• Anonym (fundersam)

hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?

Hej!

vi kommer nästa månad att ha ett litet men ändå exklusivt bröllop med allt som traditionellt brukar ingå när man gifter sig, t.ex. vit brudklänning, bukett, inhyrd fotograf, middag, bröllopstårta, bröllopssvit m.m.m.m. Men vi har bestämt oss för att endast ha sällskap av våra föräldrar samt syskon denna dag, dvs inga mostrar eller farmödrar eller vänner, bl.a. för vi tycker inte om att stå i centrum på det sättet och vi vill göra det på vårt sätt!

För att folk inte ska "bjuda in sig själva" så har vi valt att inte berätta att vi ska gifta oss utan hålla det "hemligt". Alltså egentligen är det inte hemligt men av olika skäl vill vi berätta om detta först efteråt.

Detta är inte helt populärt hos min blivande svärmor eftersom farmor och moster kommer bli SÅÅÅ BESVIKNA för att hon inte får vara med när hennes barnbarn/syskonbarn gifter sig osv.... och hon undrar om det inte hade varit bättre att hyra lokal och göra maten själva för då kunde vi ju bjuda fler....??!! Detta har gett mig ganksa mkt ångest då jag tyvärr börjat tvivla på om jag gör rätt eller fel som har ett litet bröllop.

Grejen är den att visst skulle vi kunna bjuda farmor, men gör vi det måste vi bjuda farfar och mormor och morfar på bådas sidor och bjuder vi moster så måste vi bjuda alla mostrar och fastrar.... ja ni förstår... och vi vill ju inte ha ett stort bröllop.... och det är inter pengarna som är ett bekymmer...

Men nu till frågan: hur berättar vi på bästa sätt att vi har gift oss? Detta gäller inte bara för besvikna moster och farmor utan även för våra vänner som inte heller vet något om våra planer! (Att bara skicka ett sms eller byta status till gift eller skriva ett inlägg på facebook är inget alternativ)

Tacksam för förslag  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-05 18:49
    Finns det några andra som gift sig i hemlighet eller som ska gifta sig i smyg? Hur har ni gjort/tänkt göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-07 09:24

Att skicka ut kort verkar vara något som de flesta tycker är en bra idé.

Men tycker ni att dessa kort (tillsammans med ev. inbjudan till fika/middag eller vad vi nu gör) ska skickas före bröllopet (typ "imorgon gifter vi oss") eller efter bröllopet (typ "den 19 juli gifte vi oss)??

• Svar på tråden hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?
  • LiveForever

Ett kort med vanlig post?

♥ 2012-08-04 gifter vi oss ♥
  • SaraJoakim

min första tanke var också "ett kort"..
    Jag vet inte, i min stad är det vanligt att sätta in en annons med kort i den lokala tidningen. För övriga får ni kanske berätta det på lite samma vis som ni berättade om er förlovning? I och med att ni gift er i "hemlighet" kan ni ju inte göra ett spektakel av att berätta de heller eller vad jag ska säga, lite fel ord kanske men jag tror du förstår vad jag menar? Närmsta vännerna får du väl exalterat ringa till efteråt och bara berätta, övriga får veta allt eftersom? 
    Svårt, men jag tycker definitivt att ni ska köra på ert drömbröllop och inte på alla andras "trevnad och lycka", det är ju er dag :D 

• Chicita

Berätta för svärmor att det inte är pga pengarna. Utan att det är för att ni helt enkelt inte vill ha den där stora festen utan bara dom absolut närmaste med på er dag.

Men det var ju bara en bit av "problemlösningen" Flört

Om ni ska åka på bröllopsresa så skulle ett vykort från platsen ni är på kunna vara ett alternativ.
    "Skickar en hälsning från underbara XXX
    Hoppas ni därhemma har det lika underbart som oss.
    Kramar från
    Herr och fru XX"

• Anonym

Vi gifte oss hemligt för ett par år sedan och ska nu "gifta oss" till hösten. Men gubben vågar inte berätta att vi redan är gifta så vi vet inte hur vi ska.. *ler*

• Pörcy

Vad skönt att du själv tycker att det inte är ett alternativ att byta status på Facebook! Jag har 2 ganska nära vänner som jag fick reda på via FB att de hade gift sig... Då känner man sig tyvärr inte som någon närmare vän till dom om de inte ens har vett att berätta personligen. Så jag känner typ att vad som helst är bättre än det.. För min del hade det räckt med ett samtal eller sms/mms så hade jag varit mer än nöjd. Ett kort tycker jag annars också är en bra idé. Resten får väl helt enkelt reda på det senare via annons i tidningen eller FB-status (några veckor senare..).

Sen inför själva bröllopet så tycker jag att det är ER dag och NI som ska bestämma, inte svärmor! Skit i vad all tycker och låt henne gnata men var tydliga med att det är ER dag och passar det inte så behöver inte hon komma heller.. :-P

Lycka till!!!

• Lommila1

vi komemr gifta oss hemligt 1.6.. Och som det verkar så publicerar vi en annons i lokaltidningen dagen efter.. vad det skall stå är lite oklart ännu... De närmaste får ett textmeddelande på kvällen innan.

Men jag tycker att du inte skall behöva motivera ert val alls. Ni är vuxna människor som gör egna beslut och skall sedan stå bakom dem. Du skall inte behöva säga mer än "vi ville ha det såhär!"

Vi har valt att gifta oss helt i smyg med borgerliga vittnen just för att det blir för jobbigt att ta med folk " om de kommer måste de bjudas osv". Och just de ville vi inte ha med. för att göra en lång historia kort.

Men visst jag vet också att flertalet kommer att bli besvikna-bla föräldrarna ( iaf vissa av dem..) och jag har mått dåligt över detta, men kom fram till att det inte är värt det. Vi gifter oss för vår skull och de som bryr sig om oss på riktigt skall gratulera oss för vår lycka och inte beklaga sig över att de inte var bjudna.

Lycka till!

• Anonym (fundersam)

Tack för era bra förslag! Kom hemskt gärna med flera!!!

Nu lutar jag åt en annons i tidningen och att skicka  "tillkännagivnings-kort" istället för tack-kort till de nära och kära. 

• Dyslektiskairrfarder

Vet inte om det hjälper er eller om det har med er fråga att göra.

vi gifter oss med bara våra föräldrar och deras respektive, våra syskon och respektive  samt våra "bästa" vänner som bröllopsvittnen och deras resptive samt möjligen två små hober till ringbärare (min väns två barn)

inga andra det har vi bestämt för vi vill ha det så. Det är vår dag och den ska inga andra komma och messa med!

Vi kommer sen dock senare (i vårt fall samma dag) ha en fest för de som vi tycker berörs av vårat giftemål. det blir ca 60 st och då är det inga barn som gäller! där med är de andra bjudan till festen och de kan få fira oss, men inte i kyrkan det är privat!

• misscat
    Dyslektiskairrfarder skrev 2012-02-05 20:42:19 följande:
    Vi kommer sen dock senare (i vårt fall samma dag) ha en fest för de som vi tycker berörs av vårat giftemål. det blir ca 60 st och då är det inga barn som gäller! där med är de andra bjudan till festen och de kan få fira oss, men inte i kyrkan det är privat!
    Vill bara nämna att kyrkan är allmän plats så ni kan inte hindra någon att komma in under er vigsel...
  • Pebbles

Tycker förslagen om att skicka kort låter bra och att ringa till de närmsta. Om ni vill "fira" lite med dem som inte kommer på bröllopet (typ de släktingarna som ev. blir besvikna) så kan ni ju alltid ha en liten fika med "bröllops"tårta för dem så att de får fira lite.

Loves it!
Svar på tråden hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?