Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Hjälp mig med mitt matval!

Till att börja med - om ni ska ha kycklingfilé så dela varje filé i 2-3 bitar. Samma med kött mm.
    Och räkna inte en filé / person. Utan snarare en filé / 2-3 personer.

När det är buffé så vill man ju smaka på allt, om det nu inte är så att man inte äter fisk exempelvis. För då tar man mer av det andra...
    Så om ni har tre kötträtter så ska varje rätt räcka till lite drygt 1/3 av gästerna. Men det ska vara så att alla kan ta varsin bit alltså, inte en hel filé.
    Det bästa är om man har "reservfat" som man kan ta fram ifall att något tar slut på buffén. Om man inte dukar upp med allt på en gång så tar folk mindre, och dessutom ser det bättre ut om det fylls på efter en stund.

Tricket med att få en buffé att räcka länge är att skiva upp allt i tunna skivor.  Och att göra flera - mindre serveringsfat / formar och att någon sköter buffén genom att plocka bort tomma fat och ställa ut fulla.

Har man pajer så skär man upp i små "tårtbitar".
    Man ska helt enkelt räkna det som att om man tar en bit av varje sak så ska det bli en normalportion.

En annan sak att tänka på med buffé är att det är bra om borden inte står emot en vägg, utan man kan gå på båda sidor av bordet. Och gärna flera bord.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt matval!