• emelie och Jonas

Cupcakes vs tårta?

Jag har börjat fundera på om man ska ha cupcakes isf tårta på vårt bröllop.
    Fördelen med cupcakes är ju att det känns lättare att hantera, man gör rätt antal, slipper få massa över, slipper skära upp bitar alla och man slpper allt tårtkladd å slafs.

Sen är ju tårta rätt klassiskt så kan kännas lite "måste" med tårta, men jag skulle nog kunna tänka mig fina cupcakes ist, det är ju lite modernt nu.
    Sen är jag personligen lite trött på vanlig tårta.

Är det någon som vet hur det ligger till prismässigt?
    En vanlig tårta hos maxi kostar 13kr/bit, en bröllopstårta både på maxi och citygross kostar 35kr/bit.

• Svar på tråden Cupcakes vs tårta?
  • daniiel
    Cosy skrev 2012-02-17 12:19:11 följande:
    Och varför ska brudparet ha tårta och inte gästerna är svaret... BARA FÖR ATT JAG KAN^^
    Misstänkte nästan att svaret skulle bli sådant...
  • Cosy
    daniiel skrev 2012-02-17 13:02:00 följande:
    Misstänkte nästan att svaret skulle bli sådant...
    Varför fråga om du vet svaret...
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • ThereseV

Jag tycker man definitivt ska utgå från vad man själv vill ha, det kan vara nog så svårt för två personer att komma överrens och kompromissa - att göra alla gästerna nöjda går inte. (om man inte gör en individuell meny för varje gäst, men det skulle ju vara helt galet och folk skulle defiitivt ha åsikter även om det). 
    Däremot så bör man ju inte dra det så långt att gästerna inte uppskattar det. Även om festen är för att fira brudparet så har man ju ändå bjudit in gästerna för att ha en rolig kväll och då måste man kanske kompromissa litegrann ändå. Nu är ju inte tårta vs. cupcakes något så extremt och hur man än väljer och kombinerar det så ska det väl mkt till innan det "förstör" festen :P 

• daniiel
    Cosy skrev 2012-02-17 13:05:46 följande:
    Varför fråga om du vet svaret...
    För det fanns ju en chans till att jag faktiskt skulle få en vettig förklaring.
  • Cosy
    Ekna skrev 2012-02-17 12:52:29 följande:
    De är en hårfin skillnad på muffins och cupcake många(även konditori och bageri) kör med muffins smet och har dekoration på de och lägger de i småformar istället :)
    Ja fast det är ju inte ovanligt med fusk inom olika brancher med... sen vad en gör och vad som är rätt är helt olika saker med det finns en skillnad till mellan cupcakes och muiffin och det är hur det låter när mna kaster dem mot en väg och hur de studsar... kommer inte ihåg hur regeln är
  • Ekna

Okej har aldrig hört den regle. Men visst. Även när jag tog mitt gesällbrev som konditor/bagare så fick vi veta att de är en hårfin skillnad på muffins och cupcake. Och att de först och främstas är ett försäljningsknep som allting annat är :)

• Chicita

Jag förstår att man som brudpar vill ha en tårta att skära upp. Man vill ha den där stunden med det gemensamma tårtskärandet och kanske mata varandra med tårta.

- som dom gör i alla romantiska filmer -

Men om man serverar sina gäster cupcakes / muffins eller vad sjutton man nu vill kalla det... Så slår jag vad om att det blir någon gäst som blir lite besviken över att inte få samma som brudparet. Det finns många som inte gillar cupcakes/ muffins och som tycker att det är lite billigt / snålt...

Men när det gäller mat, tårta och sådana saker så är det ju verkligen här man kan säga att "det är brudparets dag gör som ni vill".
    Men som med allt annat så får man ju vara beredd på klagomål om man gör något som inte hör till vanligheterna.
    Om jag hade valt cupcakes istället för tårta så skulle jag för det första valt några med fyllning i. Och så skulle jag haft en stor cupcake till mig och maken så att vi äter samma som alla andra, men fortfarande kunde få skära upp den, eller att vi helt enkelt delar en hjärtformad jättestor cupckake/muffins på mitten

• daniiel

Efter en hel massa googlande på saken, så har jag förstått det som så att en svensk muffin är lättare, "fluffigare" och sötare än en amerkansk muffins, som är stor och kompakt och mer matig. Jag har då aldrig ätit en svensk muffin som varit kompakt. En cupcake liknar mer en svensk muffin, som är lite lättare och sötare. En cupcake är dekorerad med smörkräm, sån där creamcheesefrosting eller dylikt.. vilket svenska muffins traditionellt sällan är. Det finns inget standardrecept på "såhär är en cupcake" eller "såhär är en muffin", utan det finns massor av olika varianter av recept och recepten liknar varandra mer eller mindre. Namnet cupcake ska visst komma från att man bakade det i koppar, då det inte fanns plåtar med i hål i då, som det finns nu.. som man bakar cupcakes/muffins i nu.

De flesta verkar dock vara överens om att muffins är utan glasyr och cupcakes med glasyr, men är i grund och botten samma sak och kan således kallas för både och utan att det är rätt eller fel. En cupcake är en muffin med topping.

• daniiel

Och när det gäller att ha muffins/cupcakes istället för tårta, men ändå ha en liten tårta till brudparet, så förstår jag inte riktigt.. Tycker man bättre om cupcakes, så förstår jag absolut att man väljer det istället för tårta, inget konstigt med det. Väljer man trots det tårta till sig själv, så kan det ju inte handla om att man som brudpar hellre vill ha cupcakes, för då kommer inte brudparet äta det ändå? Och vill man så gärna ha en tårta till brudparet att skära i, så varför inte bara ha tårta rakt igenom?

Jag säger inte att det är fel, jag undrar bara varför man väljer så?

Och jag tycker Chicitas idé om en stor cupcake längst upp som brudparet kan skära i/dela på var en toppenbra grej :)

• moonias

Vi vill egentligen ha en stor tårta men eftersom det kostar en hel del och vi måste spara någonstans så tänker vi köpa en mindre tårta utan dekor och sen själv göra cupcakes som matchar och pynta tårta + cupcakes så att allt matchar och blir en helhelt. (Köper pynt på ebay ;)) Á la nått sånthär:

Vi har grönt/lila som färgtema och gifter oss i juli och jag tycker att den här varianten känns väldigt somrig :). Har inte bestämt smaker på tårtan än men jag har tänkt att göra någon form av fyllning/innehåll i cupcakesen som liknar den i tårtan så att det inte bara är en muffin med smörkräm utan faktiskt innehåller ungefär samma smaker som tårtan.

• Cosy

Låter som jag behöver försvara mig för varför vi väljer detta

allergiker- vi kan inte anpassa en tårta efter alla. Förvaring- om vi väljer att göra flera tårtor kan vi inte förvara dem inte heller en stor. och en tårta som står framme ett dygn ser inte så bra ut eller smakar så bra för den delen Transport- vi har svårigheter att transportera tårtan Kostnade- vi vill inte lägga så mycket pengar på olika tårtor för att den som tål tårtan kanske ska ta en bit känns som ett slöseri  Personligt- Vi blev förälskade i ideen från första stund Kompositionen- Med tanke på hur resten av middagen är komponerad så kan det kännas fel med tårta
    Så för oss är det inte möjligt att servera tårta förslaget för oss till tårta är gb-gräddglasss som man vänderupp och ner och sätter ljus i alternativ ingen alls.

och varför ska brudparet äta tårta och inte gästerna kan man ju fråga sig men och det har jag inget bra svar på förutom att jag känner för det.

Men det är ju hur man själv gör som gör en fest personlig inte att göra som alla andra gör... Och med tanke på hur många negativa åsikter jag fått på detta forum om mina planer så kommer vi ha ett väldigt unikt bröllop.

Fast de negativa åsikterna är bättre än alla; åhh vad finnt eller ja så tycker jag med eller liknande... Det blir inget kreativt av det..  
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-02-17 15:04:34 följande:
    Låter som jag behöver försvara mig för varför vi väljer detta
    Tycker inte alls att du behöver försvara dig.
    Det finns många orsaker till att man väljer det man väljer.
    Och det finns inget som är perfekt för alla...
    Vi hade glutenfritt bröd och glutenfria muffins med smörkräm (ja cupcakes alltså), samt glutenfria kakor till våra glutenallergiker på vårt bröllop.
    Ingen åt av det. Dom ville också ha samma tårta, bröd och kakor som alla andra, så dom valde ont i magen istället hellre än att äta av det som vi av omtanke hade ordnat åt dom...
  • daniiel
    moonias - Jag förstår verkligen om man väljer att göra så för att spara en slant :) Det lär ju bli väldigt mycket billigare att göra egna cupcakes än att beställa tårtor. Bra idé också tycker jag att göra en fyllning i cupcakesen :)

Cosy - Du behöver inte försvara något, för det är ingen som sagt att ni gör något fel. Jag var mest bara väldigt nyfiken på varför man väljer att göra på det sättet. Ni har ju flera anledningar till att ni valt att göra så, mer än "bara för att" ;) En fråga, gör ni olika muffins då?, med tanke på allergikerna? :) Vi hade himla tur där, för vi hade bara tre personer som är laktosintolleranta och två av de tycker inte om tårta (eller sötsaker öht) och den tredje kan äta det om han tar någon tablett. Sedan hade vi en glutenintollerant, men när vi frågade honom om det, så sa han bara "Äh, skitsamma. Jag kan äta ändå!" :P Och dekorerar ni cupcakesen på plats då? :) Med tanke på det där med transport och förvaring.
  • emelie och Jonas

Tack för alla svar.
    läst alla, ken dessvärre inte svara på alla inlägg så säger bara detta.....
    Lite tips å saker att tänka på har jag fått.
    Känner dock inte att man sviker några om man tar cupcakes, kan lika gärna vara tvärtom. Tror inte 50 personer kan tycka lika om något, så alltid är det några som gillar saker mer än andra och tvärtom.

Ska kolla upp lite priser och olika fyllningar så får vi se vad det blir:)

• Guffi

Annars kan man äta cupcakestårta! ;)

damenmedbakelsen.se/index.php&cPath=2

kolla in hennes underverk! Provsmakade på bröllopsmässan och de var himmelskt goda! Och så mycket små dekorationer - hon lägger verkligen ner tid på varje tårta. En aning dyrt i mina ögon men bjuder man på detta är det i alla fall ingen som kan komma och säga att man har snålat ;)

Svar på tråden Cupcakes vs tårta?