• Chicita

Barn på bröllop

Det mesta när det gäller bröllop är brännbart ämne. Varför skulle barnfrågan vara ett undantag? Tungan ute
    Vissa vuxna ser fram emot att komma bort och få vuxentid, andra verkar vara fastlimmade vid sina barn (oavsett ålder).

Vi hade kunnat få max 13 barn (äldsta då 8 år) på vårat bröllop plus 3 tonåringar.
    I OSA fick man anmäla antal vuxna och antal barn (vi hade delat upp barnen i två åldersgrupper + spädbarn eftersom vi betalade halva priset på mat för dom minsta då dom inte äter en hel portion, och naturligtvis inget alls för dom som inte äter mat än)...

Det slutade med våra två princessor och vår lille väpnare (brorsbarnen som var näbbar), två spädbarn + två barn till i ålder ca 2-3 år. Och tonåringarna...
    Alla andra hade lämnat sina barn hemma. Makens ena kusin lämnade till och med sin sambo hemma med deras 3-månaders dotter och tog en liten minisemester själv (han är inte så jättesocial så han tyckte det var skönt att få rå om dottern ensam för en gångs skull).Flört

Vi hade fixat ett utrymme för barnen (ett rum som används för söndagsskolan annars) där dom kunde leka och kolla film och äta ostbågar, chips och ha ett litet eget "party". Där fanns också en vuxen som höll koll på barnen när dom var där, men det var ok för dom att springa fram och tillbaka mellan föräldrar - maten - lekrummet.
    Den ena familjen hade ordnat så att moster till barnen kom och hämtade dom (ett spädbarn + en 2 åring) efter första serveringen, efter att mamman ammat spädbarnet och skickat med lite mjölk. Så kunde hon få lite lugn och ro ett par timmar innan dom åkte hem.
    Den andra familjen åkte hem efter efterrätten med sitt spädbarn och sin 3-åring. Och min brorsdotter fick feber så hon blev hämtad av sin morbror redan vid förrätten. Så på kvällen var alltså bara 2 barn kvar som somnade gott inne i lekrummet på madrasser som vi tagit med.

Dom här barnen är alltså vana vid varandra och vana vid att föräldrarna sitter på tråkiga middagar med hela släkten. Dom leker bra ihop och dom tycker att det är roligt att träffas.
    Vi hade en fest som var anpassad för oss. Men vi ordnade för barnen vid sidan av. För oss var det naturligt att ge barnen en extra tillfällighet att träffas när det ju inte var så extremt många.
    Ändå valde ju dom flesta att lämna sina barn hemma...

Sen säger jag inte att det är fel att välja en barnfri fest. Absolut inte.
    Men om man har möjlighet att istället ordna för barnen på ett eller annat sätt, så är det en enorm service för föräldrarna. Och något som de flesta blir väldigt glada för (även om dom i slutänden kanske väljer att inte ta med barnen ändå). Bröllopet är ju det viktigaste i mitt liv - men för de andra så är det ju "bara en fest"... Därför blir vissa sura/arga/irriterade när dom får höra att dom inte får ta med barnen. Det kan kännas som att "om ni inte gillar mina barn så behöver jag inte gilla er".

Oavsett om man väljer en middag med eller utan barn så får man vara beredd på att någon har åsikter. Precis som att någon kommer ha åsikter om klänningen, buketterna, bordsplaceringen osv...

Svar på tråden Barn på bröllop