det som händer händer och det viktigaste var att vi slappnade av och hade en bra dag Glad
    Om du kan släppa tanken på "perfekt" så kommer du att minnas dagen som perfekt och underbar...

Jag lovar Solig
  • Chris857

Jag tycker att det är helt sjukt! Man kommenterar ALDRIG vikten på en tjej. När jag var 19 (nu 21) sa en läkare från jobbet till mig att jag var överviktig!! Jag är st 38!! Det påverkar man tänker på det och mår dåligt över det! Jag förstår att du är upprörd! Jag hoppas du ignorerar det och ser dig som den snygga tjej du är!

Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!