Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Cupcakes vs tårta?

Jag personligen skulle inte vilja varken ha eller äta cupcakes istället för tårta. Hade det serverats på ett bröllop, så hade jag nog inte tagit något. Men som med allt annat är ju smaken som baken och ni måste ju utgå från er själva, vad ni vill ha och tycker om.

Vi hade först tänkt bakelser (som är en helt annan sak än cupcakes) istället för tårta men efter att ha pratat med min kusin, som äger bageri/konditori (där vi beställde tårtan), så tänkte vi om. Dels för att, okejdå, det är rätt roligt att få skära den där första tårtbiten och dels för att det blev billigare. Både för att tårtan är billigare per bit än vad varje bakelse kostar och dels för att har man tex 60 gäster, så behöver man inte 60 bitar tårta, eftersom det alltid blir över. Även om man beställer färre bitar. Hon sa att hon aldrig varit med om ett bröllop där tårtan tagit slut. Har man då bakelser (eller cupcakes) så måste man ju ha en till varje person.

Och jag måste säga att trots att vi hade en vanlig prinsesstårta, som ju är en rätt kladdig tårta med vanlijkräm, sylt och grädde, så blev det inget kladd vid serveringen av den :) Alla gästerna fick skära sin egen bit, de flesta åt dessutom två bitar, trots det blev det över tårta och vi hade beställt färre bitar än gäster.

• daniiel

Vi beställde 50 bitar (sparade ca 400kr) istället, just för att som du säger, man vill inte att det ska ta slut heller. Det var dock ingen fara. Vår tårta var i tre våningar och hela botten, som är störst, var kvar. Hade jag vetat det innan, så hade vi bara beställt 40 bitar :P Det är ju lite kul också att ha kvar lite.. vi åt det till efterrätt dagen efter, då jag och maken hade en mysig middag tillsammans :) Då hann vi njuta av tårtan betydligt mer än under festen.

• daniiel

Haha jag förstår verkligen inte. Jag har bara varit på bröllop med vanliga tårtor och aldrig upplevt det som kladdigt eller att tårtorna blivit fula. Inte när det gäller vanliga tårtor på tex födelsedagar heller. Vad gör vi för fel, som inte kladdar så hemskt? :P

• daniiel
    emelie och Jonas skrev 2012-02-17 08:28:14 följande:
    Blir inte minitårtor ännu dyrare än vanlig då? Tänker att det är mer jobb att göra flera små än en stor?
    Ja, det brukar bli dyrare.
  • daniiel

Hahaha om jag som gäst sett att brudparet fick tårta, och jag en sketen (enligt mig) cupcake, så hade jag nog försökt snika till mig en bit av den lilla tårtan ;P Vissa kanske säger att det är otacksamt, men jag klarar verkligen inte av att äta cupcakes!

• daniiel
    Aniara4 skrev 2012-02-17 10:46:35 följande:
    Nja, festen är väl minst lika mycket för gästernas skull? Man förväntas vara en god värd även om man råkar ha gift sig samma dag. Eller var går gränsen annars? Är det ok om bara brudparet får mat medan alla andra får äran att titta på när de äter, t.ex.?

Självklart ska man göra sitt bästa för att gästerna ska få en så trevlig och bra fest som möjligt, annars behöver man ju inte bjuda in dem alls.
    Jag håller med och tycker nästan festen är mer för gästernas skull än brudparets, lika mkt åtminstone. Om jag som brudpar, och värd, inte ser till att mina gäster har det bra, så kan inte jag som brudpar heller ha det riktigt bra. Är mina gästera nöjda och glada, så kan jag som brud också vara nöjd och glad :)
    Aniara4 skrev 2012-02-17 10:50:22 följande:
    Fast jag får känslan av att just cupcakes är det som "alla andra" gör nu. Jag tycker var och varannan här skriver att de ska ha cupcakes, det skulle inte förvåna mig om det är vanligare än tårta i år! Själv skulle jag verkligen känna mig som om jag följde med strömmen om jag valde det just nu. För 10 år sen hade det varit unikt och annorlunda, kanske om 10 år också (eller så känns det lite "10-talsretro" då).

Men självklart gör man som man vill! Gillar man trenden med cupcakes ska man självklart köra på det!

Men om man verkligen vill vara annorlunda kanske man ska ha... marängsviss?
    Håller med även här. Jag tycker inte cupcakes verkar vara något som är mer annorlunda än vanlig tårta. Det är ett nyare påhitt, men precis som du skriver, så är det nog inte ovanligare idag än vad tårta är.

Marängsviss.. det kanske skulle vara något det ;D
  • daniiel

Haha oj, förlåt, jag trodde inte att du skulle reagera så pass på mitt inlägg om att sno åt mig tårta. Vilket var menat med glimten i ögat. Jag skulle väl aldrig ta av brudparets tårta om det inte var så att man fick det. Jag skulle inte heller sura om det var cupcakes, men jag skulle tycka det var lite tråkigt eftersom jag inte tycker om det. Som jag skrivit ovan också, så måste man ju som brudpar självklart utgå från vad man själv vill ha och är det cupcakes, så kör på det.

Jag förstår dock inte varför man som brudpar väljer tårta och sedan ger cupcakes till gästerna?

Och klart man inte kan anpassa sig till varje gäst, vad de tycker bäst om osv, men jag tycker inte riktigt heller att man kan köra racet "Det är vår dag, vi gör som vi vill och alla andra får helt enkelt bara rätta sig efter det!" rakt igenom, som vissa verkar göra. Nu är ju inte en sådan sak som att välja cupcakes istället för tårta ensam en sak som gör att det blir en sådan tillställning, utan då ska det ju till flera saker.

• daniiel
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 12:08:04 följande:
    (heter faktiskt muffins på svenska)
    Haha tack. Jag vågar rent inte skriva det, för jag är rädd att ingen ska förstå vad man pratar om då ;P
  • daniiel
    Cosy skrev 2012-02-17 12:19:11 följande:
    Och varför ska brudparet ha tårta och inte gästerna är svaret... BARA FÖR ATT JAG KAN^^
    Misstänkte nästan att svaret skulle bli sådant...
  • daniiel
    Cosy skrev 2012-02-17 13:05:46 följande:
    Varför fråga om du vet svaret...
    We did it on DreamHack. Geeky love
    För det fanns ju en chans till att jag faktiskt skulle få en vettig förklaring.
  • daniiel

Efter en hel massa googlande på saken, så har jag förstått det som så att en svensk muffin är lättare, "fluffigare" och sötare än en amerkansk muffins, som är stor och kompakt och mer matig. Jag har då aldrig ätit en svensk muffin som varit kompakt. En cupcake liknar mer en svensk muffin, som är lite lättare och sötare. En cupcake är dekorerad med smörkräm, sån där creamcheesefrosting eller dylikt.. vilket svenska muffins traditionellt sällan är. Det finns inget standardrecept på "såhär är en cupcake" eller "såhär är en muffin", utan det finns massor av olika varianter av recept och recepten liknar varandra mer eller mindre. Namnet cupcake ska visst komma från att man bakade det i koppar, då det inte fanns plåtar med i hål i då, som det finns nu.. som man bakar cupcakes/muffins i nu.

De flesta verkar dock vara överens om att muffins är utan glasyr och cupcakes med glasyr, men är i grund och botten samma sak och kan således kallas för både och utan att det är rätt eller fel. En cupcake är en muffin med topping.

• daniiel

Och när det gäller att ha muffins/cupcakes istället för tårta, men ändå ha en liten tårta till brudparet, så förstår jag inte riktigt.. Tycker man bättre om cupcakes, så förstår jag absolut att man väljer det istället för tårta, inget konstigt med det. Väljer man trots det tårta till sig själv, så kan det ju inte handla om att man som brudpar hellre vill ha cupcakes, för då kommer inte brudparet äta det ändå? Och vill man så gärna ha en tårta till brudparet att skära i, så varför inte bara ha tårta rakt igenom?

Jag säger inte att det är fel, jag undrar bara varför man väljer så?

Och jag tycker Chicitas idé om en stor cupcake längst upp som brudparet kan skära i/dela på var en toppenbra grej :)

• daniiel
    moonias - Jag förstår verkligen om man väljer att göra så för att spara en slant :) Det lär ju bli väldigt mycket billigare att göra egna cupcakes än att beställa tårtor. Bra idé också tycker jag att göra en fyllning i cupcakesen :)

Cosy - Du behöver inte försvara något, för det är ingen som sagt att ni gör något fel. Jag var mest bara väldigt nyfiken på varför man väljer att göra på det sättet. Ni har ju flera anledningar till att ni valt att göra så, mer än "bara för att" ;) En fråga, gör ni olika muffins då?, med tanke på allergikerna? :) Vi hade himla tur där, för vi hade bara tre personer som är laktosintolleranta och två av de tycker inte om tårta (eller sötsaker öht) och den tredje kan äta det om han tar någon tablett. Sedan hade vi en glutenintollerant, men när vi frågade honom om det, så sa han bara "Äh, skitsamma. Jag kan äta ändå!" :P Och dekorerar ni cupcakesen på plats då? :) Med tanke på det där med transport och förvaring.
Svar på tråden Cupcakes vs tårta?