• Aniara4

Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?

daniiel skrev 2012-02-09 12:18:47 följande:
    För oss blev det billigare att beställa färdiga kort och självklart betydligt enklare. Jag tycker inte det är tråkigt alls. Man kan ju ändå välja en personlig design, något som verkligen passar en själv och bröllopet man tänkt sig :)

Vi valde kort från www.vistaprint.se
    Dito.

Vi köpte också färdiga kort, med vår egen text såklart, från Vistaprint. Vi lämnade en tom rad där vi skrev gästens namn. Jag funderade först på att göra egna, men när jag tittat runt lite och såg vad materialet kostade blev det helt enkelt för dyrt!
  • Aniara4
    Solrosen03 skrev 2012-02-09 13:02:31 följande:

Tack för era åsikter och synpunkter :) Nu känner jag mig lugnare, alla de som jag pratat med i släkten har sagt att ååå, det är väl roligt och mer personligt att göra själv osv... men det är ju trevligt att skriva gästens namn i kortet som ni föreslog faktiskt.

Man kan alltså välja textutformning helt själv och ta hjälp av dem om det behövs?! Det blir ju en del pengar på allt, ca 4500 kr för allt upptryckt... men då måste man ju göra insidan på festprogrammet själv men det är väl inte så svårt att fixa hemma. Blir dyrt att fixa det genom dem tycker jag och så är det lite roligt att pyssla med :)

Oj, det låter dyrt!

Sammanlagt för 50 enkla kort med färgtryck på framsidan och svartvitt på baksidan (vi hade mer detaljerad information på baksidan för att hålla framsidan lite renare och snyggare), extra tjockt papper (ett bra köp, korten känns gedigna så), matchande kuvert med avsändaradress tryckt om man vill, och ingen reklam på insidan av kuverten, moms, och frakt, betalade vi ungefär 750:-, alltså 15:- per kort..

Festprogram skrev vi ut hemma, så det vet jag iofs inte vad det skulle kosta, men jag frågade ett par tryckerier här i stan och inte var det några flera tusen...
  • Aniara4
    Solrosen03 skrev 2012-02-09 15:15:16 följande:

Jag är rädd att det ska bli tråkigt och alla pratar om att vi ska göra ngt som är "oss", men vi utmärker oss inte på något sätt... så vad är oss då? :)

Jag tycker det är tråkigt att det är sån hysteri kring att allt ska vara så unikt och speciellt och så"VIII".( Och märkligt nog verkar de flesta vara speciella på precis samma unika sätt. ) Men man måste faktiskt inte vända ut och in på sig själv för att pyssla ihop de mest unika inbjudningarna. finurliga placeringskorten osv.  Det som är speciellt med ett bröllop är att det är just de två personerna som gifter sig, och just de gästerna som är på festen. Allt annat är bara inramning. Det som utmärker er kanske är att ni är praktiskt och rationella och prioriterar annat än en massa lull-lull?

Jag tror du kan få ett bättre pris för trycksakerna, men å andra sidan kan det vara värt en del att slippa hålla på och leta runt och jämföra priser och göra saker själv.
Svar på tråden Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?