• Anonym (fundersam)

hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?

Hej!

vi kommer nästa månad att ha ett litet men ändå exklusivt bröllop med allt som traditionellt brukar ingå när man gifter sig, t.ex. vit brudklänning, bukett, inhyrd fotograf, middag, bröllopstårta, bröllopssvit m.m.m.m. Men vi har bestämt oss för att endast ha sällskap av våra föräldrar samt syskon denna dag, dvs inga mostrar eller farmödrar eller vänner, bl.a. för vi tycker inte om att stå i centrum på det sättet och vi vill göra det på vårt sätt!

För att folk inte ska "bjuda in sig själva" så har vi valt att inte berätta att vi ska gifta oss utan hålla det "hemligt". Alltså egentligen är det inte hemligt men av olika skäl vill vi berätta om detta först efteråt.

Detta är inte helt populärt hos min blivande svärmor eftersom farmor och moster kommer bli SÅÅÅ BESVIKNA för att hon inte får vara med när hennes barnbarn/syskonbarn gifter sig osv.... och hon undrar om det inte hade varit bättre att hyra lokal och göra maten själva för då kunde vi ju bjuda fler....??!! Detta har gett mig ganksa mkt ångest då jag tyvärr börjat tvivla på om jag gör rätt eller fel som har ett litet bröllop.

Grejen är den att visst skulle vi kunna bjuda farmor, men gör vi det måste vi bjuda farfar och mormor och morfar på bådas sidor och bjuder vi moster så måste vi bjuda alla mostrar och fastrar.... ja ni förstår... och vi vill ju inte ha ett stort bröllop.... och det är inter pengarna som är ett bekymmer...

Men nu till frågan: hur berättar vi på bästa sätt att vi har gift oss? Detta gäller inte bara för besvikna moster och farmor utan även för våra vänner som inte heller vet något om våra planer! (Att bara skicka ett sms eller byta status till gift eller skriva ett inlägg på facebook är inget alternativ)

Tacksam för förslag  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-05 18:49
    Finns det några andra som gift sig i hemlighet eller som ska gifta sig i smyg? Hur har ni gjort/tänkt göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-07 09:24

Att skicka ut kort verkar vara något som de flesta tycker är en bra idé.

Men tycker ni att dessa kort (tillsammans med ev. inbjudan till fika/middag eller vad vi nu gör) ska skickas före bröllopet (typ "imorgon gifter vi oss") eller efter bröllopet (typ "den 19 juli gifte vi oss)??

• Svar på tråden hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?
  • Anonym (fundersam)

Ang. om att ha en fest för berörda på kvällen så är det precis det vi inte vill, isåfall skulle vi gift oss hemma och haft en bröllopsfest efter vigseln! Men jag hoppas er fest bli helt fantastisk.

Bröllopsfika är ju en kanonbra idé. Vi kommer gifta oss på annan plats men när vi kommer hem från den resan kan vi ju ha en liten bröllopsfika

Fler förslag mottagest tacksamt!!

• Chicita
    Anonym (fundersam) skrev 2012-02-05 21:59:45 följande:
    Ang. om att ha en fest för berörda på kvällen så är det precis det vi inte vill, isåfall skulle vi gift oss hemma och haft en bröllopsfest efter vigseln! Men jag hoppas er fest bli helt fantastisk.

Bröllopsfika är ju en kanonbra idé. Vi kommer gifta oss på annan plats men när vi kommer hem från den resan kan vi ju ha en liten bröllopsfika

Fler förslag mottagest tacksamt!!
    Ett förslag då (för att utveckla min tidigare idé) är att ni skickar ett vykort med motiv från det ställe ni vigs på och använder det som en inbjudan till bröllopsfika.

Vi blev bjudna på nyårsfest för att fira ett brudpar som hade gift sig i Karibien. Jättekul Skrattande

Där stod det typ att "Äntligen har vi slagit till. På stranden i XX blev vi två - ett. Detta vill vi nu fira tillsammans med er, välkomna till XX den XX/XX kl XX:XX Välkomna önskar makarna XX"

Ni kan ju kanske skriva något om att ni vill därför bjuda på bröllopsfika hemma hos er (eller i en lokal om det passar bättre).
  • Anonym (liten vigsel)

Vi gifter oss också med bara allra närmaste släkten närvarande, men jag tror att svärmor kommer basunera ut nyheten till hela släkten så de blir nog informerade vad det lider.

Annonsera i tidningen: Bor alla i er släkt så att de har samma lokaltidning? Hur många idag läser pappersupplagan av lokalblaskan så noga? Vår lokaltidning publicerar inte bröllopsbilder på nätet.

Ang om huruvida man kan hindra någon att närvara vid vigsel i en kyrka: Är ni i stora kyrkorummet kan ingen hindras. Är ni i något av de mindre sidokapellen är dörren dit låst under akten.

• Lommila1
    Anonym (liten vigsel) skrev 2012-02-06 07:39:27 följande:
    Vi gifter oss också med bara allra närmaste släkten närvarande, men jag tror att svärmor kommer basunera ut nyheten till hela släkten så de blir nog informerade vad det lider.

Annonsera i tidningen: Bor alla i er släkt så att de har samma lokaltidning? Hur många idag läser pappersupplagan av lokalblaskan så noga? Vår lokaltidning publicerar inte bröllopsbilder på nätet.

Ang om huruvida man kan hindra någon att närvara vid vigsel i en kyrka: Är ni i stora kyrkorummet kan ingen hindras. Är ni i något av de mindre sidokapellen är dörren dit låst under akten.
    Vi skall saom sagt ha annons i tidningen och svaret är ja; Vi kommer från samma bondbygd och där är det största som sker på lördag/söndag ( ja förutom kyrkan då..) är att läsa lokaltidningen och speciellt om vem som dött fötts och gift sig..
    Nu bor ju inte alla våra kompisar där eller premumererar på tidning helst men vi meddelar de vi tycker behöver veta via textmedelande och sen sprider nog sig ryktet snabbt. Om inte annat så via FB och andra medier
  • Blåbärsson

Vi fick ett vackert kort från vänner som gift sig i hemlighet. De hade knåpat ihop ett fint kort med bröllopsmotiv och ett fint rim. Korten hade de skickat samma dag som de vigdes så nyheten blev känd ganska snabbt inpå.

Kändes helt okej att de valde ett sådant arragemang.

• Anonym (fundersam)
    Blåbärsson skrev 2012-02-06 10:42:40 följande:

Vi fick ett vackert kort från vänner som gift sig i hemlighet. De hade knåpat ihop ett fint kort med bröllopsmotiv och ett fint rim. Korten hade de skickat samma dag som de vigdes så nyheten blev känd ganska snabbt inpå.

Kändes helt okej att de valde ett sådant arragemang.

Du har inte möjlighet att dela med dig av deras kort och rim? (med vännernas tillåtelse naturligtvis)
    Lommila1 skrev 2012-02-06 07:46:12 följande:
    Vi skall saom sagt ha annons i tidningen och svaret är ja; Vi kommer från samma bondbygd och där är det största som sker på lördag/söndag ( ja förutom kyrkan då..) är att läsa lokaltidningen och speciellt om vem som dött fötts och gift sig..
    Nu bor ju inte alla våra kompisar där eller premumererar på tidning helst men vi meddelar de vi tycker behöver veta via textmedelande och sen sprider nog sig ryktet snabbt. Om inte annat så via FB och andra medier
    Våra familjer bor inte i närheten av varandra, men det är ju bara att sätta in två annonser. Detta blir isåfall främst för att underrrätta den äldre delen av släkten.  
    Chicita skrev 2012-02-05 22:17:24 följande:
    Ett förslag då (för att utveckla min tidigare idé) är att ni skickar ett vykort med motiv från det ställe ni vigs på och använder det som en inbjudan till bröllopsfika.

Vi blev bjudna på nyårsfest för att fira ett brudpar som hade gift sig i Karibien. Jättekul Skrattande

Där stod det typ att "Äntligen har vi slagit till. På stranden i XX blev vi två - ett. Detta vill vi nu fira tillsammans med er, välkomna till XX den XX/XX kl XX:XX Välkomna önskar makarna XX"

Ni kan ju kanske skriva något om att ni vill därför bjuda på bröllopsfika hemma hos er (eller i en lokal om det passar bättre).
    Tusen tack!
  • Anonym (känsligt)

En vän som jag betraktade som en nära vän gifte sig precis som ni, med "de närmaste". Inget fika, ingen inkludering, ingenting. Det var tre år sedan men jag är fortfarande besviken över deras sätt att sköta sitt bröllop på vad gäller oss vänner. Överkänsligt? Säkert. Och brudparen är i sin fulla rätt att göra precis som de vill...  

Mitt tips till er är att ta er lite tid för dem som ni inte bjuder för att visa att de är viktiga. Ni löser det genom att visa extra uppmärksamhet som ett fint kort eller fika, precis som kloka skribenter redan föreslagit. Det hade gjort mig väldigt glad för ett par år sedan. 

• Anonym

Min moster gifte sig i hemlighet och satte bara annons i tidningen. Detta ledde till en ganska lång osämja mellan syskonen, dom kände det som att "du kan sätta en bild i tidningen men inte ringa din syster och berätta". Just i det fallet blev det så dumt eftersom mammas arbetskamrat ringde när hon läst tidningen och min mamma kände sig så dum för hon visste inget. Inte riktigt hur hon hade velat få veta. Så se till att de närmaste fått sina kort innan annonsen om ni vill undvika något sånt.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (känsligt) skrev 2012-02-06 22:36:03 följande:
    En vän som jag betraktade som en nära vän gifte sig precis som ni, med "de närmaste". Inget fika, ingen inkludering, ingenting. Det var tre år sedan men jag är fortfarande besviken över deras sätt att sköta sitt bröllop på vad gäller oss vänner. Överkänsligt? Säkert. Och brudparen är i sin fulla rätt att göra precis som de vill...  

Mitt tips till er är att ta er lite tid för dem som ni inte bjuder för att visa att de är viktiga. Ni löser det genom att visa extra uppmärksamhet som ett fint kort eller fika, precis som kloka skribenter redan föreslagit. Det hade gjort mig väldigt glad för ett par år sedan. 
    Jag har en nära vän som valde att gifta sig helt i hemlighet och därefter fick vi ett sms. För min del så tycker jag att det är helt okej att göra så men en annan vänninna blev (precis som du) mkt besviken. Å ena sidan kan jag förstå att man vill vara med när nära vänner gifter sig och att det är kul att gå på bröllop men samtidigt kan jag inte för mitt liv förstå att man kan bli besviken över att inte få vara med.

Bröllop handlar ju inte om fest, utan att man lovar varandra trohet och det har ju egentligen ingenting att göra med varken familj eller vänner utan är en sak mellan de två som gifter sig.

Vi gifter oss på en plats långt hemifrån som är speciell för mig och gubben, och det skulle inte funka att bjuda alla till denna platsen (vi har inte den ekonomiska möjligheten) och vi vill inte att våra kära ska känna sig tvingade att betala för att vara med (alla har itne samma ekonomiska förutsättningar).

Men hur som helst, vi kommer med största sannolikhet köra på fina kort till de som skulle blivit bjudna om vi hade ett stort bröllop, ev. kompletterar vi med ett samtal främst till dom äldre, därefter blir det nog en annons i tidningen. Jag har även börjat bearbeta gubben om att ha någon typ av bjudning när vi kommer hem.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-02-07 02:46:40 följande:
    Min moster gifte sig i hemlighet och satte bara annons i tidningen. Detta ledde till en ganska lång osämja mellan syskonen, dom kände det som att "du kan sätta en bild i tidningen men inte ringa din syster och berätta". Just i det fallet blev det så dumt eftersom mammas arbetskamrat ringde när hon läst tidningen och min mamma kände sig så dum för hon visste inget. Inte riktigt hur hon hade velat få veta. Så se till att de närmaste fått sina kort innan annonsen om ni vill undvika något sånt.
    Det är precis detta vi vill undvika!
  • Anonym (känsligt)

I mitt fall handlade det om att min vän i princip bytte personlighet när hon träffade sin man. Det var uppenbart att det enda som spelade roll var hennes man, vilket hon också sa rakt ut vid ett tillfälle. Jag som trodde man kunde ha både vänner och make. Bröllopets utformning, men framförallt hur hon sa det till oss vänner, cementerade liksom bara bilden av vilka det var som räknades, dvs hennes "blodsfamilj".  Tror det var hennes obrydda sätt att berätta det på som sårade mest. Det var fler än jag som blev besvikna. Är övertygad om att han någon annan vän haft samma typ av bröllop hade vi ändå haft någon form av möhippa etc för då hade det känts som om hon saknade oss. Så...det var inte det lilla bröllopet som sådant utan hennes ointresserade inställning som var trist. Som sagt, det beror på hur man levererar nyheten.  

Svar på tråden hur berättar vi att vi gift oss i hemlighet?