hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?
Hej!
vi kommer nästa månad att ha ett litet men ändå exklusivt bröllop med allt som traditionellt brukar ingå när man gifter sig, t.ex. vit brudklänning, bukett, inhyrd fotograf, middag, bröllopstårta, bröllopssvit m.m.m.m. Men vi har bestämt oss för att endast ha sällskap av våra föräldrar samt syskon denna dag, dvs inga mostrar eller farmödrar eller vänner, bl.a. för vi tycker inte om att stå i centrum på det sättet och vi vill göra det på vårt sätt!
För att folk inte ska "bjuda in sig själva" så har vi valt att inte berätta att vi ska gifta oss utan hålla det "hemligt". Alltså egentligen är det inte hemligt men av olika skäl vill vi berätta om detta först efteråt.
Detta är inte helt populärt hos min blivande svärmor eftersom farmor och moster kommer bli SÅÅÅ BESVIKNA för att hon inte får vara med när hennes barnbarn/syskonbarn gifter sig osv.... och hon undrar om det inte hade varit bättre att hyra lokal och göra maten själva för då kunde vi ju bjuda fler....??!! Detta har gett mig ganksa mkt ångest då jag tyvärr börjat tvivla på om jag gör rätt eller fel som har ett litet bröllop.
Grejen är den att visst skulle vi kunna bjuda farmor, men gör vi det måste vi bjuda farfar och mormor och morfar på bådas sidor och bjuder vi moster så måste vi bjuda alla mostrar och fastrar.... ja ni förstår... och vi vill ju inte ha ett stort bröllop.... och det är inter pengarna som är ett bekymmer...
Men nu till frågan: hur berättar vi på bästa sätt att vi har gift oss? Detta gäller inte bara för besvikna moster och farmor utan även för våra vänner som inte heller vet något om våra planer! (Att bara skicka ett sms eller byta status till gift eller skriva ett inlägg på facebook är inget alternativ)
Tacksam för förslag
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-05 18:49
Finns det några andra som gift sig i hemlighet eller som ska gifta sig i smyg? Hur har ni gjort/tänkt göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-07 09:24
Att skicka ut kort verkar vara något som de flesta tycker är en bra idé.
Men tycker ni att dessa kort (tillsammans med ev. inbjudan till fika/middag eller vad vi nu gör) ska skickas före bröllopet (typ "imorgon gifter vi oss") eller efter bröllopet (typ "den 19 juli gifte vi oss)??