• bridetobe2013

Förrätt på liten bröllopsmiddag?

Japp. Snart är det dags för vigsel med tillhörande middag. Vi kör det litet och blir ca 10 personer. Vi har bestämt att göra middagen själva och jag är sugen på ngn ny förrätt?

Har ni ngt förslag? Lite trött på "toast skagen" m.m

1/6 2012
  • Svar på tråden Förrätt på liten bröllopsmiddag?
  • Hipo1

avocado med nåt gott på? min mamma ska göra något som kallas entrésmörgås, man tar ett glas eller annat runt och stansar ut av franska. blandar grädde, majonäs, dill mm och breder på skivorna, även på kanten runt om. lägger en skiva, gurkskivor som sticker ut så det blir som en blomma, en skiva till, garnerar med räkor, rom, lax dillkvist. el vad man nu vill ha på.

• bridetobe2013
    Hipo1 skrev 2012-02-09 20:43:39 följande:

avocado med nåt gott på? min mamma ska göra något som kallas entrésmörgås, man tar ett glas eller annat runt och stansar ut av franska. blandar grädde, majonäs, dill mm och breder på skivorna, även på kanten runt om. lägger en skiva, gurkskivor som sticker ut så det blir som en blomma, en skiva till, garnerar med räkor, rom, lax dillkvist. el vad man nu vill ha på.

Mmm. det lätt gott! Vi brukar göra en förrätt med rödbetor och chevre ost. Men rödbetor och vit klänning klingar inte helt rätt

Avokado är ju supergott också.

1/6 2012
  • Hipo1

nä, lite riskabelt kanske.. jag kan försöka få receptet av henne om du vill? går att göra dagen innan om man inte lägger ihop utan garnerar innan man serverar

• bridetobe2013
    Hipo1 skrev 2012-02-09 20:50:34 följande:
    nä, lite riskabelt kanske.. jag kan försöka få receptet av henne om du vill? går att göra dagen innan om man inte lägger ihop utan garnerar innan man serverar

Jätte gärna

Älskar smörgårtårta och det påminner lite om det i miniformat. Vore som sagt kul att göra ngt nytt ! Jätte bra när man kan förbereda också...

1/6 2012
  • Want to
    Hipo1 skrev 2012-02-09 20:43:39 följande:

Åhh det lät jätte gott och vad praktiskt att man kan göra det dagen innan =)
  • Chicita

När jag jobbade i charken på Hemköp för några år sen så gjorde vi så kallade "isbrytare".
    Det är också en sorts minismörgåstårta

Du tar ut former ur franskbröd (varför inte hjärtan nu även om det är vanligast med runda).
    Det går åt tre såna till varje isbrytare.

Smöra alla på ena sidan.
    Bre på ishavsröra på den understa
    Lägg på en till brödskiva
    Lägg en bit rökt skinka på nästa (ta ut form med samma mått så inget sticker utanför), är det tunna skivor så ta två.
    Bred på mer ishavsröra

Vispa ihop 50% creme fraishe och 50% majonäs
    Bre på smeten på utsidan (inte undersidan och ovanpå)
    Rulla isbrytaren i krossade ostbågar
    Bre ett lager majonäs/creme fraishe ovanpå, och dekorera med räkor och en dillkvist

Det ser jätteproffsigt ut och det tjänar på att göras dagen innan så dom får safta till sig lite

• bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-02-09 21:04:10 följande:
    När jag jobbade i charken på Hemköp för några år sen så gjorde vi så kallade "isbrytare".
    Det är också en sorts minismörgåstårta

Du tar ut former ur franskbröd (varför inte hjärtan nu även om det är vanligast med runda).
    Det går åt tre såna till varje isbrytare.

Smöra alla på ena sidan.
    Bre på ishavsröra på den understa
    Lägg på en till brödskiva
    Lägg en bit rökt skinka på nästa (ta ut form med samma mått så inget sticker utanför), är det tunna skivor så ta två.
    Bred på mer ishavsröra

Vispa ihop 50% creme fraishe och 50% majonäs
    Bre på smeten på utsidan (inte undersidan och ovanpå)
    Rulla isbrytaren i krossade ostbågar
    Bre ett lager majonäs/creme fraishe ovanpå, och dekorera med räkor och en dillkvist

Det ser jätteproffsigt ut och det tjänar på att göras dagen innan så dom får safta till sig lite
    Men ååååå. Nu blev jag ju hungrig......
    1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-02-09 21:07:00 följande:
    Men ååååå. Nu blev jag ju hungrig......
    1/6 2012
    Pappa kan absolut inte laga mat.
    Han fick det här receptet av mig, och gjorde två stycken och ställde en flaska vitt på kylning innan han åkte och hämtade sin sambo.
    När dom kom hem så satte han henne vid bordet och hällde upp vin och serverade en isbrytare.

Hennes kommentar var "vart har du köpt dom här?"
    Så han fick lov att ställa sig där och göra en till bara för att bevisa att han hade gjort dom. Hon var fullt övertygad om att dom var köpta.
    Och nu får han alltid göra dom när dom ska ha främmande Flört
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-02-09 21:14:33 följande:
    Pappa kan absolut inte laga mat.
    Han fick det här receptet av mig, och gjorde två stycken och ställde en flaska vitt på kylning innan han åkte och hämtade sin sambo.
    När dom kom hem så satte han henne vid bordet och hällde upp vin och serverade en isbrytare.

Hennes kommentar var "vart har du köpt dom här?"
    Så han fick lov att ställa sig där och göra en till bara för att bevisa att han hade gjort dom. Hon var fullt övertygad om att dom var köpta.
    Och nu får han alltid göra dom när dom ska ha främmande Flört
    Låter lite skumt med ostkrokar.... Blir det gott? På riktigt? Älskar ostkrokar men har aldrig haft det på mat...
    1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-02-09 21:25:25 följande:
    Låter lite skumt med ostkrokar.... Blir det gott? På riktigt? Älskar ostkrokar men har aldrig haft det på mat...
    1/6 2012
    Jepp, det är jättegott...
    Jag var också lite fundersam men det är inte helt ovanligt.
    Vi hade liknande "minitårtor" i hotellets restaurang en säsong till och med... Fast det var lite annorlunda innehåll, men ostkrokspudret var där.
    Dom blir underbart gyllengula och bara det gör att dom ser lyxiga och avancerade ut

Prova nån gång hemma vet jag Glad
Svar på tråden Förrätt på liten bröllopsmiddag?