• Solrosen03

Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?

Vi gifter oss i juni och bör alltså skicka ut inbjudningar snart, men med en liten bebis hemma är det inte så lätt att få till det....

Frågan är, är det tråkigt om man beställer allt klart från internet? Visst spar vi kanske pengar om vi gör själva, plus att det väl är roligare... men vi har inte tid och ork egentligen, men är rädda för vad folk ska tycka?!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?
  • niriel

Vi köpte också färdiga kort från kortdesign, vi är jättejättenöjda. Det enda vi vade att göra var att skriva dit de inbjudnas namn för hand i korten, men det gjorde vi bara för att det kändes lite mysigt. Jag minns inte vad som sades om frakten, men jag minns att det mesta stod på deras hemsida och att de var otroligt tillmötesgående, kan varmt rekommendera dem! Och om det är tråkigt att beställa, well, då är vi väl tråkiga då! Skrattande

• 1700tal

Eh, varför i hela friden skulle man vara tråkig om man beställer färdiga?? Fattar ingenting... Och varför pimpa dem själv, när det finns en sån uppsjö med kort att man kan hitta ett som redan har lämplig nivå av "pimt" från början? Om man nu inte har tid och ork...

• Solrosen03

Tack för era åsikter och synpunkter :) Nu känner jag mig lugnare, alla de som jag pratat med i släkten har sagt att ååå, det är väl roligt och mer personligt att göra själv osv... men det är ju trevligt att skriva gästens namn i kortet som ni föreslog faktiskt.

Man kan alltså välja textutformning helt själv och ta hjälp av dem om det behövs?! Det blir ju en del pengar på allt, ca 4500 kr för allt upptryckt... men då måste man ju göra insidan på festprogrammet själv men det är väl inte så svårt att fixa hemma. Blir dyrt att fixa det genom dem tycker jag och så är det lite roligt att pyssla med :)

• ElinFalk85

vi är "lata" jag och min blivande man, vi valde att ha festen på en restaurang som tar hand om allt åt oss. vi ska buffé med 3 glas alkoholfritt öl eller vin till maten, brudskål och snacks när vi kommer dit och så tårta med kaffe. sen får dem som vill köpa i baren för egna pengar. vi går då ned i restaurangens festvåning och dansar gärnet =).

Vi valde att beställa färdiga kort. jag är student och har supermycket att plugga och så.

Om vi framställs som tråkiga....tråkigt för gästerna ;).
    Jag är pysslig av mig men tanken på att behöva pimpa till en hel festlokal, ta emot catering, duka, se till att det finns serveringspersonal och diskpersonal, städa av hela lokalen efter oss gav mig nästan kroniskt magsår haha. därför valde vi harr vara på en restaurang =).

• Aniara4
    Solrosen03 skrev 2012-02-09 13:02:31 följande:

Tack för era åsikter och synpunkter :) Nu känner jag mig lugnare, alla de som jag pratat med i släkten har sagt att ååå, det är väl roligt och mer personligt att göra själv osv... men det är ju trevligt att skriva gästens namn i kortet som ni föreslog faktiskt.

Man kan alltså välja textutformning helt själv och ta hjälp av dem om det behövs?! Det blir ju en del pengar på allt, ca 4500 kr för allt upptryckt... men då måste man ju göra insidan på festprogrammet själv men det är väl inte så svårt att fixa hemma. Blir dyrt att fixa det genom dem tycker jag och så är det lite roligt att pyssla med :)

Oj, det låter dyrt!

Sammanlagt för 50 enkla kort med färgtryck på framsidan och svartvitt på baksidan (vi hade mer detaljerad information på baksidan för att hålla framsidan lite renare och snyggare), extra tjockt papper (ett bra köp, korten känns gedigna så), matchande kuvert med avsändaradress tryckt om man vill, och ingen reklam på insidan av kuverten, moms, och frakt, betalade vi ungefär 750:-, alltså 15:- per kort..

Festprogram skrev vi ut hemma, så det vet jag iofs inte vad det skulle kosta, men jag frågade ett par tryckerier här i stan och inte var det några flera tusen...
  • daniiel

Håller med om att det lät dyrt. Våra kort från Vistaprint, utan några tillval, bara de valen som ingick i grudpriset (vita kuvert ingår tex) kostade ca 9kr/st (ca 450kr för 50st), inklusive moms och frakt. Det var färgtryck på framsidan, svartvit (men matchande) baksida, ingen reklam någonstans och korten var tjocka och fina (hade nog blivit hård kartong om vi valt extra tjocka papper antar jag).

Vi valde att kontakta ett lokalt tryckeri för fest- och vigselprogram. Vi fick 120 häften utskriva där och det kostade 400kr om man ville ha det i svartvitt och 800kr om man ville ha det i färg. Vi hade rosa, lite tjockare papper som omslag och vanliga vita papper inuti.

• Chicita

Jösses... vi måste varit jättetråkiga då Förvånad

Vi hade ett A4-papper i cremefärg och lite struktur för att simulera pergament.
    Vi använde Majuskler (stora bokstäver) med Old English Font i början av varje stycke, så där kraftigt förstorade och sen Lucinda Calligrafi (eller var det handwrighting) för brödtexten och sen distressade jag kanterna så att det skulle likna gamla pergament.

All info skrevs rakt upp och ner, nederdelen på pappret kunde man klippa av och skicka i retur. Bara fylla i namn, antal personer och hur dom skulle klä sig (Adel, borgare, bönder eller vanliga kläder) och om dom ville åka buss från hotellet eller inte.
    inget bling, inga pärlor, band, bilder eller annat.
    Men det var väldigt uppskattat.
    Jag handtextade alla adresser med gammaldags kalligrafi-stil och så förseglade vi kuverten med silvergrått vax och vårt sigill

Tråkigt blir det om ni inte tänker till och gör något som passar er.
    Men sen om ni beställer kort som ni gillar och passar er stil, eller om ni pysslar ihop dom själva spelar inte det minsta roll. Däremot skulle jag kanske fundera som mottagare om det kom en inbjudan som jag inte tycker passar ihop med avsändaren...

• Solrosen03

4500 kr är alltså för inbjudnningskort, plac.kort, vigselprogram och festprogram... då kanske det inte är så farligt, eller? Från kortdesign. 80 gäster.

Jag är rädd att det ska bli tråkigt och alla pratar om att vi ska göra ngt som är "oss", men vi utmärker oss inte på något sätt... så vad är oss då? :)

• Chicita
    Solrosen03 skrev 2012-02-09 15:15:16 följande:

4500 kr är alltså för inbjudnningskort, plac.kort, vigselprogram och festprogram... då kanske det inte är så farligt, eller? Från kortdesign. 80 gäster.

Jag är rädd att det ska bli tråkigt och alla pratar om att vi ska göra ngt som är "oss", men vi utmärker oss inte på något sätt... så vad är oss då? :)

Ja vad är ni?
    Är ni det lugna stabila och trygga paret som alla kommer till när det stormar kanske?
    I så fall kanske ett kort i lugna pastellaktiga färger utan massa bling bling skulle passa er.

Är ni dom som håller festen igång när alla andra är småtrötta och trista?
    Då kanske ni ska välja något i klara färger) svart och rött eller svart och kornblått eller liknande?

är ni musikälskare?
    Välj något med noter på som bakgrund?
    Osv...
    Om ni inte är dom där superpyssliga personerna så kommer ingen att förvänta sig att ni ska skicka ut hemknåpade kort heller Glad
  • Aniara4
    Solrosen03 skrev 2012-02-09 15:15:16 följande:

Jag tycker det är tråkigt att det är sån hysteri kring att allt ska vara så unikt och speciellt och så"VIII".( Och märkligt nog verkar de flesta vara speciella på precis samma unika sätt. ) Men man måste faktiskt inte vända ut och in på sig själv för att pyssla ihop de mest unika inbjudningarna. finurliga placeringskorten osv.  Det som är speciellt med ett bröllop är att det är just de två personerna som gifter sig, och just de gästerna som är på festen. Allt annat är bara inramning. Det som utmärker er kanske är att ni är praktiskt och rationella och prioriterar annat än en massa lull-lull?

Jag tror du kan få ett bättre pris för trycksakerna, men å andra sidan kan det vara värt en del att slippa hålla på och leta runt och jämföra priser och göra saker själv.
Svar på tråden Är man tråkig om man beställer färdiga inbjudningskort?