• SandraM

Barn på bröllop

Efter att ha läst en del forum på nätet och även här så funderar jag lite... Det verkar vara så känsligt att inte vilja ha med barn på bröllop.

Jag ska gifta mig i sommar och vi har skrivit att "vi ser gärna att ni lämnar era små älsklingar hemma". Och ingen har anmärkt något, snarare tvärtom bland alla våra småbarnsföräldrar-vänner, det tycker det ska bli kul att få gå på fest och vill inte behöva passa upp på sina barn en sådan dag/kväll.. Däremot får de som ammar ha med sina bebisar.

Men många skriver att de är oroliga att folk tar illa upp, att de inte kan kräva att folk lämnar sina barn hemma för att de vill ha med sina egna barn. Men det är väl skillnad om brudparet har med sina egna barn? Jag har varit på bröllop där man låter släkten ha med sina barn men inte övriga gäster. Varför skulle det vara ett problem?

Det kan ju vara en kostnadsfråga för många så jag ser det som oförskämt att som gäst klaga på en sådan sak. Varför blir folk så provocerade?! Vad anser ni?

• Svar på tråden Barn på bröllop
  • Emmisenn

Våra två barn ska vara brudnäbbar Syskonbarn är välkomna fram till efter middagen men sen ska vi ha hej dundrans party utan barn Så övrig släkt och vänners barn får inte komma alls och är det någon som misstycker så kan dem bli hemma.. det är VÅRAT bröllop

• Neapea

Vi har skrivit att barn ej kan delta i  middagen och bröllopsfesten, men att man får ta med barnen till kyrkan under vigseln om man vill. Våra egna barn kommer dock vara med under middagen och början på festen också.
    Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt. Och de av mina vänner som jag pratat med förstod vårt val.

• SandraM

Ja, i Guds hus är alla välkomna så där kan man inte neka folk att ta med sig sina barn.

Skönt att det är fler som resonerar lika... Vi kommer också ha ett hej dundrande party. Vi sa att min sambos syskonbarn fick vara med (jag har inga) men de föräldrarna såg mycket fram emot att få gå fest och då vill de inte ha barn med sig! :)

• ewamarie

Vi har gjort precis tvärtom . Vi har tre småbarn och sällan barnvakt, inte för att vi inte vill utan för att vi inte har någon i vår närhet som kan vara barnvakt. Alla vi umgås med har barn i våra barns åldrar osv. VI har bjudit in våra när och kära till en hel helg på annan ort. Helgen börjar på fredag kväll med BBQ och sedan har alla fritt inträde till ett vattenland under lördagen. Kl 16 är det vigsel och efter det mingel, middag och fest. Det kommer att vara ca 30 barn mellan 2-12 år. Under middagen har barnen eget bord med 4st barnskötare som vi anlitat. Barnen kommer sedan att följa med barnskötarna till ett stort lekrum där dom kommer tillbringa kvällen!
    För oss var det en självklarhet att vi ville ha en familjehelg med alla vi tycker om! 

Men JA, jag förstår ABSOLUT dom som väljer det barnfria alternativet. 

Två veckor efter vårt bröllop kommer ett par av våra närmaste vänner att gifta sig och dom har valt att ha ett barnfritt bröllop. Det tycker jag är TOPPEN! Jisses så skönt det skall bli att få gå på barnfri fest

Jag tycker att varje brudpar få bestämma själva hur dom vill göra och det är riktigt ofint att ifrågasätta en inbjudan! 

• liminka

Jadu, hur man än vänder sig verkar man ha aschlet fram, som min mamma brukar säga :) Vi skrev på vår inbjudan att "festen är för vuxna, men barn är välkomna om det inte går att ordna på annat sätt. Meddela isf i förväg". Detta för att vissa gäster är långväga och kanske inte vill lämna sina barn flera dagar/har svårt att få barnvakt flera dagar.

Två dar efter att inbjudan gått ut OSA.r en av mina släktingar med: -Vi kommer gärna. Vi tar med Magda om det går bra.

De här människorna bor ganska nära bröllopsplatsen, på en gård i huset bredvid fruns föräldrar, alltså mormor och morfar. De träffar sitt barnbarn i princip varje dag så de känner varandra. Magda kommer vara 8 månader då vi gifter oss och van vid barnvakt.

ÄNDÅ tycker de att de 6 månader innan bröllopet har uttömt alla möjligheter att hitta lämplig barnvakt till sin unge. Det är bara så sjukt irriterande tycker jag. Kan de inte förstå att formuleringen på inbjudan gällde de som i panik inte kunde fixa barnvakt liksom?!

• SandraM

Vi tänkte att skriver man ut att vi ser HELST att ni lämnar era älsklingar hemma - alltså nån formulering som ändå öppnar upp för att det faktiskt är "möjligt" att ta med sig barn så finns det alltid nån som gör det. Det är klart att vi inte är omöjliga, vi har också långväga gäster från USA och då är det ju en annan sak. Men vi utgår ju ifrån att folk säger till om det är helt omöjligt, då får man ju hitta lösningar.

Förstår din frustration och egentligen borde man väl stå på sig och säga att man gärna ser att de försöker hitta en annan lösning men det gör man väl inte i såna lägen. Men trist när budskapen inte går fram..

• niriel

Vi har skrivit att barn inte är välkomna på festen genom någon fin vers-formulering vi hittade (dock är självklart ammande barn välkomna) och vi har inte fått annat än positiva reaktioner utom från en kusin till min blivande, som har tackat nej och tyckte att det var onödigt högt ställda krav, och jag gissar att en av mina kompisar kommer att tacka nej även om vi inte har fått det bekräftat än. Vi ser det som vår fest och att vi därför bestämmer vilka vi bjuder, men självklart kommer det alltid att finnas de som tar illa vid sig hur man än vänder sig (snyggt uttryck förresten, alltid rumpan fram!Skrattande)

Såg förresten i någon annan tråd att någon annan hade formulerat sig så att man "helst" skulle lämna barnen hemma, det var EN av gästerna med barn som hade fixat barnvakt, resten verkade tycka att "helst" innebar att man inte behövde anstränga sig om man inte nödvändigtvis ville..

• liminka
    niriel skrev 2012-02-13 15:07:35 följande:
    Vi har skrivit att barn inte är välkomna på festen genom någon fin vers-formulering vi hittade (dock är självklart ammande barn välkomna) och vi har inte fått annat än positiva reaktioner utom från en kusin till min blivande, som har tackat nej och tyckte att det var onödigt högt ställda krav, och jag gissar att en av mina kompisar kommer att tacka nej även om vi inte har fått det bekräftat än. Vi ser det som vår fest och att vi därför bestämmer vilka vi bjuder, men självklart kommer det alltid att finnas de som tar illa vid sig hur man än vänder sig (snyggt uttryck förresten, alltid rumpan fram!Skrattande)

Såg förresten i någon annan tråd att någon annan hade formulerat sig så att man "helst" skulle lämna barnen hemma, det var EN av gästerna med barn som hade fixat barnvakt, resten verkade tycka att "helst" innebar att man inte behövde anstränga sig om man inte nödvändigtvis ville..

Hahaha, rumpan BAK ska det ju vara :) Men kul att även du uppskattar min kära mors töntiga uttryck :P

Ja, vissa verkar ju inte fatta när man lämnar en liiiten öppning för att ta med sig barn. Det verkar som att om man inte skriver INGA BARN FÖR FAEN så tar folk helt enkelt med sig ungarna. Så jävla oförskämt! Det är ju VÅR vuxenfest, inget jäkla barnkalas!

• malinax

jag och sambon har en stram budget och ska vi bjuda med alla barn till våra vänner skulle det bli ca 25 barn mellan 6 månader-7 år.. (vilket skulle innebära at vi får solla bort vuxna från gästlistan för att ha råd med den festen vi vill ha!

självklart får de som ammar ta med sina barn men resten kan gott fixa barnvakt tycker jag,! Dessutom tycker vi båda att det känns jobbigt med barn då vi har väldigt svårt att få barn själva. De enda barn jag evrkligen vill ha med är våra syskonbarn som då kommer vara; 8 mån, 4, 5 och 7 år gamla.. de 3 äldsta ska vara brudnäbbar.. Dock får föräldrarna själva välja om de vill ha ed dem på festen. Men frågan är:

Hur skriver man fint på inbjudningarna att vi vill ha barnfritt. Vad jag förstått det som måste det ju även vara tydligt..:/

• liminka

"Vi gillar barn men vår bröllopsdag vill vi fira i vuxnas sällskap" kanske istället för INGA BARN FÖR FAEN ;)

• Aniara4

Jag förstår inte heller att en del verkar ta så förfärligt illa upp. Vi skrev nåt i stil med att "festen är för vuxna, men i kyrkan är alla välkomna", och sen sa vi till alla vi pratade med (inte minst våra mammor som tog emot anmälningarna) att det var upp till föräldrarna att avgöra om de trodde att barnen klarade av att sitta i kyrkan. När vi nämnde det för en nära släkting sa hon genast "nej nej, mina barn ska INTE vara i kyrkan".  Vi hade också skrivit någonting om att ammande spädbarn förstås var undantagna, för säkerhets skull även om vi inte kände till några sådana små barn. Man vet ju aldrig, nån man inte sett på länge hade ju kunnat vara höggravid när vi skickade inbjudan! Gravid

Det var ingen som hade några som helst problem med att hitta barnvakt och komma utan barnen.

• liminka

Kan berätta att jag pratat med min släkting som meddelade att hon tar med sig sitt barn utan att ens försöka fixa barnvakt. Jag bad henne vänligt att se tiden an och försöka åtminstone, men hon vägrade. Började köra martyrstilen istället typ - Ja, nä, vi vill ju inte vara till besvär, kanske bäst vi inte kommer då om Magda stör osvosv, ARGH!!!!

Jävla människa, hon bjöd dessutom in sig själv till bröllopet så fort hon såg att jag förlovat mig. Varken jag eller min sambo vill eg ha henne där, men tänkte att vi inte orkar med en massa tjafs eftersom vi är släkt. Och så ska människan dessutom klämma med sin unge....

• Aniara4
    liminka skrev 2012-02-14 10:18:33 följande:

Kan berätta att jag pratat med min släkting som meddelade att hon tar med sig sitt barn utan att ens försöka fixa barnvakt. Jag bad henne vänligt att se tiden an och försöka åtminstone, men hon vägrade. Började köra martyrstilen istället typ - Ja, nä, vi vill ju inte vara till besvär, kanske bäst vi inte kommer då om Magda stör osvosv, ARGH!!!!

Jävla människa, hon bjöd dessutom in sig själv till bröllopet så fort hon såg att jag förlovat mig. Varken jag eller min sambo vill eg ha henne där, men tänkte att vi inte orkar med en massa tjafs eftersom vi är släkt. Och så ska människan dessutom klämma med sin unge....

Men om ni egentligen inte vill ha henne där kanske det är ett bra tillfälle att få henne att oinbjuda sig själv, om det räcker med att bara fråga snällt om det verkligen inte går att få tag på någon barnvakt...? {#emotions_dlg.djavulsk}
  • sabz
    liminka skrev 2012-02-14 10:18:33 följande:

Du kan ju alltid säga att ni inte har budget för barn. Barnet lär ju knappast äta finmat :)
  • lmcl

Bland våra vänner är det en självklarhet att man lämnar barnen hemma, om de inte ammar fortfarande (och även då brukar folk försöka ordna barnvakt, pumpa ur innan osv). Sen kan det ju vara knepigt om man har bröllopet på annan ort än där gästerna bor, då får man ju finna sig i att fler barn kommer med. Vi ska t ex på bröllop 50 mil bort snart, och vår halvåring får då följa med. Hade det varit här hemma hade vi ju absolut kunnat ha barnvakt de timmarna, men inte när man blir borta hela helgen.

I vår egen inbjudan har vi skrivit "Våra gästers fina barn tror vi har det allra bäst hemma hos barnvakten denna kväll, undantaget de som ännu ammas och trivs bäst i närheten av tuttarna", och jag skulle bli väldigt förvånad om någon blev stött eller tog med sig andra ungar än de som faktiskt ammas.

Herregud, en inbjudan är ju en vänlighet, och kan man inte komma så får man väl stanna hemma, inte hålla på och tweaka den så den passar en själv på bästa sätt!

• IB Forever

Helt ärligt, detta med barn lägger man så stort fokus på helt i onödan enligt mig
    Det är bara här i Sverige som man har barnfritt bröllop.
    Skulle någon bjuda mig på bröllop och jag hade 6 månader gammal bebis skulle jag inte lämna den hemma med någon även om man inte ammar. Då väljer jag mitt barn.
    Jag har varit på bröllop både i sverige och utomlands där det inte har varit fokus inte har skrivit i inbjudan och om barn är välkommna eller ej och där har de varit barn och alla bröllop var roliga på sitt sätt. Nu är vi bjudna på ett bröllop som är barnfritt och även om jag tycker att det är skönt att lämna min tös hemma så kan jag lova er att det inte behöver innebära att detta är det roligaster bröllop jag kommer gå på.

• Jag han

För oss handlade det främst om platsbrist när vi valde att ha barnfritt. Skulle alla barn komma hade vi blivit ca 30 st till. Vår lokal kunde inte ha så många gäster.

Samtidigt tyckte vi det var skönt att ha det som argument ifall någon kom och ifrågasatte vårt val. För vi ville också ha en vuxenfest. Vi tyckte det var skönt att slippa det där "röjet" som lätt blir av en gäng barn som inte vill sitta still.

På inbjudan skrev vi "vi firar vår dag i vuxet sällskap". Enkelt och tydligt. Väntade på ett gäng reaktioner men de uteblev :) Självklart hade vi en ammande bebis med.

• Anneli256
    IB Forever skrev 2012-02-14 13:00:45 följande:
    Helt ärligt, detta med barn lägger man så stort fokus på helt i onödan enligt mig
    Det är bara här i Sverige som man har barnfritt bröllop.
    Skulle någon bjuda mig på bröllop och jag hade 6 månader gammal bebis skulle jag inte lämna den hemma med någon även om man inte ammar. Då väljer jag mitt barn.
    Jag har varit på bröllop både i sverige och utomlands där det inte har varit fokus inte har skrivit i inbjudan och om barn är välkommna eller ej och där har de varit barn och alla bröllop var roliga på sitt sätt. Nu är vi bjudna på ett bröllop som är barnfritt och även om jag tycker att det är skönt att lämna min tös hemma så kan jag lova er att det inte behöver innebära att detta är det roligaster bröllop jag kommer gå på.

Helt fritt för dig eller vem som helst att välja att vara hemma med ditt barn eller inte. Men oavsett vad man har för erfarenheter från andra länder osv så tycker jag att det är brudparets önskemål som ska respekteras. Själv så har vi valt att ha barnfritt dels för att vi inte vill ha det störande momentet med massa skrikand lekande barn när man sitter och äter ( trerätters middag) och tal och sådant hålls. Dessutom så är det en kostnadsfråga. O du IB forever.. att det inte är barn med på bröllopet innebär inte  att det behöver vara det tråkigaste bröllopet hellerSkrattande Vid vissa tillfällen kan faktiskt barnen må mycket bättre av att vara hemma hos någon som dom känner sig trygg med och kanske få somna i sin egen säng än att sitta med på en bröllopsfest som i deras tycke är långtråkig med flera timmar vid ett matbord massa tal osv som dom inte har någon behållning av... dessutom så kan föräldrarna få vuxentid som ofta kan vara väldigt välbehövligGlad

• Chicita

Det mesta när det gäller bröllop är brännbart ämne. Varför skulle barnfrågan vara ett undantag? Tungan ute
    Vissa vuxna ser fram emot att komma bort och få vuxentid, andra verkar vara fastlimmade vid sina barn (oavsett ålder).

Vi hade kunnat få max 13 barn (äldsta då 8 år) på vårat bröllop plus 3 tonåringar.
    I OSA fick man anmäla antal vuxna och antal barn (vi hade delat upp barnen i två åldersgrupper + spädbarn eftersom vi betalade halva priset på mat för dom minsta då dom inte äter en hel portion, och naturligtvis inget alls för dom som inte äter mat än)...

Det slutade med våra två princessor och vår lille väpnare (brorsbarnen som var näbbar), två spädbarn + två barn till i ålder ca 2-3 år. Och tonåringarna...
    Alla andra hade lämnat sina barn hemma. Makens ena kusin lämnade till och med sin sambo hemma med deras 3-månaders dotter och tog en liten minisemester själv (han är inte så jättesocial så han tyckte det var skönt att få rå om dottern ensam för en gångs skull).Flört

Vi hade fixat ett utrymme för barnen (ett rum som används för söndagsskolan annars) där dom kunde leka och kolla film och äta ostbågar, chips och ha ett litet eget "party". Där fanns också en vuxen som höll koll på barnen när dom var där, men det var ok för dom att springa fram och tillbaka mellan föräldrar - maten - lekrummet.
    Den ena familjen hade ordnat så att moster till barnen kom och hämtade dom (ett spädbarn + en 2 åring) efter första serveringen, efter att mamman ammat spädbarnet och skickat med lite mjölk. Så kunde hon få lite lugn och ro ett par timmar innan dom åkte hem.
    Den andra familjen åkte hem efter efterrätten med sitt spädbarn och sin 3-åring. Och min brorsdotter fick feber så hon blev hämtad av sin morbror redan vid förrätten. Så på kvällen var alltså bara 2 barn kvar som somnade gott inne i lekrummet på madrasser som vi tagit med.

Dom här barnen är alltså vana vid varandra och vana vid att föräldrarna sitter på tråkiga middagar med hela släkten. Dom leker bra ihop och dom tycker att det är roligt att träffas.
    Vi hade en fest som var anpassad för oss. Men vi ordnade för barnen vid sidan av. För oss var det naturligt att ge barnen en extra tillfällighet att träffas när det ju inte var så extremt många.
    Ändå valde ju dom flesta att lämna sina barn hemma...

Sen säger jag inte att det är fel att välja en barnfri fest. Absolut inte.
    Men om man har möjlighet att istället ordna för barnen på ett eller annat sätt, så är det en enorm service för föräldrarna. Och något som de flesta blir väldigt glada för (även om dom i slutänden kanske väljer att inte ta med barnen ändå). Bröllopet är ju det viktigaste i mitt liv - men för de andra så är det ju "bara en fest"... Därför blir vissa sura/arga/irriterade när dom får höra att dom inte får ta med barnen. Det kan kännas som att "om ni inte gillar mina barn så behöver jag inte gilla er".

Oavsett om man väljer en middag med eller utan barn så får man vara beredd på att någon har åsikter. Precis som att någon kommer ha åsikter om klänningen, buketterna, bordsplaceringen osv...

Svar på tråden Barn på bröllop