• emelie och Jonas

Cupcakes vs tårta?

Jag har börjat fundera på om man ska ha cupcakes isf tårta på vårt bröllop.
    Fördelen med cupcakes är ju att det känns lättare att hantera, man gör rätt antal, slipper få massa över, slipper skära upp bitar alla och man slpper allt tårtkladd å slafs.

Sen är ju tårta rätt klassiskt så kan kännas lite "måste" med tårta, men jag skulle nog kunna tänka mig fina cupcakes ist, det är ju lite modernt nu.
    Sen är jag personligen lite trött på vanlig tårta.

Är det någon som vet hur det ligger till prismässigt?
    En vanlig tårta hos maxi kostar 13kr/bit, en bröllopstårta både på maxi och citygross kostar 35kr/bit.

• Svar på tråden Cupcakes vs tårta?
  • daniiel

Jag personligen skulle inte vilja varken ha eller äta cupcakes istället för tårta. Hade det serverats på ett bröllop, så hade jag nog inte tagit något. Men som med allt annat är ju smaken som baken och ni måste ju utgå från er själva, vad ni vill ha och tycker om.

Vi hade först tänkt bakelser (som är en helt annan sak än cupcakes) istället för tårta men efter att ha pratat med min kusin, som äger bageri/konditori (där vi beställde tårtan), så tänkte vi om. Dels för att, okejdå, det är rätt roligt att få skära den där första tårtbiten och dels för att det blev billigare. Både för att tårtan är billigare per bit än vad varje bakelse kostar och dels för att har man tex 60 gäster, så behöver man inte 60 bitar tårta, eftersom det alltid blir över. Även om man beställer färre bitar. Hon sa att hon aldrig varit med om ett bröllop där tårtan tagit slut. Har man då bakelser (eller cupcakes) så måste man ju ha en till varje person.

Och jag måste säga att trots att vi hade en vanlig prinsesstårta, som ju är en rätt kladdig tårta med vanlijkräm, sylt och grädde, så blev det inget kladd vid serveringen av den :) Alla gästerna fick skära sin egen bit, de flesta åt dessutom två bitar, trots det blev det över tårta och vi hade beställt färre bitar än gäster.

• emelie och Jonas

Om ni hade 60 gäster, hur många bitar beställde ni då?
    Man får ju som du säger alltid tårta över, ändå vill man ju inte riskera att det inte skulle räcka..

• Ekna

De ni kan göra är att ha en liten tårta till er typ 2 pers tårta. Sen har cupcake till övriga gäster. Men räkna med mellan 15-20kr på cupcake. När jag själv hade konditori tog vi dock bara 10 kr men de var extrembilligt och ingen speciell decoration på dom då =)

Men tror helt klart de kan bli jätte fint.

• daniiel

Vi beställde 50 bitar (sparade ca 400kr) istället, just för att som du säger, man vill inte att det ska ta slut heller. Det var dock ingen fara. Vår tårta var i tre våningar och hela botten, som är störst, var kvar. Hade jag vetat det innan, så hade vi bara beställt 40 bitar :P Det är ju lite kul också att ha kvar lite.. vi åt det till efterrätt dagen efter, då jag och maken hade en mysig middag tillsammans :) Då hann vi njuta av tårtan betydligt mer än under festen.

• ThereseV

På dom två senaste bröllopen jag har varit på så har det ena paret haft en klassisk bröllopstårta och det andra paret små mini-tårtor (plus en större som dom fick skära i)
    Den vanliga tårtan blev rätt kladdig, det var lite krångligt att skära och det såg inte alls trevligt ut för oss som kom mot slutet.. Med mini-tårtorna slapp man kladda, dom var jättesöta även om man inte var först att ta och dom var lika goda som vanlig tårta..jag bestämde mig där och då att när jag gifter mig så ska jag ha små mini-tårtor istället:) ..Jag är inte ett jätte-fan av cupcakes däremot..  

• daniiel

Haha jag förstår verkligen inte. Jag har bara varit på bröllop med vanliga tårtor och aldrig upplevt det som kladdigt eller att tårtorna blivit fula. Inte när det gäller vanliga tårtor på tex födelsedagar heller. Vad gör vi för fel, som inte kladdar så hemskt? :P

• ThereseV

Haha. jag har kanske haft oflyt:P Jag kände bara att jag har blivit så besviken när man kommit fram till tårtorna och så har det bara sett slafsigt ut..inte sådär fint och "wow" som man tänker sig på bröllop.

• Aniara4

Jag tror cupcakes är en trendgrej som kommer att kännas "sååååååå 10-talet" om några år. Vilket förstås inte betyder att man inte ska ha det om det är det man vill ha, det kan ju t.o.m. vara roligt att minnas en sån tidsmarkör. Själv tycker jag inte alls det är lika gott som tårta, men det är ju en smaksak.

Jag har heller aldrig upplevt några stora problem med kladdig tårta, men det kanske beror på tårtan. Eller hur mycket vin man serverat till middagen...? Drömmer

• Pyttsan

Jag älskar tårta och ju kladdigare desto bättre! Måste erkänna att jag varit på 2 bröllop där tårtan tagit slut, så de hade i varje fall inte samma konditori som daniiel, men oftast räcker det ju bra. Är man osäker kan man väl ha personal som skär upp, det gör ju att det ser snyggt ut och flyter på ganska bra med serveringen. 

Har aldrig blivit serverad cupcakes på bröllop, men skulle nog inte fundera särskilt mycket varken för eller mot. Jag äter gladeligen allt i efterrättsväg! Gravid 

Röstar dock tårta! 

• barbie

Vi hade först tänkt ha cupcake eller liten bakelse till varje gäst för att det såg så lyxigt och roligt ut, meeeen sen tänkte jag att bakelser eller cupcakes kan man ju äta när som helst, en traditionell bröllopstårta dock, hur många gånger i livet får man chansen att ha det på en fest? Sååå vi ändrade oss och kör på en piffig våninigstårta trots allt!

Sååå, jag röstar på tårta

Svar på tråden Cupcakes vs tårta?