• liminka

Bjuda mina vänner till sambons svensexa?! HJÄLP!

Hörrni, jag behöver hjälp!

Min sambos kompis och bror planerar svensexa för min sambo och vill ha hjälp med vilka de skall bjuda med. Min sambo tror inte ens han ska få någon sexa, så jag vill absolut inte fiska info från honom för då blir hela överraskningen förstörd.

Saken är den att jag har många killkompisar som är bjudna på bröllopet. Folk som min sambo träffat och gillar men som han inte direkt ringer till vardags. Kan dom bjudas med på svensexan? Eller ska det vara bara "min sambos" originalkompisar som skall bjudas med? Var drar man gränsen? Jag vet ju t.ex att min sambo inte gillar vissa av mina tjejkompisars respektive, kan man välja bort dom isf? Eller måste alla män i "lagom" ålder bjudas med?

Hur ska jag göra, hjälp!!

• Svar på tråden Bjuda mina vänner till sambons svensexa?! HJÄLP!
  • Styrka

Jag hade nog gått på känsla och bjudit dem som jag tror min sambo hade haft roligast med, de han tycker om! Oavsett vems kompis det var från början. Det blir lite menlöst att dela upp vänner på dina7mina efter några år i förhållandet tycker jag. Förutom de där där någon redan sagt att just den personen gillar inte jag nåt vidare. Sådana personer hade inte jag velat ha på min möhippa, då skulle jag inte heller bjuda sådana personer till mina mans svensexa.
    Är det inte folk han umgås med till vardags så tar de nog inte illa upp heller, svensexan och möhippan känner jag är mest för de närmaste. Jag hade inte tagit illa upp om jag inte blev bjuden till mina vänners respektives möhippor.
    Men bröllop är känsligt och det finns folk som tolkar den mest harmlösa sak som oerhört respektlöst, så du får nog känna lite hur dina killkompisar och din sambo är.

Som ledning kan jag säga att jag har kilkompisar som kommer på min sambos svensexa. Men om jag ska vara ärlig så ringer de varandra även utan min inblandning, tex när det gäller spel och datorer, och min sambo har dessutom skrivit en lista på önskemål inför eventuell svensexa, däribland vilka han gärna ser som gäster...

• Aniara4

Jag tror också man får gå på sin känsla, för folk är olika. En del vill bara ha de allra närmaste med, andra tycker att "the more the merrier". Man kan ju fråga kompisarna om de vill vara med! Det brukar alltid framhållas här att brudgummen är den ende som är bjuden på svensexan, alla andra är med och arrangerar om de vill, så egentligen är det upp till dina kompisar att avgöra om de vill vara med och fira din blivande man eller inte. Men om du tror det är risk att några som han helst inte skulle vilja ha med själva tycker att de gärna vill vara med, så kan det vara bättre att inte fråga dem .

Jag har en kompis vars man min man har träffat några gånger och gillar, även om de inte har haft någon egen kontakt utan bara träffats när vi umgåtts som par (vilket inte är så ofta). Så jag ringde min kompis och frågade om hon trodde att han skulle vilja vara med, och det ville han gärna.

Blir det konstigt om dina killkompisar blir tillfrågade men inte tjejkompisarnas respektive? Är de alla som ett enda gäng, eller kan det bli naturligt med en sån uppdelning? Det kanske går att förklara med att han känner de killarna bättre? Eller, om han inte gillar de andra killarna så värst kanske känslan är ömsesidig, så att de själva inte vill vara med? Den som ordnar svensexan kanske kan kontakta dem och fråga lite tveksamt om det är så att de vill vara med, så att de inte tar det som en inbjudan rakt av som kan kännas oartigt att tacka nej till, utan mer som att man pejlar läget lite och ser hur de känner?

Svar på tråden Bjuda mina vänner till sambons svensexa?! HJÄLP!