• Solrosen03

Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?

Vi gifter oss i juni och bör alltså skicka ut inbjudningar snart, men med en liten bebis hemma är det inte så lätt att få till det....

Frågan är, är det tråkigt om man beställer allt klart från internet? Visst spar vi kanske pengar om vi gör själva, plus att det väl är roligare... men vi har inte tid och ork egentligen, men är rädda för vad folk ska tycka?!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-02-09 15:23:55 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att det är sån hysteri kring att allt ska vara så unikt och speciellt och så"VIII".( Och märkligt nog verkar de flesta vara speciella på precis samma unika sätt. ) Men man måste faktiskt inte vända ut och in på sig själv för att pyssla ihop de mest unika inbjudningarna. finurliga placeringskorten osv.  Det som är speciellt med ett bröllop är att det är just de två personerna som gifter sig, och just de gästerna som är på festen. Allt annat är bara inramning. Det som utmärker er kanske är att ni är praktiskt och rationella och prioriterar annat än en massa lull-lull?

Jag tror du kan få ett bättre pris för trycksakerna, men å andra sidan kan det vara värt en del att slippa hålla på och leta runt och jämföra priser och göra saker själv.
  • daniiel

Angående priset så är det ju bara ni som kan avgöra vad ni tycker det är värt. Jag hade inte betalat så mycket. Vi hade 85 gäster på listan, men 50 kort räckte ju då alla inte får varsitt, utan många är ju par och familjer :) Det var alltså 450kr, vi beställde matchande visitkort som vi använde som placeringskort, det kostade ca 130kr för 100st, sedan köpte vi också fest- och vigselprogram för 400kr (vi valde inte färg, eftersom omslaget var rosa och vi bara skulle ha text och svartvita bilder), vilket var räknat på 60 gäster (120st totalt) och hade vi då haft 80 gäster, 40st extra, så hade det blivit ca 660kr för alla. Det hade då blivit 1240kr för inbjudningar, placeringskort, fest- och vigselprogram. Vi beställde ju sedan tackkort också, även de från vistaprint och det blev ca 650kr för 50st (återigen, alla ska ju inte ha varsitt), så räknar vi även in det i priset för trycksaker så landade vi på 1890kr.

Men har ni råd med 4500kr, tycker att det som finns där är fint och ni känner att ni anser att det är värt det priset, så kör på :) Då kan ni absolut välja det :)

Och angående personligt.. det kan man ju vrida och vända på hur många gånger som helst och på hur många sätt som helst för att komma fram till något. Egentligen räcker det ju med att det är något ni tycker är fint :) Men.. det kanske inte är så passande att skicka ut tex blåa inbjudningskort med hav, en fyr och en båt på om ni inte tycker om färgen blå och aldrig satt er fot på havet och tänker ha bröllopet i en loge i skogen ;P Om du förstår.. men vill man göra så, så kan man ju göra så iaf.

Vi valde kort som såg ut såhär, för vi hade först och främst vit/svart/rosa som temafärger, men också för att de kändes lite mer ungdomliga och "rockiga", samt att min make är galen i korpar. Hans absoluta favoritfågel.

Vi valde då matchande visitkort som vi använde som bordsplaceringskort. Man ser lite av de rosa festhäftena också på bilden.

Vi valde att ha detta på framsidan vigsel- och festprogram, samt på baksidan av tackkorten.

Även tackkorten ville vi försöka hålla ihop med "temat" på det övriga trycksakerna. Det gjorde vi genom att använda någorlunda liknande teckensnitt som på inbjudningarna, använda oss av ett svartvitt foto och rosa textfärg.

Jag anser att vi gjorde personliga val, även om det inte var jättespeciella val. Vi var dock nöjda och tyckte det var fint, vilket ju egentligen är huvudsaken :)

• bridetobe2013

Jag tycker att bla kortdesign har underbara inbjudningskort. Om det inte var för att jag för 4 år sedan fyndat ett kit på panduro och bara skulle skicka ut 5 st kort så hade jag beställt också. Men var väll lika bra att använda det jag hade kände jag,,

1/6 2013
  • ewamarie
    Solrosen03 skrev 2012-02-09 12:35:11 följande:
    ewamarie, vet du hur dyr frakten är på kortdesign och om det är samma frakt varje gång? Vilka köpte ni? :)
    Dessa valde vi:

www.kortdesign.se/default.aspx&action=Enlarge&command=5600

Vi har vinrött som tema så dom passade utmärkt!

Frakten är 79:- och jag tror att det är samma på alla leveranser. Om man inte beställer MASSOR vill säga  
  • Ms Shelly

Nej inte trågiga utan smart att beställa färdigt.
    Om man inte har tid och energi att pyssla så blir det bara stressigt om man inte beställer färdigt.
    Njut av den lilla istället. 

• SandraM

Vi beställde färdiga inbjudningskort från Calligraphen.se och är supernöjda med våra. Vi skickade en beställning måndag kväll och på fredagen samma vecka kunde vi hämta ut dom i ett paket på posten. Då hade vi dessutom redigerat lite småsaker under veckan. Det var superbra service och sparade väldigt mycket tid.

98 inbjudningskort med informationsblad och kuvert gick på knappt 1345 kr!

Jag är verkligen ingen pysslig person och tanken på scrapbooking ger mig panik. Att sitta och göra 98 inbjudningar som man dessutom vill ska se väldigt fina ut skulle aldrig falla mig in. Vi kommer även trycka vigselprogrammet via dom. Festprogrammen har vi inte bestämt oss för än men det är inte omöjligt. Namnlappar till bordsplaceringen gör vi nog dock själva men de hade även det också - allt i samma serie som vi valt inbjudningskorten i.

Det är ditt bröllop och om folk hakar upp sig på att du inte gjort dina egna kort säger det nog mera om dem ;) Vi har bara fått positiva reaktioner och alla tycker de är så fina!

• SandraM
    Oj, måste tillägga att det var 98 gäster så vi beställde 55 inbjudningskort med kuvert men med frakten och allt så slutade det hela på 1345 kr. Och då valde vi inte de billigaste korten, vi låg nog lite över medel snarare.
  • Solrosen03
    SandraM, vilka kort valde ni? :)
  • Sebastiána

Det finns väl massor med färdiga inbjudningskort på nätet så ni hittar säkert några som inte är tråkiga utan som passar er stil!

Jag gjorde våra själv och skrev ut på tjockt papper. Det sparade vi massor på.

• Odium

Jag beställde färdigt, och jag måste erkänna att jag är en FANTSTISKT rolig person
    Flört

Det gick på drygt 500kr för 50kort med vita kuvert.
    Sen köpte jag lite klisterstenar i olika färger och ringklistermärken. Tog mig kanske 2 timmar att klistra fast och skriva adresser.
    Extremt skönt .
    Och dessutom är jag nöjd med dem.

• Solrosen03

Vi har letat på alla sidor på nätet och hittar inga som vi kommer överens om och gillar..... Vad fan gör man, börjar få panik?!!

• sabz

Det beror lite på hur mkt du gilalr att pyssla. Jag bestämde mig för att göra mina kort själv. Börjar smått ångra mig. Först så blev det en ganska hög kostnad som jag lika gärna hade kunnat lägga på färdiga kort. Jag gick lös på panduro.... sen tar det tid att klippa, limma, sätta stenar, pärlor, blommor och allt man vill ha på...

HAr du dessutom en liten hemma så är det en bra idé att bara beställa färdiga :)

• Daludd

Tycker att du ska sluta bry dig så mycket om vad folk tycker!

• SandraM
    Solrosen03 skrev 2012-02-14 13:13:43 följande:
    SandraM, vilka kort valde ni? :)
    Vi valde two hearts silver med vinröda hjärtan...
  • Silketuss
    Odium skrev 2012-02-14 13:30:25 följande:
    Jag beställde färdigt, och jag måste erkänna att jag är en FANTSTISKT rolig person
    Flört
    Jag gillar det!!! 
  • lilja

Vi beställde från vistaprint.se. Inbjudningar, infokort och kuvert t c. 70 pers, dvs. 40 st kostade oss inte ens 500:-
    Supernöjd och tycker inte alls att de blev tråkiga eller så. Tycker det är bättre när de är stilrena och utan massa band och stenar och annat som står ut. :)

* 21 juli 2012 *
  • Anneli256

Vi har en kompis som är fotograf. Hon har tagit kort på oss som vi har på framsidan av kortet. Gick in på ICA s foto dessutom så har vi ett foto på våra händer med förlovningsringarna och kyrkan på framsidan. Längst ner så står d Futurum nobis est- framtiden är vår. Jag hoppas verkligen att dom blir fina, förväntar mig att dom kommer med posten idag eller i morgon.Glad Vi betalade ung 400 kr för 40 kort, dom hade erbjudande så vi fick dom till halva priset.  Dom är personliga, tog inte spec lång tid, bra pris.. funderar på att ev pimpa till dom med ev pärlor eller klistermärken, om jag känner att det skulle behövas.
  • Anneli256

Dom blev väldigt fina och framförallt stilrenaSkrattande

Svar på tråden Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?