• Cicci90

Hjälp mig med mitt matval!

Jag och min blivande har svårt att bestämma vad vi ska servera på vårt bröllop, som är i augusti.
    Helst vill vi båda ha buffé men det kommer inte vår budget räcka till.
    Oavsett vad så kommer vi ha förrätt - huvudrätt - efterätt - tårta.
    Det är huvudrätten vi har problem med, för vi tycker båda två att det är tråkigt att servera bara en rätt. Tex kyckling och någon potatisrätt.

Kan man ha t.ex. kyckling och fläskifilé samt potatis och kanske pastasallad?
    Alltså två olika alternativ att välja på, men man får ta av båda om man vill, förstår ni hur jag menar?
    Blir det konstigt?

• Svar på tråden Hjälp mig med mitt matval!
  • Cicci90

Det har jag aldrig hört någon säga innan, hur tänker du då?
    För jag vill vara säker på att alla som vill ha t.ex. kycklingfilé ska få det och då behöver jag göra kyckling till 75 personer, fläskfilé till 75 personer, paj till 75 personer..
    Så tänker jag, men jag kanske har fel?

• wiii

Ja buffé brukar räknas som ett mycket billigare alternativ.
    Visst ska det finns så mycket av tex kyckling att alla som vill ha får, men man äter ju inte i närheten av samma mängd kyckling när det finns annat att välja på också! Man behöver alltså inte ha 75 fullportioner av allt.
    Fundera på hur du själv tar mat på ett buffébord, man vill ju kunna smaka på det mesta, så då tar man ganska lite av varje sak. Sen beror ju priset så klart på vad man vill ha på sin buffé, vill man bara ha dyra saker som oxfile osv blir det ju klart dyrt med buffe också.

• Cicci90

Ja.. Ni kanske har rätt. Även om jag kommer ha svårt att tänka om. :p (Har fått det efter min mamma som alltid lagar mat till 10 extr personer även om vi bara är 4 på middagen ;))
    Men har ni istället några förslag på billig buffémat som ändå är fin och lite lyxigare?

• wiii
    Cicci90 skrev 2012-02-12 13:16:59 följande:
    Ja.. Ni kanske har rätt. Även om jag kommer ha svårt att tänka om. :p (Har fått det efter min mamma som alltid lagar mat till 10 extr personer även om vi bara är 4 på middagen ;))
    Men har ni istället några förslag på billig buffémat som ändå är fin och lite lyxigare?
    Paj är gott och billigt och kan varieras på många olika sätt. Jag hade en lax och skaldjurspaj, men har sett många här som haft tex västerbottenpaj.
    Potatisgratäng.
    Rostbiff (kostar ju en del men är inte såå fasligt dyrt)
    Kyckling
    Olika sallader
    Mozzarella
    Ungsbakad lax
    osv

• Chicita

Till att börja med - om ni ska ha kycklingfilé så dela varje filé i 2-3 bitar. Samma med kött mm.
    Och räkna inte en filé / person. Utan snarare en filé / 2-3 personer.

När det är buffé så vill man ju smaka på allt, om det nu inte är så att man inte äter fisk exempelvis. För då tar man mer av det andra...
    Så om ni har tre kötträtter så ska varje rätt räcka till lite drygt 1/3 av gästerna. Men det ska vara så att alla kan ta varsin bit alltså, inte en hel filé.
    Det bästa är om man har "reservfat" som man kan ta fram ifall att något tar slut på buffén. Om man inte dukar upp med allt på en gång så tar folk mindre, och dessutom ser det bättre ut om det fylls på efter en stund.

Tricket med att få en buffé att räcka länge är att skiva upp allt i tunna skivor.  Och att göra flera - mindre serveringsfat / formar och att någon sköter buffén genom att plocka bort tomma fat och ställa ut fulla.

Har man pajer så skär man upp i små "tårtbitar".
    Man ska helt enkelt räkna det som att om man tar en bit av varje sak så ska det bli en normalportion.

En annan sak att tänka på med buffé är att det är bra om borden inte står emot en vägg, utan man kan gå på båda sidor av bordet. Och gärna flera bord.

• daniiel

Precis som Chicita skriver, så tänker jag (och har själv gjort när vi har haft buffé) kring buffé och jag har faktiskt enbart hört att det ska vara ett billigare alternativ. De flesta som vill spara in lite pengar på maten brukar välja buffé. Som wiii skriver, så beror det ju såklart på vad man väljer att ha på buffébordet också, det påverkar ju priset.

Håller med om att paj är gott, och billigt, att ha. Potatis, i form av gratäng, sallad eller vanlig kokt är också bra. Pastasallad gillar jag själv att ha på buffén. Någon form av kött samt kyckling och fisk kanske. Lite olika såser också, vanlig grönsallad och bröd.

Ju fler olika rätter man har på buffen, desto mindre behöver man ju göra av varje sak.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt matval!