• Anonym (OROLIG!!!!!!!)

hjälp kondomen sprack!!!!!!

Som det står ovan så sprack kondomen ikväll :'( och då jag slutade ta mitt p-piller för ett dygn sedan då jag ska börja på ett nytt märke och skulle ta detta när min mens kommit... vilket jag inte vet när eftersom att jag har haft en massa mellanblödningar och oregelbunden mens de senaste månaderna. Hur ska jag göra? hur stor e chansen att jag blivit gravid? Hur bra är akut p-piller? Usch vad nojig jag är och har verkligen inte planer för barn nu då jag varken har jobb och råd.

kanske lite osammanhängande inlägg men är jävligt orolig just nu, hoppas där finns någon som har ett bra svar där ute att ge, eller bara ett lungande råd :) :'(

• Svar på tråden hjälp kondomen sprack!!!!!!
  • livet är bra fint ändå

Jobbigt! Du har inte kvar någon karta med dina gamla p-piller då så du kan fortsätta med dem någon vecka till?

• Anonym (OROLIG!!!!!!!)

Nej, lämnade tillbaka den förpackningen med pillrena till apoteket, men har den nya kartongen p-piller hemma, tror du de funkar att använda ett sådant till man får tag i akut-piller... gud vad nojigt dum jag känner mig nu :(

• daniiel

Jag vet inte vilka p-piller du ska börja ta, men när jag fick mina, cerazette, så sa läkaren att de vanligtvis brukar rekommendera att man börjar ta dom i samband med mensen, men jag var mitt mellan och han tyckte jag kunde börja ta dom ändå. Jag har för mig att han sa att man skulle börja direkt efter mens för att vara säker på att man inte var gravid.

• daniiel
    daniiel skrev 2012-02-14 00:11:52 följande:
    Jag har för mig att han sa att man skulle börja direkt efter mens för att vara säker på att man inte var gravid.
    Felskrivning, inte efter mens, utan under mens skulle det vara.
  • livet är bra fint ändå

Jag är ingen barnmorska men jag tänker att det skulle kunna fungera att börja direkt med de nya pillrena. När jag bytte väntade jag inte på någon mens utan började med den nya kartan direkt efter den förra var slut. Du kan inte läsa dig till det på fass? Annars borde de kunna svara på dina frågor på sjukvårdsupplysningen.

• Anonym (OROLIG!!!!!!!)

Tack för svar. Får ringa dit imorgon de, första jag gör nu blir det till att försöka få lite sömn inatt

• MissBroccoli

köp dagen efterpiller! de är säkra och man ska ta dem senast 72timmar efter (har jag för mig) ju tidigare man tar dem desto säkrare är de. Bättre att ta de det än att börja med dina andra piller på annat sätt än vad läkaren har sagt. Är du osäker så ring din läkare i morgon å hör vad de tycker.

• Anneli256

Om du skulle ha blivit gravid så hjälper det inte att börja med dina nya p-piller direkt. Däremot så kan du ta ett dagen efter piller. Dom är inte heller helt hundra. Det jag skulle rek dig är att prata med din barnmorska. Tyvärr så får du inget svar som är hundra förrän om några veckor. Sannolikheten är kanske inte så stor att du blivit gravid men risken finns.

Lycka till

• max alexis

Det är ju inte superduper lätt att bli gravid. ändå blir folk det. Är du jätte orolig och inte alls vil ha barn nu så ta dagenefetrpiller.
    Annars hade jag börjat med de nya. Sen e det väl som alltid (har jag för mig) att hopparman över tar det ngn vecka tills det är säkert igen.

• Anonym

Tycker som nagra andra har att du ska ta dagen-efterpiller, snarare an att borja med nya p-piller tidigare an rekommenderat. Men later ju som en ide' att forsoka prata med barnmorskan alt sjukvardsupplysningen forst bara for att vara annu sakrare. 
    Lycka till! Det gar bra ska du se :) 

• Anonym

Ta verkligen ett dagen efter piller! det finns gratis på kvinnokliniker, annars kostar de en hundring på apoteket. Har tagit det på verkligen sista 72:e timmen och det har aldrig lett till en graviditet!

• sabz

När jag gick på p-piller och bytte sorter eller la av och började igen så väntade jag aldrig på någon mens, utan jag började ta de direkt. Min barnmorska sa bara att anledningen till att man tar de under mensen är att då kan man ändå inte bli gravid. Man ska ta p-pillerna under en vecka innan man har sex för att p-pillrena ska börja verka.

I ditt fall ska du nog ta ett dagen-efter-piller.

• Anonym (OROLIG!!!!!!!)

Tack så mycket för alla svar! Tog ett av mina nya piller igår för tänkte de kan ju inte bli värre, haha. Pratade med barnmorskan idag som sa att det var bra gjort för eftersom de bara hade gått 27 timmar mellan de båda pillrena så var det inget att oroa sig över! Så otroligt lättad :) Men åter igen tack för alla svar, skönt att veta att det finns folk där ute som inte tvekar med att hjälpa till och komma med goda råd :)

• livet är bra fint ändå

Fint at det löste sig! :)

• Anonym

Känner med dig!! Jag blev oplanerat gravid emellan byte av p-piller (mådde inte bra av den sorten jag föst fick så jag skulle börja med en annan). Min dotter var bara 3 mån när detta hände och det sista jag ville var ett barn till....så min sambo och jag bestämde oss för att göra abort. Det var det svåraste beslut att ta samtidigt som det var det bästa och jag har aldrig ångrat mig. 2 år senare blev jag planerat gravid med vår lille son Solig
    Hoppas allt löser sig för dig!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-16 07:36:57 följande:
    Känner med dig!! Jag blev oplanerat gravid emellan byte av p-piller (mådde inte bra av den sorten jag föst fick så jag skulle börja med en annan). Min dotter var bara 3 mån när detta hände och det sista jag ville var ett barn till....så min sambo och jag bestämde oss för att göra abort. Det var det svåraste beslut att ta samtidigt som det var det bästa och jag har aldrig ångrat mig. 2 år senare blev jag planerat gravid med vår lille son Solig
    Hoppas allt löser sig för dig!!
    Oj!! Läste lite slarvigt och såg att det ordnat sig! Skönt!!
Svar på tråden hjälp kondomen sprack!!!!!!